Onko kotimaasi Suomi vai asuinmaasi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tunnetko että Suomi vai asuinmaasi on sun kotimaa? Ja osaatko perustella että miksi?

Mä tässä ykspäivä ajattelin että tunnen olevani suomalainen mutta Ruotsi on kotimaani. Ehkä se johtuu siitä että siellä on mun koti ja siellä mä elän mun arkea. Suomessa olen lomalla.

Kommentit (3)

Vierailija

Olen tätä useasti miettinyt. Välillä olen ajatellut, että ilman muuta Suomi on kotimaani, missä nykyään asun ja missä perheeni on. Mutta koska olen Keski-Euroopassa syntynyt ja koulut käynnyt on verestä riipumatta myös juuret siellä. Yhtä monta vuotta molemmissa paikoissa asuneena tuntuu, että olen varmaan ikuisesti kahden kotimaan omaava. Tämä "kotimaa"- sana sisältää niin monta eri osaaluetta.Molemmissa maissa löytyy niin hyviä kuin huonoja puolia.

Vierailija

ja viela pari vuotta sitten olisin eparoimatta vastannut etta kotimaani on Suomi ilmanmuuta. Mutta vaikka olen henkeen ja vereen suomalainen ja ylpea kansalaisuudestani niin enaa en olekaan varma siita kotimaa asiasta.

Olen tavallaan jo juurtunut tanne maailmalle ja suomi jota aina kaiholla ajattelemme ei enaa olekaan aivan samanlainen jollaisena me sen muistamme. Suomessa kaydessani valilla tunnen itseni jotenkin "ulkopuoliseksi" ja maan hiukan "vieraaksi". En tieda miten helposti muutto takaisin suomeen sujuisi jos se tulisi ajankohtaiseksi. Luulen etta mita kauemmin suomesta on poissa niin sita varmemmin asuinmaasta tulee se kotimaa. Siella se jokapaivainen elama on.

Voimme tasta huolimatta olla aina ylpeita Suomesta ja suomalaisuudesta, vai mita?

Vierailija

Itse olen kylla ehdottomasti kotoisin Suomesta, en sita kiella (ja monessa mielessa olen onnellinen suomalaisuudestani), mutta en valttamatta enaa tunne oloani siella kotoisaksi (kiva siella on lomilla kayda, mutta en osaa sanoa pystyisinko asumaan pysyvasti siella kun tuntuu etta niin monessa asiassa on tarkat, vaikkakin kirjoittamattomat "saannot", kun taas taalla nykyisessa asuinmaassamme voi elaa vahan kukin oman tyylinsa mukaan) koska olen ollut poissa jo n. 17 vuotta. Ja se oma koti on kylla taalla missa me asumme, ei Suomessa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat