nuori kiinni röökinpoltosta! joululahjat pois?

Vierailija

ihmettelin,kun 17v. pojan jälkeen löyhäsi tupakka... jätkä meni suihkuun, ja minä haistelin vaatteet, aha,haisee rööki, ja ratsasin takin taskut... tupakkaa ja sytkäri...

annoin jätkälle just 150e joululahja-rahaa,ja nyt tekisi mieli ottaa se pois..... tai ainakin laittaa omaan jemmaan,ettei yhtään tupakkaa osta.

mitäs te tekisitte?

näin alkuun,otin salaa ne tupakat ja sytkärin pois takin taskusta...

lisäksi,pojalla ei ole rahaa käytössä yleensäkkään,joten epäilyttää,mistä sitä tupakkaa hankitaan ilman rahaa???

apuva?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

ulko-oven kahvasta kun oli ulos lähdössä:))

sanoin,että jättää kaikki rahat kotiin.ja jos vielä jää röökin poltosta kiinni,koko 150e lahjaraha,käytetään nikotiinipurukumiin,ostetaan kerralla koko rahalla:)

poika otti röökit ovesta,ja sanoi,että vie ne sitten roskiin. hiippailin perässä...sinne se ne oli heittänyt,pyysin näyttämään,mihin lootaan.. kaivoin ne ylös,ja silppusin tuhansiksi päreiksi pojan nenän edessä..

neuvoin pysymään kaukana tupakoivista kavereista,ettei haju tartu,synny väärinkäsityksi,ja menetä 150e kerralla purkkaan.

huomautin myös,että minua on turha yrittää kusettaa,koska olen itse huijjannut vanhempiani samassa asiassa,ja tiedän joka metkun:))

-ap

Vierailija

Lainaus:

sanoin,että jättää kaikki rahat kotiin.ja jos vielä jää röökin poltosta kiinni,koko 150e lahjaraha,käytetään nikotiinipurukumiin,ostetaan kerralla koko rahalla:)

-ap

Kysy pojaltasi tarvitseeko hän apua lopettamiseen. Riippuvuus syntyy jo 2-3 viikon polttamisen jälkeen jos on syntyäkseen. Pojallasi voi olla jo todellinen ongelma, mutta ei itse kykene lopettamaan vaikka haluaisi. Toi nikotiini purukumi on hyvä, mutta poika voisi myös varata ajan lääkärille ja saada ammattiapua.

Tupakointi aloitetaan yleensä yläkouluiässä, jotkut aikaisemmin tai jotkut myöhemmin, mutta sosiaalisesti yläkoulu on se 'painostavin' aloitusikä.

Poikasi on jo sen verran vanha että on saattanut itsekin miettiä lopettamista, tai kaveripiirissä mennään paljon useammin tupakkalakkoon kuin aloitetaan tupakointi.

Nykyään kun tupakointi on entistä enemmän alakulttuuria se on entistä enemmän myös 'portti' muihin huumeisiin. Ja ei kaikki tupakoijat eivät ala käyttämään huumeita, mutta huudeiden kokeilijat ja käyttäjät ovat lähes poikkeuksetta aloittaneet tupakalla.

Keskustele poikasi kanssa.

Vierailija

ostan askillisen tupakkaa,ja mennään takapihalle kessuttelemaan.

laitoin pojan röökiaskin ja sytkän pakastepussiin,kun haisivat niin saatanasti... kiinnitän sen pussukan ulko-oven kahvaan,eli kun poika seuraavan kerran menee ulos,niin siitä saa ottaa omat röökinsä mukaansa.ja yllättyy..en sano mitään.

ja olen itsekkin tupakoinut 10v, ja nyt ollut 10v. polttamatta.

en halua,että poika alkaa polttamaan,terveyden ja rahan takia.

-ap

Vierailija

Keskity puhumiseen, puhumiseen, "valistamiseen" ja "paasaamiseenkin". Pitäisi keksiä keino miten tavoittaa poika parhaiten, miten viesti menisi perille. Valitettavasti en osaa sanoa mikä se olisi, mutta sinä tunnet lapsesi, ehkä keksit jotain. Ja jos et, keksi lisää... Ole avoin. Uskon, että se on pidemmän päälle paras. Ja senkin jälkeen muista, että et voi elää toisen elämää.

Hyvää joulua kaikesta huolimatta!

Vierailija

Entisenä tupakoijana tiedät varmasti, ettei tupakointia lopeteta painostuksesta. Tiedän itsestänikin, että vanhempien ehdoton "no, no"-asenne ei auttanut mitään vaan salasin vain tehokkaasti tuon tavan ja helppoa se oli sen jälkeen, kun asui yksin ja kävi kotona harvakseltaan. Tupakoinnin lopettaminen on lähdettävä halusta ja motivaatiosta. Sitä ei kukaan muu pysty synnyttämään.

Sitten kirjoitat, että lopetit 10 vuotta sitten. (poika oli 7v.?) Oletko miettinyt, että hajukin on pojalle tuttu ja hän muistaa sinunkin polttaneen? Sitä kaksinaamaisempaa on nyt asennoitua noin ehdottomasti. Tietysti voi kieltää, valistaa ja toivoa, että tulee järkiinsä, mutta tekopyhyys pois.

Itsekin lopetin polttamisen muutama vuosi sitten ja toivon, ettei lapseni koskaan alkaisi polttamaan.

Vierailija

Lainaus:

neuvoin pysymään kaukana tupakoivista kavereista,ettei haju tartu,synny väärinkäsityksi,ja menetä 150e kerralla purkkaan.

-ap

Vierailija

Itsekkin polttanut? Etkö tiedä, että tupakointia ei todellakaan voi lopettaa toisen ihmisen painostuksesta!! Kyllä se halu täytyy lähteä itsestään, ei kenestäkään muusta. Jotenkin tuntuu typerältä, että uhkailet ottavasi pojalta jouluLAHJArahat pois jos vielä polttaa?!

Ja tu onyt on kaiken huippu, että suorasti KIELLÄT häntä olemasta sellaisten kavereiden kanssa, jotka polttavat. Ei todellakaan olisi minulla toiminut, päinvastoin!

Vierailija

ja samalaisuus muiden kanssa saattaa olla niin tärkeää, että aloitetaan tupakoida. Lukion opena tiedän paljon tapauksia, jotka vasta lukiossa ovat aloittaneet polttamisen.

Keskustele poikasi kanssa, yrittäkää eritellä niitä asioita jotka ajavat tupakoimaan. Ei siis pelkästään riippuvuutta.

Itse muistan nuoruusajoilta omia haavekuviani (en ole koskaan polttanut) siitä, miten olisin tosi coolin näköinen jossain tilanteessa, ja aina niihin kuului savuava sätkä sormissa!!! XD

Vierailija

tuo nyt ainakaan ole järkevä tapa toimia. Poikasi on kohta jo aikuinen, sinun olisi alunperinkin pitänyt pystyä reilusti kysymään päin naamaa, että polttaako hän. Jos kieltää, voit sanoa, että haiset tupakalle jne. Typerää mennä kaivamaan takin taskuja, ja sitten vielä " salaa" ottaa tupakka vehkeet pois taskusta!!

Kun itse nuorempana, noin 15v jäin kiinni tupakanpoltosta, niin äiti osti askillisen tupakkaa. Komensi pihalle ja pyysi polttamaan siinä, hänen edessään niin monta putkeen kuin pystyin. En pystynyt polttamaan yhtäkään.. Eikä sen jälkeen ole tarvinut polttaa.

Vierailija

No eipä se laki paljon muutakaan salli ja silti kaikenlaista tapahtuu,eikö ole parempi että lapsellasi on omaa tupakkaa että ei tarvi muilta pummia jämiä,ajattele jos polttaa jämät joltain herpes tyypiltä niin kivakiva...

Vierailija

Lainaus:

laitoin pojan röökiaskin ja sytkän pakastepussiin,kun haisivat niin saatanasti... kiinnitän sen pussukan ulko-oven kahvaan,eli kun poika seuraavan kerran menee ulos,niin siitä saa ottaa omat röökinsä mukaansa.ja yllättyy..en sano mitään.

-ap

Keskustele asiallisesti. Mun äiti toimi aikoinaan juuri tuohon tyyliin. En tiedä miksi hän ei voinut puhua asiasta. Kun olen miettinyt on tulllut sellainen olo, että hän ei vain osannut tai/ja kehdannut. Olen myös ajatellut, että häntä ei kiinnosta asia ja että hän ei välitä. Poltan edellen.

9

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat