Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä en huoli lapsen ristiäsiin naispappia, olenko rasisti??

Vierailija

Enkä naispappia kelpuuta mihinkään muuhunkaan kirkolliseen toimitukseen joka koskettaa meidän perhettä.

Jää toinen lapsi kastamatta jos miespappia ei siihen hommaan löydy

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Meidät vihki naispappi, joka teki todella hyvää työtä. Esikoisen kastoi toinen naispappi joka teki myös todella hyvää työtä. Toisen lapsemme kastoi vanha miespappi joka taas oli niiiiin huono että toivoin että olisimme saaneet saman joka kastoi esikoisenkin.

Omassa seurakunnassa ollessani lapsi oli myös miespappi ja yhtä kamala sekin.

Vierailija

Jos olisit joskus ottanut kyseisen kirjan käteesi, olisit ehkä huomannut että sen nimi tosiaan on Raamattu, ja mites ne nimet nyt kirjoitettiinkaan...

Vierailija

että mieluummin ottaisin papiksi kaikkiin kirkollisiin toimituksiin vaikka eläintarhan gorillan, ainakin olisi ulkoisesti siistimmän näköinen ja papinkaan urinoista ei mitään saa selvää.

Vierailija

Paavali kirjoittaa aivan suoraan, että 'sitä minä en salli, että nainen opettaa', ja aika moni teologi ja tutkija pitää näitä ihan aitoina kommentteina.

Tuota uskottavuus-asiaa sen sijaan en ymmärrä. On eri asia sanoa, että Jumala jostain meille tuntemattomasta syystä on halunnut asettaa tietyt ihmiset tiettyihin tehtäviin, kuin omien mielikuviensa perusteella päättää kuka 'sopii' papiksi.

Vierailija

Huh huijaa! Tutkimusten mukaan alkuseurakunnassa Jeesuksen aikaan ja kuoleman jälkeen naisia on ollut opettajina ja pappeina, jos heistä sitä nimitystä silloin käytettiin. On jopa käsityksiä, että myös apostoleina on ollut naisia, mutta kukas sitä olisi myöhemmin halunnut tunnustaa... Sillä myöhemmissä vaiheissa miehet halusivat itselleen valtaa ja hävittivät kaikki kirjoitukset, joissa oli vähänkin myönteistä naisista ja alistivat naiset olemaan hiljaa seurakunnassa. Sitä patisi Raamatun oppeihin on kaikilta osin turha kirjaimellisesti takertua, miehet sen ovat kirjoittaneet ja miehet ovat myös valinneet, mitä tekstejä siihen otetaan ja mitkä hylätään.

Minun uskoon ei mahdu, että Jeesus olisi halunnut jaotella ihmisiä ja asenteesi ovat vastoin ainakin minun uskontoa. Mieti, haluatko jo kasteessa kylvää lapsellesi tuollaisia asenteita.

Terveisin nainen joka tekee "miesten töitä"

Vierailija

mita eroa nais- ja miespapilla on? Kummatkin ovat opiskelleet teologisessa tiedekunnassa ja valmistuttuaan saaneet "valtuuden" toimia pappina. Missaan vaiheessa tuo valtuus ei tullut Jumalalta, vaan se on koulutussuuntautumisen suoma virka. Eli mita valia silla on, tekeeko toimitukset nainen vai mies?

Vierailija

monilla naispapeilla taas on ihan erilainen kosketus lapsiin ja perheeseen kuin monilla miespapeilla, siis positiivisessa mielessä. Saarna/puhe on paljon ihmisläheisempi ja he ikäänkuin asettuvat perheen tasolle eivätkä sen yläpuolelle. Toki on poikkeuksia molemmissa sukupuolissa ihan persoonan mukaan mutta oma kokemus kyllä puhuu ehdottomasti naispappien puolesta...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat