Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero meneillään, talo arvioitu. Huono hinta, jään lasten kanssa ihan puille paljaille.

Vierailija

mutta tietysti jos olet ostamassa uutta ja pienempää asuntoa, niin saat sen vastaavasti halvemmalla.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

taloudellisessa mielessä katastrofilta. Olet velaton ja jos muutat aluksi pienempään asuntoon vuokralle ja isä osallistuu lasten kuluihin, eivät asumiskulutkaan varmaan valtaisat ole. Tietysti jos oma toimeentulo on vaakalaudalla, niin kannattaisi miettiä vähän vakaampaa työpaikkaa. Yrittäjällä kuitenkin tulos vaihtelevat vaikka liikevaihto plussan puolelle jäisikin.

Vierailija

Juu, ihmiset ovat tulleet varovaisiksi, mutta toisaalta voisi sanoa, että eipä syyttä, jos nyt ihan parin viime kuun aikana on pistetty 40000 miettimään lomautuksia ja irtisanomisia. Se on iso luku, joka koskettaa montaa, jos ei nyt itse ihmistä, niin jotain ihmisen läheistä kuitenkin. Minulla on sellainen fiilis, että viime laman aikana irtisanottiin vain ne, jotka oli pakko irtisanoa. Nyt irtisanotaan, jotta tulokset olisi ja näyttäisi paremmilta. Ihmisillä ei ole enää niin merkitystä.

Toisaalta tämmöiset tilanteet ovat niitä, joissa omaisuutta voi myös kasvattaa. Osakkeet tuntuvat jo tosi halvoilta ja tuntuu kuin niihin olisi jo hinnoiteltu "se pahin mahdollinen skenario". Tietysti ne voi tulla silti vieläkin alas, mutta silti mielestäni alkavat jo olla ostohinnoissa.

Oikein mukavaa joulua teille kaikille. Mekin lähdetään etsimään joulukuusta, taitaa tulla sellainen Jaska Jokusen joulukuusi meille ;-)

Vierailija

tappiin asuntojen hinnat vain laskevat? Jos ap:n mies lunasti asunnon puolikkaan itselleen, kuten tässä tilanteessa tietysti kannattaa, jos suinkin mahdollista, niin hän ei varmaankaan aio myydä asuntoa ensi vuonna. Korot laskevat kuin lehmän häntä, joten lainojen lyhentäminen on edullista ja historia on opettanut, että isojenkin asunnonarvojen romahtamisen (mistä nyt ei vielä ole kyse kuin korkeintaan paikoittain) jälkeen asuntojen arvo palautuu ennalleen melko nopeasti. Esimerkiksi 80-90-lukujen taitteen asuntoromahduksen jälkeen asuntojen arvot olivat takaisin siinä vuoden 89 lopun hintahuipussa alle viidessä vuodessa. Olisiko ollut vuonna -94, jos nyt oikein muistan.

Toki nyt voi käydä toisin, kun kaikki suomalaiset päättävätkin muuttaa päiväntasaajalle ja asuntoja jää joukoittain tyhjäksi, mutta jos näin ei kuitenkaan käy, on melkoisen varmaa, että asuntojen hinnat kääntyvät taas nousuun ja ohittavat muutaman vuoden kuluttua tämän alkuvuoden lakipisteen, romahtaakseen taas 15 vuoden kuluttua uudelleen...

Lainaus:

Ja en kyllä usko, että mieskään jää voiton puolelle. Laske vaikka sillä logiikalla, että hälle tulee nyt puolikkaan asunnon verran lisää velkaa ja asuntojen hinnat tippuu 5-10% vuodessa ja maksaa kaikki kulut yksin (tai Pirkon kanssa, mistä tuon tietää), niin ei sekään yhtälö helppo ole. Itse ostin aikanani miehen ulos asunnosta ja yksin maksaa asunnon kulut on suhteellisen paljon.

Vierailija

että Suomessa on kaksi työntekijää, minä ja sinä joka tätä viestiä luet. Ja mekin roikutaan vaan netissä. Kyllä tässä maassa pitäisi asuntojen olla ilmaisia, mutta eivätpä vaan ole.

Minä en ollenkaan usko tuohon melban pessimistiseen kitinään joka ketjussa, että miten Suomessa ei asuntojen hinnat nouse seuraavaan 30 vuoteen ja muutenkin taannutaan kivikaudella vuoteen 2010 mennessä. Voi olla, että länsimaissa ei kasvua tapahdu lähiaikoina, mutta kehittyvät markkinat saattavat saada tästä lamasta kaivatun piristysruiskeen ja seurauksena voi olla vaikka vaurastuva Afrikka, mistä sen tietää. Ja kyllä sieltä rahaa tulee lopulta meillekin, ellei olla siihen mennessä jo hierottu tuhkaa päähän ja julistettu itsemme taloustoiminnasta vapaaksi vyöhykkeeksi.

Vierailija

Kyllä sinä pärjäät, usko pois. Ainakin minulle tuli erossa suurena positiivisena yllätyksenä miten paljon positiivista energiaa vapautui, kun ei ollut enää huonossa parisuhteessa.

Vierailija

Eli ei jää lainoja mutta ei rahaakaan. Muita samassa tilanteessa olleita?

Mies lunastaa minut ulos talosta mutta lainoja on sen verran että kun olen omani maksanut pois ja muut muuttokulut yms. niin rahaa ei käytännössä jää kuin muutama tonni.

Jos on joku joka on ollut samassa tilanteessa niin miten olette selvinneet? Tuloja minulla ei ole, olen pienyrittäjä ja tulot nollassa.

Vierailija

Toivotaan tosiaan että tämä tästä. Olen tosiaan miettinyt josko siirtyisin toisen palvelukseen, ja laittaisin yritykseni pois.

Pelottaa kauheasti miten tässä selviää, mutta ihan helpottavaa kuulla että joku muukin on painiskellut samanlaisten asioiden kanssa.

Mies jää kyllä voiton puolelle, saa talon jonka arvo vain nousee. Toisaalta minä saan aloittaa onnellisemman elämän, tämä avioliitto on ollut viime vuosina todella kurjaa.

Vierailija

Ihmisten ei vielä ole ollut pakko myydä, joten ostohaluttomuus näkyy lähinnä myyntiaikojen pidentymisessä ei niinkään toteutuneissa kaupoissa. Ap kuitenkin sanoi, että hinta-arvio oli alhainen, joten oletin, että arviossa on tehty sillä perusteella, millä talon nyt saisi kaupaksi, eli on otettu huomioon se, että nyt on todella veemäinen aika myydä yhtään mitään (tai no valtion obligaatiot taitavat mennä kaupaksi ;))

Tästä voi tulla paha taantuma, mutta tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Kuluttajat ovat pistäneet liinat kiinni, vaikka heidän reaalitilanteensa ei ole muuttunut. viimeiset pari kuukautta ei ole mistään muusta uutisoitukaan kuin irtisanomisista ja lomautuksista ja silti marraskuussa työllisyys parani jne. Eli oikeasti on aika vaikea sanoa, kuinka hyvin tai huonosti Suomella tällä hetkellä ovat asiat reaalisesti ja siihen vaikuttaa niin moni asia. Se tietysti on totta, että vienti on seis ja yrityksillä varastot täynnä tavaraa ja jos muualla maailmassa kysyntä tosiaan loppuu täysin, olemme kusessa, mutta toisaalta nyt on ilmassa myös vähän sellaista paniikkia, että kukaan ei osta yhtään mitään, vaan kaikki odottavat mitä käy.

Mutta se jää nähtäväksi ja turha näitä on näin jouluna murehtia. Minäkin lähden tästä kuusen koristeluun. Hyvää joulua!

Lainaus:

Ainut missä olen eri mieltä on se, että nyt ei ole halpaa.

http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2008/03/ashi_2008_03_2008-10-30_tie...

Tuosta kun kurkkaa, niin juu, nyt ollaan tultu vähän aikaa alas. Kuitenkaan ei olla vielä missään alhaalla ja jos tuosta nyt arvaa, mihin käyrä on menossa, niin uskon, että alkuperäisen tilanne realisoida puolikkaansa nyt ei ole yhtään hassumpi nyt (verrattuna vaikka siihen, että ero olisi tullut 2010).

Vierailija

Ei ne tietystikään tule maailman tappiin laskemaan, mutta sanotaan nyt vaikka näin, että olen hämmästynyt, jos esim. 6 vuoden päästä ollaan edes nykyisellä hintatasolla.

Ja jos ajatellaan, että asunnon arvo olisi vaikka 200t ja ennestään siitä jo niin paljon velkaa, että ap ei siitä juuri mitään saa itselleen mukaan ja sitten mies ostaa vielä vaimon ulos kämpästä, niin äkkiseltään tuntuu, että lainaa jää aika reippaasti miehelle. Tietysti tästä ketjusta ei selvinnyt, että minkä arvoinen kämppä on, onhan se nyt aika eri, että onko 70t maksava tönö kuin 350t talo. Niin ja jos ajatellaan, että kämpän arvo laskee vaikka 5% vuodessa, niin tuommoisesta 200t kämpästä se tekee noin 800 euroa kuussa, en pitäisi edes mahdottomana, että asuntojen hinnat laskisi enemmänkin, vaikka 10% vuodessa ja se tekisi sitten jo yli 1,5 t kuukausitasolla. Kun siihen laskee korot ja muut asunnon kulut päälle, niin ihan halpaa lystiä se ei ole. En ollenkaan ymmärrä tuota lausettasi, että "jos ap:n mies lunasti asunnon puolikkaan itselleen, kuten tässä tilanteessa tietysti kannattaa", että millä tapaa se on kannattavaa. Taloudellisesti tuskin ainakaan.

Niin ja paljon on mahdollista, että joskus asuntojen hinnat lähtevä taas nousuun. Yleensä näin on käynyt. On kuitenkin myös mahdollista, että edessämme on ns. Japanin tie eli asuntojen hinnat eivät nousekaan seuraavaan 25-30 vuoteen. Itse olen miettinyt myös sitä, että kun Suomessa on tämä ikärakenne varsin poikkeava moniin muihin maihin verrattuna, että kohta voi olla esim. omakotitaloja kovin paljon myynnissä kun suuret ikäluokat eivät välttämättä halua hirveästi enää ruoputella pihojaan vaan muuttavat palvelujen välittömään läheisyyteen. Hyvä kysymys lienee myös sekin, että miten tulee vaikuttamaan se, että kohta suomalaisista 40% on eläkeläisiä. Ketkä niitä asuntoja ostaa kovalla hintaa? Mistä Suomeen tulee sellaista kunnollista tuottavaa rahaa? Ei millään pahalla mitään opettajia, sairaanhoitajia tms. kohtaan, mutta jos Suomi meinaa jatkossa vaurastua, niin kyllä työpaikkoja pitäisi olla jossain aidosti BKT:ta nostavassa toiminnassakin. Mulla on sellainen hytinä, että Suomi ei pääse kunnolliseen taloudelliseen tilanteeseen takaisin ennen kuin suuret ikäluokat on kunnialla saatettu hautaan. Suuret ikäluokat ovat järjettömän suuret ja lisäksi osanneet itselleen neuvotella oikein hyvät eläkkeet, joten heillä ei ole hätäpäivää periaatteessa, mutta aikaa ja energiaa tulee nuorilta menemään heidän elättämiseen ja hoivaamiseen. Hyvä kysymys lienee, että kuinka moni suomalainen voi kohta olla tuottavassa työssä? Paljonko on lapsia? Eläkeläisiä on 2 miljoonaa kohta. Paljonko on virkamiehiä? Ehkä jotain puolen miljoonan ja miljoonan väliltä?

Vierailija

Mulle kävi samoin, ei mitään jäänyt monen vuoden säästöistä jäljelle. Lohtuna se, että ei kyllä sille toisellekaan jäänyt. Avioerossa molemmat kärsivät taloudellisesti yhtä paljon.

Pikku hiljaa siitä sitten nousuun. Yhtäkkiä huomaa, että tilistä jää enemmän pankkitilille, kun ei ole sellaisia menoja, jota esim. asunnon omistaminen aiheuttaa. Lisäksi jäin ilman autoa, sekin on varsinainen suursyömäri. Sitten huomasin jo n. vuoden kuluttua, että pystynkin jo ostamaan oman asunnon. Niin se elämä vaan voittaa.

Tsemppiä. Mitä jos yrittäisit toisen palvelukseen, jos oma yritystoiminta ei kannata.

Vierailija

hoitanut tähänkin asti, joten se ei muutu. Itse asiassahan ap:n miehellä on eron jälkeen yksi elätettävä vähemmän, joten hänen taloudellinen tilanteensa paranee. Jos mies on pystynyt hoitamaan asumiskustannukset tähänkin asti, hän pystyy tästä eteenkinpäin ellei sitten joudu työttömäksi tms. mutta siihenhän ero ei vaikuta.

Mitä tulee tuohon, että miehen kannatti ostaa ap ulos talosta, niin tässä pätee se pääsääntö, että ei pidä myydä omaisuutta, kun sen hinta on alhaalla, jos se ei ole välttämätöntä. Kun hinnat ovat alhaalla, ostetaan. Ja niinhän ap:n mies teki, osti halvalla puolikkaan kiinteistön. Omaisuutta kasvatetaan juuri niin, että ostetaan, kun on halpaa ja myydään, kun on kallista, ei toisin päin.

Saa nyt tosin nähdä tämän asuntojen hintojen kehityksen. Voit toki olla oikeassa, että Suomen talous on lopullisesti pilalla ja asuntomarkkiat eivät elvy 30 vuoteen, mutta itse en olisi ihan niin pessimistinen. Nytkin hinnat ovat vielä nousseet monissa sellaisissakin paikoissa, joissa niiden olettaisi laskevan. Ja saa nähdä paljonko hinnat todella tulevat laskemaan. Minulle sinänsä hintojen lasku sopisi. Vuokrat ovat joka tapauksessa kovassa nousussa, joten jo olemassaolevasta kiinteistöomaisuudesta saa hyvää tuottoa ja jos hinnat tulisivat vaikkapa 20-30 % alas, voisi harkita parin sijoitusasunnon ostoa Helsingistä lapsille opiskelukämpiksi. Maksaisivat itse itsensä lasten kasvua odotellessa jo nykyisellä saati sitten tulevalla vuokratasolla.

Mitä tulee Suomen talouden tulevaisuuteen, niin toki suurten ikäluokkien elättäminen tulee sitä rasittamaan, mutta toisaalta Suomella on olemassa se valtti, että koulutettu työvoima on täällä todella halpaa verrattuna muihin länsimaihin. Siis esimerkiksi insinöörityö tulee Suomessa todella kilpailukykyisen hintaiseksi, vaikka sitten suorittava työ onkin älyttömän kallista. Ihan kaikkea insinöörityötä kun ei ehditä Intiassakaan tehdä (siellähän se myös on halpaa.)

PS. Anteeksi ap tämän ketjun kaappaamisesta muuhun asiaan. Jos oikeasti olet 0-tuloinen, niin mieti kunnolla kannattaako jatkaa yrittäjänä. Mieti, paljonko voit yrityksestäsi lähivuosina ottaa palkkaa, mitkä ovat yrityksesi näkymät ja muista, että yrittäjien sosiaaliturva on sanalla sanoen kehno. Jos tuntuu liian epävarmalta, niin lopeta yritys ja mene vieraalle töihin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat