Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuvasti huolestunut vauvan liikkeiden takia... kaikki pilalla...

Vierailija

Koko päivä mennyt taas huolehtiessa,tein yhden kerran liikelaskennan,just ja just sain 10 liikettä siihen tuntiin... ekaks oli 45min hiljaista,TODELLA ja sitten muutamia tiukempia potkuja noin 1 min,ei kovinkaan hurjia,mut tuntuvia,enemmänkin sellaista "myllerrystä",ei suoraista potkimista... Ja lasketaanko tuollaisissa miten ne liikkeet? Kun se oli ihan putkeen myllerystä mutta vain hetki??

Kaksi päivää nyt ollut todella hiljainen ja minä huolissani... pelkään niin saavani vammaisen lapsen.. ottaisin kyllä vastaan mutta huolissani asiasta olen silti. Ja lähinnä tää huoli perustuu liikkumiseen,on hyvin hiljainen "maha-asukki". Parhainakin päivinä noin 2 krt myllää mahassa,koko raskauden aikana ei ole potkinut paljoakaan vaan liikkeet ovat olleet enemmänkin muljahduksia ja "aaltomaisia"??

PELASTAKAA minulle edes rauhallisempi mieli joulupäiväksi... taidan pilata joulun esikoiseltakin...

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

(eteisistukka tosin myös). Saatton parhaina päivinä muljahdella muutamia kertoja, ei enempää. Ei puhettakaan kivuliaista potkuista. Itsekin muistan hysteerisenä tarkkailleeni niitä potkuja. Lopulta kuitenkin syntyi terve lapsi. Ahdasta tosin oli vatssassa ollut, koska naama oli ihan lytyssä ja toinen jalkaterä pahasti vääntynyt. Kaikki korjaantui.

Vierailija

Itsellä nyt 6 pv vanha ihana tyttövauva :-), mutta hän oli myös "laiska" liikkuja masussa. Ja hei, mulla NELJÄS lapsi kyseessä, ja silti stressasin ja huolehdin.

(Ekani oli muuten myös samanlainen "laiskimus", hänkin joulukuussa syntynyt - oisko nää joulukuiset jotenkin harkitsevampia? Vauvakirjan jonkun "taulukon" mukaan joulukuussa syntynyttä kuvaa harkitsevuus....)

Stressasin ja huolehdin myös. Yksi viikonloppu vauva oli TOSI hiljainen, joskus rv 35-36-37 paikkeilla ehkä. Olin IHAN vähällä jo myöhään illalla vk-lopppuna soitttaa synnytyssairaalaan ja lähteä tarkastukseen. Mutta sain sen sitten lopulta liikkumaan, kun join makeaa mehua ja söin karkkia.... Useampaan kertaan jouduin tehdä noin sinä vk-loppuna, että sain vauvan liikkumaan. Tosi stressaavaa.

Muutenkin se oli aika hiljainen vauva melkein koko ajan.

Mutta siis sieltä se ulos putkahti :-).

Teki muuten syntymäänsäkin yhtä harkitusti :-). su-illasta alkaen supistuksia silloin tällöin (semmosia "oikeita"),ja syntyi vasta torstaina.

Ja synnytys oli pidempi kuin mikään aikaisempi. Mutta silti helpoin ja leppoisin... rauhallisin kaikin tavoin (tunnelmaltaan, ja supistusten välit oli pitkät).

Mäkin ihmettelin tuota että miten mä ne liikkeet lasken, jos on just joku minuutin parin pituinen "muljahtelu"sarja, että onko jokainen sarjan muljahdus oma liikeensä... en mä siihen oikeen ikinä mitään selvyyttä saanut.

Mutta kannattaa toki puhua neuvolassa huolistaan - niin mäkin puhuin. Vastaus vaan oli, että kannattaa herkästi ottaa yhteyttä äippäpolille.

Niin - vauva on rauhallinen myös nyt synnyttään :-). Syö ja nukkuu. Kiltti ja ihana.

Vierailija

Tiedän miltä susta tuntuu... Odotin esikoistani ja olin ihan paniikissa KOKO raskausajan. Lapsi liikkui todella vähän, potkuja ei ikinä tuntunut mahan päältä ja muutenkin liikkeet oli sellaista muljahtelua. Sydänäänet oli aina ihan ok, mutta ne liikkeet... vähäisiä koko raskausajan. No, terve poika syntyi ja nyt kolmevuotiaana menee vähän liiankin kovaa, mustelmia ja kuhmuja tulee lähes joka päivä! Mulla oli ainakin istukka etuseinässä, joten se kai vaimensi liikkeitä jonkin verran. Juttele neuvolassa huolestasi, pääset varmaan ultraan ja tarkkailuun. Tsemppiä!!!

Vierailija

Terve ja terhakka tyttö meillekin syntyi siis perätilassa. Edelleen rauhallinen temperamentti eli kaikki meni tosi hyvin. Nautihan vain joulusta ja ota yhteyttä neuvolaan jos mielesi haluat rauhalliseksi:)

Vierailija

Pyysi päästä ultraan tämän takia mutta ei päässyt (n.10v sitten). Synnytyksen käynnistyttyä alkoi lääkäri ihmetellä että mikä on tämä tarjoutuva osa... Vauvalla oli jalat niskan takana ja oli tulossa maailmaan peppu edellä... Eli vauvan potkuja ei tuntunut koska jalat olivat niskan takana olleet jo ties kuinka kauan... On muuten edelleen notkea tyttö...

Vierailija

jos pelkkiä potkuja olisin liikkeiksi laskenut, niin olisin saanut olla sairaalassa 4 viimeistä kuukautta tarkkailussa.

Tunsin nimittäin YHDEN ainoan kunnon potkun koko raskausaikana. Muuten liikkuminen oli pelkkää muljahtelua.

Vauva oli kylläkin iso, jotenka ei kai sillä ollut edes tilaa liikkua.

Nyt sitä liikettä piisaa senkin edestä ja 2,5v on pääedellä menossa joka paikkaan.

Vierailija

Mulla on esikoisen odotuksesta aikaa jo 6 vuotta. Ja ne kuusi pitkää vuotta sain 2 keskenmenoa,yhden tuulimunan ja monta odotettua kuukautta... joten saatan ylireagoida. Ja kun esikoinen oli vielä mahassa sellainen "jalkapalloilija",potki niin ettei kertaakaan tarvinnut huolehtia,ennemminkin sai rauhoitella et sais edes nukuttua...

Ja todella,minusta jotenkin on tuntunut koko raskauden,juu-u,tiedän kuulostavani hullulta.. et tää raskaus on jotenkin "kirottu" kun kehtaan toivoa tälläistä kuuden vuoden ajan ja sit kun se toteutuu niin en uskalla toivoa,en kertakaikkiaan uskalla edes toivoa tervettä lasta :'(

haluaisin niin kovasti nauttia raskaudesta...

Mutta siis vaikka tiedänkin panikoivani herkästi niin se ei poista sitä tosiasiaa,että lapsi on mahassa laiska liikkumaan!! Koska minusta rv30 ja 2x/pvässä liikkuva lapsi ei ole kovin aktiivinen??

ap

Vierailija

Pääset sinne nopeasti, kun kerrot, ettei liikkeitä oikein tunnu! Itsellä kakkosen odotuksessa oli jopa viikonkin kestäviä tavallista rauhallisempia kausia, jolloin usein huolesta soikeana laukkasin neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä ja kerran soitin sairaalaankin, kun en koko päivänä ollut saanut mahan tönimisestä huolimatta minkäänlaista reaktiota, eikä edellisinäkään päivinä kovin paljon ollut liikkeitä tuntunut. No, kaikki oli hyvin kuitenkin, ja nyt meillä on jo 8v. on/off-tyttö, joka menee joko tosi vauhdikkaasti ja puhua pälättää tai mököttää, eikä puhu saati liiku :)

Vierailija

Minulla yksi tytär ja hänen odotusaikana en osannut huolestua vähäisistä liikkeistä kun esikoista siis odotin. Neitokainen liikkui todella todella vähän ja yhtäkään potkua en tuntenut koko raskausaikana. Vauva liikkui juuri muljahtelemalla ja takapuolessa tuntui kutinaa välillä. Joka ilta laskin ne liikkeet kun masu liikkui yhtenä pallona ja aina sain ne tarpeelliset juuri ja juuri laskettua. Sydänäänet aina olivat ok ja vahvat ja kaikki muutenkin kunnossa. Synnärillä sitten vasta totesivat että vauva perätilassa eli tämä oli ollut syy siihen, että liikkeitä ei tuntunut vaan kultapieni potki ym. juuri selkärankaan päin ja käde/jalat olivat sinne alaviistoon selkärankaan päin. Eli ihan samankaltainen tarina kuin edellä, mutta hiukan tuoreempi! Sinun kuvailusi jotenkin kuulostaa niin tutulta, että saattaa vauva olla myös näin perätilassa eli varmasti kaikki ihan ok:) Lapsen raajat melko tiukassa paketissa eikä näin pääse paljoa liikkumaan. Nauti vain ja katsasta se masun muoto eli jos näyttää "timmiltä ja tasaisen kovalta" niin melko varmasti tilanne perätila.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat