Kuinka hyvin jouluaterianne onnistui?

Vierailija

Plussat, miinukset?

Itse olen aika tyytyväinen kokonaisuuteen, mutta parhaiten onnistuivat lanttulaatikko, perunalaatikko ja kalat. Kinkku olisi voinut olla vähän ylikypsempi, ja kinkun kastike olisi näköjään kannattanut jättää suurustamatta, oli nyt vähän tönkköä. Jälkiruokajäädykettä ei ole vielä pystytty testaamaan, kun syötiin liikaa muuta ruokaa ja ollaan ihan ähkynä.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

meillä jouluun kuuluu nimenomaan syöminen ja yhdessäolo.

Aamulla leivinuunissa haudutettu joulupuuro.

Päivän mittaan jouluruokia koko perhe laitellessamme minä ja tytär napsitaan erilaisia pähkinöitä ja rusinoita ym. Mies ja poika eivät niistä välitä. Mies taitaa kinkkuakin verottaa jo päivän mittaan =o)

Jouluruuista minulle yksinoikeudella kuuluu (muut eivät välitä näistä) erilaiset sillit, tammisavukala ja mädit smetanan ja sipulin kanssa. Lämminsavukalaa syövät muutkin vähän ja uunissa laitettua kalaa myös.

Rosolli kastekkeineen on kans enempi minun juttuni, toki sitä muutkin vähän ottaa kun kuulemma jouluun kuuluu. Metsäsienisalaatti myös yksinoikeudella minun. Ja ei yäk mitään majoneesisalaattia vaan OIKEAA sienisalaattia.

Kinkku, tuoresuolattu ja yöllä leivinuunissa paistettu, ei kuorrutusta, kun meillä ei muut syö sinappia kuin minä. Minä tuota kinkkua syön vain vähän, kun kuuluu jouluun jne. mutta nuo kalat on se minun juttuni. Herneet muuten unohtui pakastimeen...

Tuoresalaattia, kurkkua ja miniluumutomaatteja esillä ja kaikki vähän ottikin niitä.

Rosolli kermavaahtokastikkeella tietenkin.

Porkkanalaatikko, imelletty perunalaatikko (minulle taas sekin, samoin lanttulaatikko) ja meillä ainakin maksalaatikko kuuluu jouluun myös. Ja nuo ihan kaupan tavaraa, leivarissa kun lämmittää kulhossa niin ihanaa on.

Miehen perinteinä hänen (äitinsä reseptillä) tekemänsä lihapullat kermakastikkeessa ja muussi. Nam nam...

Ei erillistä jälkiruokaa, suklaata ja glögiä ja me aikuiset syödään koko ilta erilaisia juustoja.

Juu ja ollaa ihan ähkyssä...

Vierailija

Ja kerrankin ymmärsin lopettaa syömisen ajoissa.

Ainoa, minkä olisi voinut tehdä vielä paremmin, oli Föglön graavisiika kermasipulissa. Siinä oli hiukan liikaa valkopippuria minun makuuni, mutta muut pitivät. Vieraiden tuomaan rosolliin olisin kaivannut kastiketta, mutta hyvää oli ilmankin.

Huomasin, että oman jouluateriani kohokohta ovat kalat. Enkä olekaan niin perinteinen, kuin olin aina itseäni pitänyt. Seuraavana jouluna voisin hyvin kokeilla joitakin uusia, vaihtoehtoisia jouluruokia niiden iänikuisten laatikoiden lisäksi.

Nyt ruokalistalla oli:

Alkupaloiksi Kaali- ja lihapiirakkaa

Kalalautasella: Graavisiikaa, smetanainen mätimalja, lasimestarin lohta, lämmintä lohta ja perunoita

Lämmin ruoka: Kinkkua, lanttu-, maksa- ja porkkanalaatikkoa sekä imellettyä perunalaatikkoa ja rosollia, herneitä ja kirsikkatomaatteja.

Jälkiruoka: Puolukka-kinuskijäädykettä pipareiden kera.

Vierailija

Joulupäivällinen jäi syömättä, koska nuorimmainen tökkäsi kätensä perunalaatikkoon, kun oli pöytään päästy ja oltiin ruokaa ottamassa lautasille. Tuli lääkärireissu, nyt on tytöllä käsi paketissa. Onneksi pukki oli jo käynyt ja lahjat avattu niin ei koko päivää pilannut. Nyt illalla vielä leikittiin uusilla leluilla ja herkuteltiin.

Vierailija

3-vuotias söi kiltisti (toisin kuin esim. iltapalaansa).

vauva söi pilttisosetta.

muut jouluruokaa, kinkkua, laatikoita, rosollia, sienisalaattia, kalaa, vihreää salaattia, punajuuri- ja maustekurkkusiivuja. kinkku oli kuulemma hyvää, itse en sitä syö. kalasta pidin kyllä, se oli herkullista. laatikot onnistui itsetehtyinä, lantun ostin kaupasta ja sekin oli ihan hyvää.

eipä valittamista.

Vierailija

Eikä kaikkea tarvitse syödä suurta määrää. Meillä onnistui hyvin jouluateria. Kauniisti katettuna kynttilöiden loisteessa joulupöytä tarjosi meille

kinkkua

keitettyjä perunoita ja herneitä

porkkana- ja lanttulaatikkoa

lihasylttyä

lämminsavulohta

savulammaspaistia

sienisalaattia

rosollia

rieskaa ja voita

kaljaa, maitoa ja lapsille joululimsaa

Jälkkäriksi Fazerin käsin tehtyjä konvehteja ja kahvia

Vierailija

Britanniassa nuoruuttaan viettänyt mieheni totesi että stuffing on loistavaa. Ja oli se minustakin mehevää ja hyvää. Täytetty kalkkunanrinta onnistui myös ihan hienosti ja lisäkkeet muodostivat tasapainoisen kokonaisuuden. Haudutettu punakaali oli parempaa kuin koskaan. Ainoastaan kastike jätti hiukan toivomisen varaa. Kalkkunasta ei juurikaan tullut paistolientä, joten jouduin tekemään sen kanaliemeen. Se jäi myös hiukano ohueksi, nuo Maizena-suurusteet ei minusta oikein toimi. Pitäisikö niitä laittaa lusikallisten sijasta desllitroittain. Jälkiruokana oli valmis samppanjasorbetti, oli hyvää ja sopi kokonaisuuteen.

Vierailija

Mehukas ja murea, sopivan suolainen ja sinappihuntu kruunasi kokonaisuuden.

Jos joku vähän epäonnistui niin kastike, joka ei suostunut suurustumaan ollenkaan ja palasi jääkaapissa "rasvaklöntti"-muotoonsa.

Vierailija

Alkupalat täydelliset, lukuunottamatta sienisalaattia

Pääruoka täydellinen, lukuunottamatta porkkanalaatikkoa

Jälkkäri täydellinen, kuivakakun rakenne olisi saanut olla vähän parempi.

Arvosana 9

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat