Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imelletyn perunalaatikon tekijät - siirapilla vai ilman? Ja miksi?

Vierailija

Itse olen aiempina vuosina laittanut siirappia ja nyt mietin, uskaltaisinko jättää pois.

Kommentit (9)

Vierailija

Ilman siirappia sen vuoksi että se ei mielestäni kuulu perunalaatikkoon.

Olempa sukulaisilla syönyt sellaistakin "imellettyä" perunalaatikkoa, jossa rutkasti siirappia mutta jäi sitten imellyttäminen väliin. Eli siis paistettua perunamuusia siirapilla ja sitä sitten kutsuttiin imelletyksi. Imelyttäminen ohjeen mukaan kuulemma turhaa kun siirappi hoitaa makeuden.... huoh.

Aito hämäläinen imelletty laatikko on todellakin erilaista kuin siirapilla maustettu perunamuusi. Koostumuskin aivna erilainen. Imelletty on todella löysää, melkein lusikkaruokaa.

Vierailija

Me sekä imellytämme, että terästämme siirapilla. Ja muutamalla muulla mausteella. Matildaa olemme käyttäneet. Perunalaatikko on tosi löysää, ei ollenkaan muusimaista.

Perimätiedon mukaan paras imelletty perunalaatikko tulee paleltuneista perunoista :)

Vierailija

Mutta onnistuuko se miten, se on aina vähän arpapeliä meillä. Riippuu perunoista, imellyttämislämpötilasta ym, mutta minä teen sen ilman siirappia.

Vierailija

Siis se makeahan saa sen imeltymisen aikaan.

En tiedä muiden perunalaatikoista, koska en ole muiden maistanut. Meillä tehty samalla ohjeella jo isoisovanhempien aikaan.

Kokeile, niin sitten tiedät.

Vierailija

Tosin ei minusta pikku loraus siirappia mikään kardinaalivirhe ole. Varmistaa ehkä vain paremmin lopputuloksen.

Äitini oppien mukaan pitää käyttää tiettyä perunalajiketta, tosin nyt en muista mitä. Perunat kuoritaan kuumina ja tosiaan riittävän lämpimään paikkaan imelymään yön yli. Äidin opeille olen onnistunut tekemään hyvää laatikkoa. Tänä vuonna tosin meillä ei tehdä laatikoita ollenkaan vaan nautitaan ne mummolassa.

Uusimmat

Suosituimmat