Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä aattona kaikki valmista (sisältää anoppilareferaatin)?

Vierailija

Itse pidän, että jouluaattona tehdään vain ihan akuuteimmat ruokajutut, mutta muuten nautitaan juhlatunnelmasta. Haluan siis nauttia koko aatosta, en vain illasta.

Sen vuoksi olin kummastunut, kun vietin ensimmäistä joulua miehen vanhempien luona: appiukko tuli kahdelta iltapäivällä remppahaalareissa ulkovarastosta pihalle meitä vastaan ja anoppi pesi pyykkiä sisällä. Oli kuin olisi ollut mikä hyvänsä lauantai-iltapäivä. Ruoka oli sitten lopulta puoli seitsemältä (ja sitäkin vähän yritettiin hienovaraisesti hoputtaa ja ehdottelin ties minkä ruoan valmistelussa auttamista), lahjojenjako viimein kahdeksan jälkeen (ensimmäinen lapsemme oli tuolloin vuoden ikäinen). Jossain vaiheessa appiukko ryntäsi tuli perseen alla hautuumaalle mieheni kanssa ja minä ja anoppi kokkasimme keittiössä kauhealla kiireellä.

Ollaan toki oltu useasti tuon jälkeenkin joulua anoppilassa ja aina siellä aatto jää kyllä todella tyngäksi. Onko tavallista viettää noin aattoa eli että juhlatunnelmaan päästään vasta illalla? Millaiset perinteet teillä on?

Kommentit (12)

Vierailija

mutta kyllä tänään ajattelin kaiken viimeistellä. Paketit on paketoitu ja siivottukin on melkein kaikki joten ei tässä enää oikeastaan muuta tekemistä olekaan.

Vierailija

ja senkin jälkeen tietty jotain ruokaa täytyy laittaa kun ne ei taivaasta pöytään tipu.

Rosollin teen ehdottomasti aattona ja laitan vain tarjolle menevään osaan sipulin ja joka päivä pilkon sipulin kunkin päivän erään. Mielestäni päiväkausia leikattuna ollut sipuli on vastenmielistä ja kitkeröityy.

Laatikoita varten olen tänään keittänyt lantut ja porkkanat ja aamulla riisipuuron kiehuessa teen laatikot uunivalmiiksi, soseutan sosemyllyllä ja laatikot on paistokunnossa nopsaan koska olen kokki.

En tarjoa perheelleni vanhentunutta ruokaa, tänään graavasin lohen ja kinkku on nyt uunissa.

Sinappikastike on valmiina ja sillit sekä silakat. Jälkiruoka on pakkasessa valmiina ja se on piparkakkuparfait ja suklaakakun täytän huomenna ja sitä syödään joulupäivänä sekä tapanina.

Talo elää tavallaan vieraat käyvät ajallaan. Toki on ikävä jos tunnelma on stressaantunut ja kiireinen, meillä ei ole.

Kuusen lapset koristelee aamulla ja se on ehdottomasti jouluaattoaamun puuha.

Vierailija

asti nautitaan syödään suklaata ja ollaan vaan. Käydään kaverin luona ja nautitaan perheen kanssa olemisesta.

Kaikki valmistelut on tehty hyvissä ajoin, eli siis nyt tehdään sapuskat uuniin, tai ainakin uuni kuntoon valmiiksi. Hyvin ollaan aikataulussa.

En kestäisi jos aattona pitäisi vielä jotain puuhastella.

Vierailija

Sitä ennen on vielä valmistelua. Aamulla vielä paketointia ja kuusen koristelua, viimeisiä siivouksia ja sitten ruokien valmistelua. Joulupäivä on sitten pelkkää oleilua.

Vierailija

jonka rytmi piti tietysti ottaa jossain määrin huomioon.

Hyvää joulua vain itsellesi, tämä palsta se ei kyllä ikinä petä odotuksia.

ap

Lainaus:

siihen tahtiin juhlitaan kuin isäntäväki päättää.

Vierailija

Siihen asti on lupa vielä vaikka tampata mattoja. Joulupäivät on sitten sitä suklaan syöntiä ja löhöilyä. Monella on sitä paitsi aatonaatto vielä normaali työpäivä, ihan ymmärrettävää että aattona piisaa vielä kiirettä.

Vierailija

samantapainen jouluaatto kuin AP:llä.

Omassa kotonani herättiin 6-7 aikaa aamulla ja alettiin suuren perheen omaavana saunoon ja valmisteleen aamupuuroa+kinkkua.

toki saatetttiin vielä loppuja siivoilla (imuroida ja laittaa kynttilälyhtyjä ulos yms pientä) mutta hyvin vähäisissä määrin.

Aatto vietetttiin syöden ja sisällä ollen. ulos ei oiken lähdetty kun ei ehditykään sillä ruokien laittaessa ja edellistä ateriaa siivotessa menee isossa taloudessa paljon aikaa!

aattona pelailtiin ja rauhoituttiin kukin omiinnurkkiinsa lukemaan ja syömään karkkia.

nyt aatto on meillä saman tapainen. tosin aamulla heräämme vasta 8-9 aikoihin ja aloitamme puurolla. saunotaan ja kuunnellan joulurauhanjulistus. iltapv käydään ulkona ja nukutaan päikkärit. illasta klo 16 aikaa syödään jouluateria ja 17 maissa tulee joulupukki ja illalla käydään mummolassa joka on tässä lähellä.

ihan illalla 21 maissa noin käydään haudalla.

siis ei tämä mikään raamattu meille ole että näin pitäisi tehdä. mutta näin se on vain pikkulapsiperheessä muodostunut ja joka joulu on melkein samanlainen. jos toisin olisi niin sitten olisi. ei me olla niin perinteikkäitä, tänä vuonna ei edes tule kinkkua kun kukaan ei syö!

En voisi kuvitella että jouluaatto on työpäivä ja ensimmäisenä jouluna anoppilasssa olin saada laakin kun kauppaostokset tehtiin vasta tuolloin, lattiat luututtiin. päivällä tuotiin kuusi ja koristeltiin ja illalla saunottiin ja joulupukkia ei käyny :/ mutta kyllä olen tuonkin jälkeen usean joulun sielä viettänyt, anoppilassas siis mutta en nauti niin kun se on niin kiireen tuntuista!

Joulupäivänähän se joulu varsinaisesti alkaa mutta itse tykkään että joulu alkaa jo aattona, se vain on niin mukavampi :)

HYvää joulua kaikille, oli se sitten minkälainen hyvänsä!

Vierailija

olisi ollut uniaika ennen kuin pääsitte lahjojen jakoon, niin olisit vienyt lapsen nukkumaan ja sanonut, että jaetaampas x:n lahjat sitten vasta huomenna.

Uusimmat

Suosituimmat