Sukunimistä..

Vierailija

Olisi kaikille helpointa, jos perheessä olisi yksi nimi. Vaan nykyään se on niin hankalaa, kun ihmiset ovat itsekkäitä, eivät halua sitoutua jne. Älä moista stressaa, jos olet päättänyt elää tyylilläsi. Mitäs sen on väliä, mitä muut ajattelevat ja kortteihin kirjoittavat. Isovanhempasi varmaan luulivat /toivovat, että teillä olisi jo yhteinen nimi...

Kommentit (8)

Vierailija

et ihmiset jo olettaa, että oltais naimisissa. Ollaan kuitenkin ensvuonna jo 10 vuotta oltu yhes, et ehkä se on sitten sitä.

Me ei vaan haluta naimisiin ja toisaalta mua kauhistuttais, et mulla ois joku muu sukunimi kuin oma vaikkakin toisaalta ois kiva olla perheenä samal sukunimel, kun kerta jo toinen tulossa.. vaikeeta..........

Ap

Vierailija

Meidän uusperheessä on NELJÄ eri sukuinimeä (miehen, minun, miehen lapsella äitinsä ja minun lapsella isänsä) eikä se ole mikään ongelma. En aio ottaa miehen sukunimeä sitten kun mennään naimisiin, sillä hänellä on tylsä tavisnimi ja saisin samalla kamalan määrän kokonimikaimoja ja omalla nimelläni olen taas maailman ainoa. Jos se on itsekästä, niin sitten on. Mitään tekemistä sillä ei ole sitoutumisen kanssa.

Vierailija

Mutta se on myös virallinen kielitoimiston ohje. Ja täytyy myös muistaa, että tämähän menee ihmisille, jotka tunnetaan. Ei tuntemattomille. Eikä nimiä tuohon ihan randomilla heitetä, vaan jos äiti on Liisa Laakso ja isä Matti Meikäläinen ja lapset Hupu ja Lupu, niin järjestyshän on

Liisa, Matti, Hupu, Lupu

Laakso ja Meikäläinen

Toinen vaihtoehto on tietenkin kirjoittaa

Liisa Laakso

Matti, Hupu, Lupu Meikäläinen

Lainaus:

Eihän tuossa enää kukaan tiedä, mikä nimi kuuluu kenellekin. En ikinä kirjoittaisi noin!

Vierailija

Miehen sukunimi on Suomessa käytössä vajaalla 1000 muulla ihmisellä, minun sukunimeni vain meidän suvulla (vajaa 20 kpl) ja minun nimisiä (etu- + sukunimi) ei ole muita.

Hankalaa tämä kahden sukunimen kanssa eläminen ei todellakaan ole (enkä usko, että teidänkään elämä 4 eri sukunimen myötä yhtään hankalampaa on kuin yhden sukunimen perheessä). Hankalaa se tuntuu todellakin olevan muulle maailmalle.

:-)

Vierailija

Tosta lapsen sukunimi ketjusta tuli tämä mieleen tai siis rupes kyrsiin myös..

Eli mua sitten osaa ärsyttää, kun meille tulleissa joulukorteissa on ollut me kaikki (minä, mies ja poika) samlla sukunimellä eikä olla edes naimisissa :/ Siis miehellä ja pojalla sama, mutta minulla vielä oma. No joo ymmärtäisin jos joku miehen suvusta laittais niin, mutta että mun omat isovanhemmat laittoi meidät samalla sukunimellä vaikka mulla vielä sama nimi kuin niillä.. eli mut halutaan koavsti suvusta pois :(

Että ärsyttää..

Ja jos eivät tiedä mun sukunimee, laittais vaan noi miehet ensin + mun etunimi......

Vierailija

Olemme olleet yhdessä 10 vuotta, vanhin poikamme on 9 vuotta, naimisissa pari vuotta, mutta edelleen molemmilla omat sukunimet. Meille tulee edelleen postia joko minun tai mieheni sukunimellä, riippuen keneltä joulukortit tulevat. Olen ottanut tavaksi liimata kirjekuoreen lähettäjän kohdalle nimi ja osoitetietomme, ja fiksuimmat tuttavapiirimme jäsenet ovat onnistuneet nappaamaan sieltä oikean kirjoitustavan. Sehän on selvä, että vanhempi polvi ei oikeasti tiedä, miten nimet pitäisi kirjoittaa. Itse olen käyttänyt tätä kielitoimistosta saamaani ohjetta:

yläriville etunimet

alariville sukunimet

esim.

Maija, Jenna, Oscar, Matti

Mäkinen ja Virtanen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat