Perhepedistä - missä iässä olette siirtäneet vauvan omaan sänkyyn?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Auttakaas minua pähkäilyssä - esikoinen nukkui aina hyvin omassa sängyssään ja pikemminkin ollut tosi huono nukkumaan vieressä, joten olemme uudessa tilanteessa tämän kakkosen kanssa, joka mieluiten nukkuu äidin vieressä - ja hyvin nukkuukin. Jatkuva yösyöminen siis katkesi 6vk iässä, kun aloin systemaattisesti nukuttamaan viereen. Nyt kuitenkin mietityttää kovasti, miten pitkään perhepedissä nukkuminen jatkuu... en ole koskaan ollut perhepetiä vastaan tai sen puolesta, ja erityisen mielelläni otin parantuneet yöunet itselleni vastaan, mutta olen menossa töihin jo helmikuussa, ja mietityttää, miten omat unet onnistuvat, jos vauva tuhisee vieressä. Onko kenelläkään siis kokemusta, että vauva olisi nukkunut vieressä esim. ensimmäiset 3-4 kk ja sitten oppinut helposti omaan sänkyyn nukkumaan vai käykö yleensä niin ,että vieressä nukutaan sitten sinne taaperoikäänkin asti?

Kuulen kokemuksia mielelläni, etenkin jos teillä on ollut sellainen vauva, joka ei ole osannut jatkaa uniaan omassa sängyssä mutta vieressä on nukkunut kuin tukki...

Kommentit (5)

Vierailija

meillä tosiaan oli esikoinen sitä samaa tyyppiä kuin ekalla vastaajalla, eli nukkui vieressä monesti aamuyöstä aamuun, kun nukahdin kesken imetyksen. Tää toinen on sit toista äärilaitaa, uni ei tunnu maittavan päivällä ollenkaan ja yölläkin vain vieressä... ehkä meillä sitten nukutaan taaperoikään perhepedissä, eikä siinä mitään, jos vain kaikki saavat tarpeeksi unta. Itse vain tunnun olevan tosi huono nukkumaan vieressä, meillä on 180 cm leveä sänky, ja siinäkin tuntuu olevan ahdasta, kun tarvitsen niin paljon tilaa... monesti on miehenkin kans naurettu, kun me nukutaan ihan sängyn eri laidoilla, molemmat haluaa tilaa.

Lukisin vielä mielelläni kokemuksia, millaisia nukkumisjärjestelyjä on ollut perheissä, joissa vauva on huono nukahtamaan/nukkumaan ilman äitiä, miten olette opettaneet nukkumista, miten on onnistunut ja kuinka kauan perhepetiä on "joutunut" jatkamaan, jotta lapsen ja äidin unet on tullut jossain suhteessa sopivasti turvattua (koska sehän tässä on tärkeintä).

Vierailija

mutta silloinkin nukkui kyllä ekan unipätkän omassa sängyssään ja nostin viereen vasta ekalla yösyötöllä. Tuossa n. 5 kk iässä vauva alkoi sitten liikkumaan (möyrimällä) niin paljon, että kerran pääsi tippumaan lattialle, vaikka oli pinnasänky meidän sängyssä kiinni ja toinen puoli meidän sängystä oli seinää vasten, joten sen jälkeen yritin jaksaa nostaa vauvan takaisin omaan sänkyynsä yösyöttöjen jälkeen. Aamuyön syöttöjen jälkeen vauva nukkui kyllä vieressä imetyksen päättymiseen asti eli n. 1,5-vuotiaaksi. Sen jälkeen nukkui sitten pääasiassa omassa sängyssään meidän sängyn vieressä, mutta toisinaan aamulla tulee (tai haen) edelleen mun viereen jatkamaan unia. Ikää on kohta 3 v. Mä olisin voinut kyllä nukkua kauemminkin perhepedissä, mutta kuopus on aina ollut niin levoton nukkuja, etten saa hänen vieressään kunnolla nukutuksi.

Vierailija

Noin 34kk:n iässä aloin laittamaan omaan sänkyyn nukkumaan ja hain viereen ensimmäiselle syötölle. Sitten noin 6,5kk:n iästä alkaen sai pullosta yöllä sängyssään joten sitten ei enää haettu viereen nukkumaan. Siitä lähtien on nukkunut omassa sängyssään.

Vierailija

Ollaan 5 henkinen perhe :)

Lapset nyt 6v, 4v ja 1,5v. Ollaan nukuttu perhepedissä aina. Sänky on ollut normaalia leveämpi eli kolme normaalia runkopatja sänkyä tai kaksi 120cm. Ja sitten mahdollisimman yhtenäiset petarit. Tuo kolme erillistä runkopatjaa on pidemmän päälle omalle selälle parempi ;) No mutta.. siis reilusti tilaa, ei siitä muuten mitään tule.

Nyt on nuo isommat 6v ja 4v alkaneet nukkua omissa sängyissään tai sitten he nukkuvat yhdessä.

Me nukutaan hyvin, jos näin niinkun kaikki on muuten hyvin. Koska sänky on hyvä ja tilaa on. Ei siinä toistemme unia häiritä, ei tarvi heräillä tai juoksennella sänkyjen väliä tai nostella kesken yön ketään mihinkään.

Meillä on koettu tämä hyväksi vaihtoehdoksi. Hyvä on toki alkaa jossain vaiheessa nukkua siellä omassakin sängyssä ja itsenäistyä, irtautua sieltä äidin ja isän helmoista :)

Vierailija

poika (nyt 1,5v) nukkunut osittain omassa vuoteessaan ja osittain vieressä. imetysaikana jätin aina sille puolelle mistä viimeksi imetin (toisella puolella sänky, toisella vieressä) ja sen jälkeen on itse möyrinyt sängystään viereen öisin. hänen sänkynsä on oman sänkymme jatkona, yhdeltä laidalta avoin pinnasänky. yleensä nukahtaa väliimme ja nostan sitten omaan sänkyyn jos kovasti möyrii ja tulee ahdasta :)

vaikka onkin hankalampaa nukkua möyrijän kanssa samassa sängyssä niin vaihtoehtona meillä olisi se, että nousen joka välissä laittamaan pojan takaisin makuulleen kun hän aina nousee ylös osuessaan sängynlaitaan.

olen ajatellut opettaa häntä pikkuhiljaa pysymään omassa sängyssään rakentamalla tyynyistä tms. vähän "seinää" sänkyjemme väliin, mutta toistaiseksi en sen kummemmin kuitenkaan. seuraavan muuton yhteydessä olen ajatellut laittaa hälle erilaisen sängyn, mutta toisaalta pelkään, että matalareunaisemmasta möyrii yli laidan ja putoaa...

saas nähdä miten lopulta käy. meillä on toinen lapsi suunnitteilla eli viimeistään sitten pitäis saada jotain uutta järjestystä. minulla ei nyt ole vinkkejä antaa, mutta ihan hyvin voi nukkua perhepedissä pitkäänkin, jos se kaikille sopii :) veljenperheessä lapset ovat halunneet itse omaan sänkyyn nukkumaan n.3-4v :)

empä nyt muuta osaa kertoa. tehkää niinkuin teistä hyvältä tuntuu :)

Tiina :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat