Jos lastaan ei vie ollenkaan neuvolaan, kyseleekö joku jossain vaiheessa perään?

Vierailija

Tässä yritettyäni viikon muistaa varata lapselleni neuvola-aikaa tuli mieleen, että kyselisiköhän joku jossain vaiheessa enemmänkin perää, jos lasta ei neuvolassa käyttäisi. Kiinostuisiko joku viranomaistaho tarkastamaan, onko koko lapsi enää edes hengissä ja missä kunnossa, jos esimerkiksi muutamaan vuoteen ei lapsesta olisi mitään havaintoa (ei siis neuvolakäyntejä, ei muita lääkärikäyntejä, ei päivähoidossa jne.) Maailmallahan on näitä tapauksia ollut, missä lapsi on lykätty komeroon kasvamaan ja vain ruokaa ja juotavaa annettu. Suomessa kouluikäistä alkaisivat viranomaiset kaipaamaan, jos ei ilmaantuisi kouluun ja vaikka lasta kotiopetettaisiinkin, niin taitaa joutua tenttimään kuitenkin, joten siinä vaiheessa huomattaisiin, jos lasta ei olisikaan, mutta huomaisiko kukaan alle kouluikäisen häviämistä?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

..ja mm. luuston kasvun "oikein"? Sepä hienoa. Mitäpä ei av-mamma osaisi ;).

Ps. Rokotuksista vielä sen verran että jos niitä ei olisi keksitty tai kaikki olisivat kuten sinä, maailmassa olisi muutama ihminen jäljellä siitä muut olisivat kuolleet kulkutauteihin.

Vierailija

legendaarisia vapaamatkustajia. Koska suurin osa väestöstä lapsensa rokotuttaa, pysyvät taudot kurissa. Tällöin voi joku joukossa jättää lapsensa rokottamattakin.

Vierailija

että ne jotka ei halua rokottaa vaarantaa myös muiden lasten hengen. Jos suurempi ja suurempi osa vanhemmista päättää jättää rokottamatta lapsensa on viruksilla ja bakteereilla enemmän "tilaa" levitä ja myös rokotetut voivat sairastua. Mua risoo tuo rokottamattomuus. Siinä menee mun mielestä luomu-ajatus liian pitkälle. Mä olen ns. luomuileva vanhempi taaperoimetys+kestovaipat ym. kierrätys ja autottomuus, mutta rokotukset otan ja tulen vastaisuudessakin ottamaan lapselleni. Sairaanhoitajan työssä ulkomailla huomaa miten tärkeä rokotus on ja oli vielä muutama vuosikymmen sitten Suomessakin. Esimerkiksi hinkuyskä, joka on hengenvaarallinen pienille vauvoille on vaarassa levitä heti kun ihmiset jättää suuremmassa määrin rokottomatta lapsensa.

Vierailija

Rokotuksetkin ovat tietysti täysin vapaaehtoisia.

Jokaisella lapsella on kouluvelvollisuus, mutta ilmaisia

neuvola- ja terveydenhoitokäyntejä ei ole pakko käyttää

hyväksene.

Minusta on parempi vain, jos jotkut eivät näitä ilmaisia (ja

minusta myös erittäin tarpeellisia) terveyspalveluja halua käyttää.

Näin meille muille jää enemmän resursseja.

Vierailija

hei, ei todellakaan tehdä sosuun tai muuallekaan ilmoitusta, ihan vapaaehtoista touhua, ilmainen palvelu johon lapsilla on oikeus! t. neuvolan täti ( ja toivottavasti mukava sellainen)

Vierailija

Mutta kyllä se perheestä jotain kertoo, jos ei käytä. Ja kun lapsi tulee kouluikään, koulussa kyllä ihmetellään, jos ei löydy neuvolahistoriaa.

Kouluikäinen ei voi muuten voi kadota "järjestelmästä", jos ei ekaluokkalainen ilmaannu kouluun, aletaan häntä kyllä etsiä.

Vierailija

tai lapsella jotain sairautta tms, niin siinä vaiheessa kyllä nousee iso haloo vanhempien kannalta negatiiviseen sävyyn siitä ettei olla neuvolassa käytetty!

Usein ajatellaan että käyttämättömyyteen on joku syy. Esim. halutaan salata perheen olot tms. Aina jos tulee jokin ristiriitatilanne esim. sosiaalitoimen kanssa niin on ehdoton + jos lapsi on käytetty neuvolassa suositusten mukaan. Vaikka olisi aiheetonkin lastensuojeluilmoitus niin vaikuttaa todella epäilyttävältä ettei neuvolassa ole käyty. Samoin jos lapsella ilmenee esim. ADHD-piirteitä tms. Mitä vaan, missä neuvolamerkinnät olisi hyvä olla ja usein kysytäänkin "onko teillä ollut puhetta tästä neuvolassa". Sitten tuleekin pitkä syvä hiljaisuus kun kertoo että "me ei käydä neuvolassa".

Vierailija

kouluun kun lähikoulu on. Meillä ainakin lapsi ilmoitettiin lähimpään kouluun ja vasta noin vuoden päästä tuli siitä koulusta mihin olisi oikeast pitänyt ilmoittaa ilmoitus luontoinen paperi, että lapsi on hyväksytty sen koulun oppilaaksi jota nyt siis oikeasti kävi. En usko, että kukaan niitä tilastoja kyttiin meneekö joku kouluun vai ei varsinkin jos on sellainen perhe kyseessä joka vaihtelee paikkakuntia.

Neuvolassa olen lapsieni kanssa käynyt satunnaisesti ja koululääkäriä/hoitajaa en teidä onko edes mahdollista käyttää. Ei ainakaan ole vielä ollut mitään tarkastuksia vaikka on eka- ja toka luokkalainen.

Vierailija

Olen koko ajan unohtanut varata ajan. 2-vuotis neuvolassa huomattiin neurologiset ongelmat ja ollaan juostu lastenlinnassa jaksoilla ym.terapioissa niin tuo neuvolassa käynti on unohtunut koska kasvua ja kehitystä seurataan muualta käsin. Täytyisi kuitenkin käydä rokotukset hakemassa. Lapset nyt 4v. Eikä kukaan ole kysellyt perään. Täytyykin heti vuoden vaihteen jälkeen varata aika.

Vierailija

Jos neuvolakäynnin unohtumisen takia on tehty sossuun ilmoitus, silloin on perheessä muutenkin ollut jotain pahasti pielessä ja hälytyskellot soineet.

T. lääkäri

Vierailija

Rokotukset olen sieltä käynyt hakemassa, tavallisiin tarkastuksiin en ole viitsinyt viedä.

Lasta kyllä seurataan monessakin paikassa ihan muista syistä eri asiantuntijoiden toimesta, joten olen pitänyt noita neuvolakäyntejä pelkkänä ajan ja energian hukkana ja siksi jättänyt ne väliin.

Vierailija

Rokotus antaa suojan sellaisiakin tauteja vastaan, mitkä tulevat esim. mullasta. Tai eläimen puremasta...naapuri sai aikoinaan mullasta ja on nyt pyörätuolissa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat