Puutuuko muilla sormet

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen raskausviikolla 36 ja kärsinyt nyt toista viikkoa oikean käden etu-, keski- ja nimettömän sormen jatkuvasta puutumisesta. Oire alkoi ensin yöpuutumisena, joka laukesi, kun liikutteli käsiä ja pyöritteli hartioita. Nyt sormet on olleet kohta kaksi viikkoa ihan tunnottomat.

Työpaikkalääkäri ei asiaa kommentoinut enempää, kuin että menee ohi, kun syynnytät... Neuvolatäti oli samoilla aalloilla, johtuu turvotuksesta; juo enemmän. Hierojalla olen käynyt, myös fysioterapeuttiystäväni antoi jumppaohjeita.

Olo on kuitenkin aika epätoivoinen, kun käsi on aika lapanen. Auttaisi, kun tietäisi, etten ole tässä kärsimässä yksin ja kuulisi muiden kommentteja ja kokemuksia. Eniten pelottaa, että palautuuko käsi ennalleen kuukauden päästä, kun raskauden pitäisi olla ohi?

Kommentit (13)

Vierailija

Tieto siitä, että ei ole tämän ongelman kanssa yksin auttaa kyllä mun hermoilussa paljon. Ihanaa, kun olette laittaneet omia kokemuksianne näin paljon. Mä lähden nyt heti ostamaan rannetukea, josko jo ensi yönä saisi vähän yhtenäisemmät yöunet...

Mua on auttanut nukkumisessa myös se, että olen ottanut tyynyn syliin nukkuessani kyljellään ja päälimmäisen käden sen tyynyn päälle niin, että ranne on saanut olla suorassa. Mutta nythän toi rannetuki poistaa tämän kikkailun:)

Vierailija

Mula alkoi yöputumisella n. 12-15rv:llä, nyt jatkuvasti puutuneet ja saikulla äippälomaan asti. Vaivan pahenemiseen voi vaikuttaa ranne tuilla joita käytetään yöllä (koetan löytää kuvallisen linkin seuraavaan viestiin). Kylmä pakkausta (pakastin kylmää) 10min kerrallaan ranteen seutuun olen käyttänyt kun kipuilua ja suihkun jälkeen (kuumuus lisää turvotusta).

Itselläni tilanen niin paha että oikea käsi leikataan ens kuun puolivälissä. Hermoratatukimuksessa (enmg) hermon vaurio. Työterveys huolto passitti tuonne kun ei kestänyt edes käsin kirjoittaa eikä rasittaa muutenkaan esim. imuroida.

T:Vacsuli ja papu 28+5

Vierailija

Heippa!

Mulla oli myös puutuneet sormet ja taisivat olla juuri ne samat. Et todellakaan ole ongelman kanssa yksin. Se oli inhottavaa. Olen synnyttänyt muutama kuukausi sitten ja huomasin puutuneiden sormien tunnon palautuneen noin 2 kk synnytyksestä. Ajattelin, ettei tunto koskaan enää palaa, mutta niin vain kävikin - onneksi :D .

Vierailija

raskausaikana että alkaa canalis carpi oireilla, eli rannekanavaoireyhtymä. Juurikin kun turvottaa niin hermot jää painuksiin tuolla ranteen seudulla.

Rannetuista tosiaan saattaa useimmille olla apua.

Vierailija

Kiitos viestistäsi. Ihana kuulla, etten ole ongelman kanssa yksin. Vaikka toki toivoisin, ettei tällaisesta muut joutuisi kärsimään.

Juu, jouluruuat kyllä tuntuu vaikuttavan... Yritin äsken lähteä lenkille normaaleilla lenkkareillani, niin eipä mahtunutkaan jalkaan. Hyvää joulunjatkoa sinulle:)

Vierailija

mulla kanssa sama vaiva. Alkoi ehkä raskausviikolla 21 (nyt oon viikolla 26). Mulla puutuu välillä vasen käsi ja välillä oikea, pahinta puutuilu on öisin. Joskus päivisin puutui koko käsi tai esim. vain pikkurilli. Saattoi tosiaan mennä ihan yhtäkkiä, varsinkin jos vähääkään piti kättä sydäntä ylempänä.

Valitin asiasta sekä fysioterapeutille että neuvolan tädille, mutta olivat vain, että voi voi, kuuluu raskauteen ja menee aikanaan ohi.

Kävin kuitenkin ostamassa apteekista käsituen, kun täällä vinkattiin. Ja avot, sen jälkeen olen herännyt vain 0-2 kertaa yössä puutumiseen, kun sitä aikaisemmin saatoin herätä 8 kertaa. Ja päiväsäryt ja kipuilu ovat loppuneet lähes kokonaan.

Joten suosittelen käsituen hankkimista. Apteekissa maksoi jotain 25 euroa.

Googlaa myös rannekanavaoireyhtymä

Tsemppiä!

Vierailija

Minullakin ongelmana sormien puutuminen ja vielä samat sormet....pari viikkoa ollu tuskaa..muutaman kerran jopa tuntunu että sormet räjähtää ku niin turvonneet olleet. Nyt oon noi viikon käyttänyt öisin ja joskus päivisin rannetukea ja siitä on kyllä ollu apua..tukee kättä niin ettei sormet puudu kovin paljoa. Kannattaa tosin välttää suolasta...kiva näin joulun aikaan..ite huomannu että tänään taas sormet turvonneemmat ku eilen tuli syötyä kinkkua.

Vierailija

Kannattaa tosiaan liikkua jos pystyy..auttaa turvotuksiin. Itse en pääse kävelylle ku on niin karseet liitoskivut. Ostin uudet talvikengät...oli pakko ku muut on niin liukkaita...no tavallisesti koko on 39-40 niin piti ostaa 42:t.

Vierailija

Täällä myös positiivisia kokemuksia rannetuesta...käytössä ollu kolmisen viikkoa rannetuki just sama josta oli linkki täällä ja on tosi hyvä...

Pelottaa että toinenki käsi alkaa vaivaa...onneksi on siihenki tuki valmiina, jota oon aikaisemmin tarvinut ku ollu jännetupentulehduksia. Pääsis jo äkkiä synnyttään...jospa pääsis näistä puutumisista..

t.Ronjakasperi rv 38+4

Vierailija

miten rannetuet voi auttaa tähän vaivaan! Olen nyt kahtena yönä pitänyt rannetukia ja puutumista ei ole ollut. No, siis oikean käden jatkuvasti puuduksissa olevat sormet jatkavat olotilaansa, mutta lisäpuutumista ei öisin ole tullut. Ihanaa! Kannattaa ehdottomasti kokeilla

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat