Lausutko kirkossa ääneen muiden mukana uskontunnustuksen ja Isä meidän rukouksen?

Vierailija

kyllä

Kommentit (14)

Vierailija

Siis jätän pois sen osan (Jeesus ei ole Herra yms.), mihin en itse usko.

Olin kyllä järkyttynyt oppilaiden käytöksestä jjoulukirkossa... Tapakasvatus unohtunut vanhemmilta täysin, kyllä nyt kirkossa pitää osata olla hiljaa!

Vierailija

Joku tuolla ylempänä ihmetteli kolminaisuusoppia. Se ei itse asiassa ole ollenkaan vaikea eikä käsittämätön asia. Maailmassa on lukemattomia esimerkkejä asioista, joissa kokonaisuus muodostuu osista: Kukassa on terälehdet, varsi ja juuret. Nämä yhdessä muodostavat kukan. Kukka ei olisi kukka ilman jotakin näistä osista eikä mikään näistä osista ole erotettavissa erilliseksi kukaksi. Omenassa on kuori, hedelmäliha ja siemenet ja kaikki ovat sitä samaa omenaa. Jokaisella osalla on oma tehtävänsä ja tarkoituksensa. Jumala on isä, poika ja pyhä henki eli yksi, joka muodostuu kolmesta. Jokaisella osalla on tehtävänsä ja tarkoituksensa. Minusta tämä on aivan selvä asia :) Ihan yhtä hyvin voisi alkaa saivarrella ja miettiä että miksi se kukka muodostuu terälehdstä, varresta ja juurista - onko terälehti siis kukka(a) vai ei? tämän esimerkin valossa varmaan on helpompi ainakin ymmärtää se, ettei kolminaisuus ole siihen uskovalle yhtään omituinen eikä vaikea asia. Mutta näine mielipiteineen on nyky-Suomessa vähän outo lintu, kun uskovia on aina vähemmän ja vähemmän.

Taas nyt kun lama puskee päälle ja kovat arvot osoittautuvat taas kerran kestämättömäksi ja loppupeleissä pelkästään pahaa oloa aiheuttaviksi, alkavat kirkot pian täyttyä, veikkaan. (Meni vähän sivuraiteille mutta tällaista tuli mieleeni noita "en lausu, kun en usko"- viestejä lukiessani.)

Vierailija

sillä en usko kirkon oppien mukaisesti. Kirkossa käyn siis vain häissä, ristiäisissä ja hautajaisissa. Nyt menin poikkeuksellisesti joulukirkkoon ja lausuin ääneen rukouksen ja uskontunnuksen. Ihan kokeilumielellä, jos vaikka uskonnollisuus heräisi =).

Muttei herännyt, ihmettelin vain kolminaisuusoppia. Siis onko Jeesus Jumala, Jumalan poika ja mikä ihme se pyhä henki on? En ymmärrä.

Vierailija

Välillä on ollut vähän inhottavia tilanteita, esim. pienissä ristiäisissä kun eräs sukulaisnainen tarkkaan ja tiukkaan seurasi minua ja siskoani, lausummeko uskontunnustusta. On itse kovasti uskovainen ja hoitanut meitä paljon, kun olimme pieniä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat