Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä eri säästöjuttuja pankeissa on? rahastoista yms tietävät

Vierailija

tuttu kertoi että laittoi 25euroa johonkin rahastoon ja nyt se on 3 kuukaudessa noussut 100 euroon ja meinaa pitää sitä siellä 4 vuotta

mitä tuollaisia juttuja on kaikkia? miten voisin säästää rahaa kun lompakossa eikä tilillä se säästy

50e voisin laittaa rahaa nyt ja kuukausittainkin onnistuisi suoraveloitus tililtä jollain tietyllä summalla

mikä tuo juttu on mistä tuttuni puhui?

Kommentit (11)

Vierailija

Sulla on hyvä asenne ja vaikka tuo yksi nyt yrittää lannistaa, että kun et tiedä mitään, niin laita vaan pankkiin, niin ihan vaan esimerkkinä voisi mainita, että jos sulla olis nyt 10000 euroa ja pistäisit sen 25 vuodeksi nyt kertarysäyksenä, niin oletettavasti sulla olisi seuraavat määrät rahaa:

a) pankkitilillä tai pankkitalletuksissa olleena 20000 e

b) joissain rahastoissa olleena 50000e

c) osakkeissa olleena 100000e.

Eli juu, kyllä se s-tili on kaikista helpoin, mutta jos samalla haluat säästää vaikka vähän eläkepäiviä varten ja pidemmällä aikajänteellä, niin olisi hyvä uskaltaa pistää vähän osakkeisiinkin.

Jos ihan yksinkertaisimman säästösysteemin haluat, niin suosittelen, että teet vaikka seuraavan suunnitelman:

Joka kuu laitat esim. 25 euroa s-tilille (saat ulos milloin vain ja ainakaan rahasumma ei pienene) ja 25 euroa Seligsonin Suomi-indeksirahastoon.

Jos näin säästät, niin jos menneisyys olisi enne tulevasta (mistä ei tietysti voi olla varma), niin todennäköisesti sulla olisi korkorahoja noin 3500 euroa 10 vuoden päästä ja 5000 euroa osakkeissa. 30 vuoden päästä tilanne olisi se, että sulla olisi tilillä 15000 ja osakkeissa noin 55000 eli ajan kanssa tuo tuottoero vaan nostattaa sitä eroa huikeasti.

Ja yksi hyvä näppisääntö on, että laittaisit säästöön 10% tuloistasi, joten kannattaa miettiä, että miten mahdottomalta sellainen tuntuu. Olisiko joku kompromissi jostain 50 euron ja 10% nettotuloista väliltä?

Ja jos et mun höpinöistä muuta uskoisi, niin usko edes se, että ostat tai lainaat sen Rikas nainen kirjan! Olisi sulle just sopiva ja se on helppolukuinen eli ei tarvitse pelätä mitään vaikeita matemaattisia kaavoja. Se on vaan motivointia siihen, että naisten pitäisi pitää huolen omista raha-asioistaan, kun kuitenkin 80% naisista siihen joutuu jossain elämänsä vaiheessa kuitenkin.

Vierailija

No tuommoisen nousun saaminen on vähän sama kuin ostaisi nipun ässäarpoja. Voi onnistua, mutta voi myös aika todennäköisesti epäonnistua.

Jos olet kiinnostunut oikeasti kunnon säästämisestä, niin kivipankkien rahastot tuskin ovat ne parhaat vaan itse tutustuisin esim. seuraaviin:

Seligsonin korkorahastoista rahamarkkinarahasto AAA ja euro-obligaatio ja sitten osakepuolelta ne indeksityyppiset rahastot, joissa kulut eivät syö tuottoa eli itseä esim. kiinnostaa Suomi, Eurooppa, Pohjois-Amerikka, Pharma ja Brands.

Jos lähdetään tarkastelemaan oikeita realistisempia tuottoja, niin ne ovat ennemminkin ehkä 5% luokkaa koroissa ja 10% luokkaa osakkeissa. Suorat osakesijoitukset esim. Nordnetin kautta tulevat edullisiksi, mutta vaatii melkoista osaamista päästä indeksin yläpuolelle, joten tavallisen ihmisen lienee kannattavampaa ostaa suoraan Suomi-indeksirahastoa. Itse pitää tietty yrittää olla fiksumpi kuin indeksi ja rahstojenhoitajat, joten itsekin olen ostellut suoraan osakkeita, mistä sitten saatan maksaa oppirahat ennemmin tai myöhemmin. Tuommoinen 50 e kuussa ei kuitenkaan oikein ole sopiva suoriin osakesijoituksiin vaan siellä pilkun paikka pitäisi olla mieluummin eri, ehkä 400e voisi olla ok kertasumma ja silloin taas markkinariski kasvaa, kun et pääse hajauttamaan. Suosittelisin siis sinulle, että pistä jatkossa vaikka 50 eurostasi 50% korkoihin ja 50% johonkin indeksirahastoon.

Ja jos motivaatio meinaa hävitä, niin sijoita ensimmäinen kuusi raha Rikas nainen kirjaan!

Vierailija

Haluaisin muistuttaa että jos olette naimisissa eikä avioehtoa ole niin vaikka nyt avioliitossa ollessasi säästäisit itseäsi varten eron varalle niin erotilanteessa se pitäisi osittaa. Kaikki avioliitossa hankittu, säästetty yms on yhteistä ja ne ositetaan erotilanteessa. Eli sinulle jäisi 50% siitä mitä olet avioliiton aikana säästänyt. Avoliiton suhteen en tiedä miten siinä jutut menee.

Itseäni myös kiinnostaa sijoitusaiat. Olen aina menneinä vuosina säästänyt korko- tai yhdistelmärahastoon ja luojan kiitos vetänyt rahat pois ennen laskurumbaa. Mutta ne otettiinkin pois koska likvidiä tarvittiin ei sen takia että olisin ennalta viisas.

Nyttemmin olen ostanut osakkeita koska ovat edullisia. Osakesijoitukset koen pitkäaikaisiksi sijoituksiksi eli eläkesijoituksiksi meille.

Lisäksi on tapiolassa säästötili jossa on saanut hyvää korkoa päiväsaldolle. Nyt korko%:t laskeneet huonoiksi. Tapiolan määräaikasilla tileillä vieläkin huonommat korot kuin säästötilillä. Op:ssa oli aiemmin syksyllä hyvät korot määräaikaistileillä mutta en pönttö koskaan saanut aikaiseksi sijoittaa. Nyt niissäkin jo alle 3%:n. Sama s-pankissa. Kaiken kaikkiaan, jos haluaa minimiriskillä (eli riski on että pankki kaatuu ja talletussuojarahastosta joudut odottaan rahojasi muutaman kuukauden) sijoittaa niin pankkien säästötilit on silloin parhaimpia. Mutta eipä niistä voi silloin kummoistakaan tuottoa odotellakaan. Rahastoja en suosittele koska niissä menee säilytys- ja hallinnointikulut pääomasta. Pääosassa rahastoja menee myös merkintä- ja lunastuspalkkiot (useissa korkorahastoissa ei ole merkintäpalkkiota kuitenkaan esim).Myös on yleistä että joudut maksamaan siitä että rahastosi sijoittaa muihin rahastoihin. Liikaa piilokuluja, liikaa näkyviä kuluja. Ei hyvä.

Itse ainakin toistaiseksi katselen ja odotan. Pidän rahaa säästötilillä josta saan parhainta korkoa siihen nähden että saan ne sieltä koska vaan pois. Toisaalta ostan myös osakkeita hissukseen niin siten saan edes aikahajautuksella riskejä pienemmäksi. Muutenkin markkina- ja taloustilanne on epävakaa. Mitään pitkäaikaisia määräaikaistilejä ei ehkä kannatakaan ottaa.

Vierailija

tililtä lähtee automaattisesti esim 30e kuukaudessa ja ne saa nostaa vaikka vasta 5 vuoden päästä? tuollainen voisi olla minulle se parhain vaihtoehto, vai onko vain helpompaa laittaa vaikka s-tilille joka kuukausi se 30-50 euroa? eikös sielläkin ole aika hyvä korko?

haluaisin siis että minulla olisi joku sellainen paikka missä olisi aina rahaa, jos esim ero tulee tms, oma pieni hätävara jota ei tyhjennetä ihan heppoisin perustein, korko tietysti plussaa =)

Vierailija

kerran jo käynyt niin, että ero tuli eikä minulla ollut MITÄÄN!!!!

jouduin alottamaan kaiken ihan alusta, keittiöönkin kun ostaa kaiken tarvittavan, niin rahaa menee aika paljon, olisi sellainen pieni hätävara jossain säästössä =)

pieniä summia pystyn laittamaan. Kaverin kertoma 25e- 100 euroksi vain laittoi miettimään että tuollainen kiinnostaisi myös, vaikken niistä mitään tiedäkkään, en tiedä miten osakkeita ostetaan tms :D

joka tapauksessa haluan alkaa säästämään, mihin ne rahat sitten joskus ikinä menevätkään. S-tilillekkö sitten kannattaa laittaa säästöön? Sieltä ne on vain niin helppo nostaa pois sitten, mutta osan säästöistä voisin laittaa muuallekkin, tietäis vain minne :D

Vierailija

että jos tulisit minun luokseni kyselemään säätövinkkejä ja tiedon- sekä ymmärryksen taso non tuo, niin suosittelisin ihan vaan tilisäästämistä.....

alhaalla olevan kaltaiset tyypit pitäisi upottaa suohon pois enempää paniikkia lietsomasta!!!!!

Lainaus:

Noita automaattiveloituksella olevia rahastoja varmasti löytyy kivijalkapankeista. Niissäkin toki voi voittoa tehdä, mutta ottavat oikein mukavasti kyllä itselleen siitä välistä. Jos vaikka tuotto olisi 6%, niin ottavat itselleen 2% esim ja sitten kun sinä maksat vielä siitä 4%:sta vielä verot, niin ei siitä kovin kummia jää jäljelle. Siksi suosittelisin, että tutustut asioihin ja pistät suoraan itse menemään esim. Seligsonille. Ei siitä sen kummempaa tarvitse kuin tekee yhden tilisiirron vaikka palkkapäivänä eli yhtä helppoa kuin laskun maksaminen.

Kun pankkiin sijoittaa kannattaa myös muistaa riskit. Jos omaisuus on jossain rahastoissa, niin jos pankkia ei kohta enää olekaan, niin kuinkas sitten kävikään? Suorat osakesijoitukset ovat turvallisempia, samoin 50t euroon asti pankkitalletukset. Jos pankkitalletuksia mietit, niin S-pankki on ihan paras paikka. Tosin korot ovat nyt laskussa ja esim. eilen 3kk määraaikaistalletus laski juuri alle 3%:n, joten sellaiset 5% tuotot, joita ihan tänä vuonnakin vielä alkusyksystä sai ovat muisto vain.

Onko teillä avioehto vai oletteko avoliitossa, kun tuommoista eron varalle suunnittelet? Itse en rahojani kyllä sitoisi minnekään 5 vuodeksi, varsinkin kun ei voi tietää, että onko ko. pankkiakaan enää silloin, puhumattakaan jos siellä on pahan päivän varat, niin paljon se sitten esim. erossa lohduttais, jos rahat voisi saada 4 vuoden päästä vasta ja siinä välillä menettäisi esim. asuntonsa, kun ei olisi varaa ostaa miestä ulos asunnosta.

On kyllä hienoa, että pohdit säästämistä!

Vierailija

Itse jätän bonukset sinne tilille juuri samasta syystä. Korko on ihan hyvä ja heillä ei mene mitään kk-maksuja yms. syömässä korkoa. Mun mielestä se on hyvä tälläisen "tavallisen ihmisen" säästötili, joka ei hirveästi ymmärrä noista sijoitusjutuista.

Lainaus:

tililtä lähtee automaattisesti esim 30e kuukaudessa ja ne saa nostaa vaikka vasta 5 vuoden päästä? tuollainen voisi olla minulle se parhain vaihtoehto, vai onko vain helpompaa laittaa vaikka s-tilille joka kuukausi se 30-50 euroa? eikös sielläkin ole aika hyvä korko?

haluaisin siis että minulla olisi joku sellainen paikka missä olisi aina rahaa, jos esim ero tulee tms, oma pieni hätävara jota ei tyhjennetä ihan heppoisin perustein, korko tietysti plussaa =)

Vierailija

Noita automaattiveloituksella olevia rahastoja varmasti löytyy kivijalkapankeista. Niissäkin toki voi voittoa tehdä, mutta ottavat oikein mukavasti kyllä itselleen siitä välistä. Jos vaikka tuotto olisi 6%, niin ottavat itselleen 2% esim ja sitten kun sinä maksat vielä siitä 4%:sta vielä verot, niin ei siitä kovin kummia jää jäljelle. Siksi suosittelisin, että tutustut asioihin ja pistät suoraan itse menemään esim. Seligsonille. Ei siitä sen kummempaa tarvitse kuin tekee yhden tilisiirron vaikka palkkapäivänä eli yhtä helppoa kuin laskun maksaminen.

Kun pankkiin sijoittaa kannattaa myös muistaa riskit. Jos omaisuus on jossain rahastoissa, niin jos pankkia ei kohta enää olekaan, niin kuinkas sitten kävikään? Suorat osakesijoitukset ovat turvallisempia, samoin 50t euroon asti pankkitalletukset. Jos pankkitalletuksia mietit, niin S-pankki on ihan paras paikka. Tosin korot ovat nyt laskussa ja esim. eilen 3kk määraaikaistalletus laski juuri alle 3%:n, joten sellaiset 5% tuotot, joita ihan tänä vuonnakin vielä alkusyksystä sai ovat muisto vain.

Onko teillä avioehto vai oletteko avoliitossa, kun tuommoista eron varalle suunnittelet? Itse en rahojani kyllä sitoisi minnekään 5 vuodeksi, varsinkin kun ei voi tietää, että onko ko. pankkiakaan enää silloin, puhumattakaan jos siellä on pahan päivän varat, niin paljon se sitten esim. erossa lohduttais, jos rahat voisi saada 4 vuoden päästä vasta ja siinä välillä menettäisi esim. asuntonsa, kun ei olisi varaa ostaa miestä ulos asunnosta.

On kyllä hienoa, että pohdit säästämistä!

Vierailija

Jos ihmisellä on tiedon taso nyt tuo, niin miksi uskot, että ap ei voisi oppia niitä, jos asiaan tutustuu? Harva ymmärtää villasukan neulomisesta tai turvallisesta moottorisahan käytöstä, jollei sitä ole koskaan tehnyt, mutta ei noista kumpikaan tai säästäminenkään ole mitään rakettitiedettä, jota ei voisi oppia, jos on vaan halu oppia.

Ja mitä minuun tulee, niin kyllä, olen varovainen sijoittamaan sellaisiin kohteisiin, joissa on pienikin riski menettää koko rahasumma. Hyvin hajautettu osakesalkku tai rahat pankissa (tiettyyn rahaan asti) ovat yleensä turvallisia, tosin niissäkin on se riski, että arvo laskee. Sen sijaan esimerkiksi eläkevakuutukset ovat minun mielestäni ihan hupsuja, koska ne yleesä sitovat pääoman ja mitään varmuutta ei voi olla että onko ko. firmaa olemassakaan enää 30 vuoden päästä kun olen jäämässä eläkkeelle. Sillä välillä kyllä eläkevakuutusfirma tai pankki tms. on kyllä saanut joka vuosi tuotosta 2% tms. itselleen.

Mutta toki, jos uskallusta löytyy, niin voihan sitä rahaa laittaa vaikka 7% korolla Big-pankkiin.

Uusimmat

Suosituimmat