Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen ymmärrys lahjojen suhteen

Vierailija

Kertokaapas mielipiteenne tästä: minun vanhempani laittavat aina lapsellemme rahaa sellaiselle tilille mihin vain heillä on pääsy eikä sillä rahalla saa ostaa mitään nyt vaan se on tulevaisuuden pesämuna. Synttäreillä ovat tuoneet sitten lisäksi jotain pientä. Nyt kuitenkin huomenna kun vietetään joulua on heillä lahjat siskon ja veljen lapsille (hello kitty- sarjan pussilakanat joita meidänkin 7v himoitsee)mutta meidän lapselle oltaisiin vain selitetty, että tilille on laitettu rahaa jota voi käyttää myöhemmin.

Ymmärtääkö 7- vuotias mielestänne sen, että serkut saa paketit jotka avata (ja sisältä paljastuu tyttäremme himoitsemat pussilakanat)mutta hän on saanut rahaa tilille johon hänellä ei ole kuitenkaan mitään pääsyä vaan rahat voi käyttää "myöhemmin"? Mielestäni ei ymmärrä tai ainakin tulee paha mieli tuollaisesta. Ei mitenkään ettenkö olisi äärimmäisen kiitollinen tilistä ja siitä, että joskus lapsemme saa hienon rahasumman isona mutta silti tuo ei mielestäni kuullostanut kivalta. Systerin lapsi on 2v ja veljen 3v. Äitini mielestä taas tytön olisi pitänyt ymmärtää eikä pettyä mutta pyynnöstäni nämä lahjansaajat saavat lahjansa sitten myöhemmin eli huomenna kukaan ei saa mitään isovanhemmilta. Kumpi vai kampi??

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Kyseessä on varmasti tili jonka mummi ja pappa on itse avanneet itselleen omalla nimellään ja sopineet keskenään että sinne talletetut rahat on sen ja sen lapsenlapsen....

Tässäpä vain se ongelma, että kun nnuo rahat OIKEASTI joskus lahjoitetaan lapselle niin niistä paukahtaa lahjavero.....

Tai jos mummi ja pappa sattuvat kuolemaan ennenkuin antavat rahat niin lapsi ei rahoja näe vaan ne käsitellään heidän normaalina omaisuutena joka menee suoraan jakoon rintaperillisille.

Ilman holhoojia EI PYSTY TILIÄ AVAAMAAN KENELLEKÄÄN!

Vierailija

Nykyään niiltä tililtä saa nostaa 2 kertaa vuodessa rahaa. Tosin meillä se tarkoittaa sitä, että rahaa ei saa nostaa, koska kummit on sen kieltänyt.

Kummankin vanhemman lupa tarvitaan nostoon.

En tiedä miten Melballa asia menisi, kun on eronnut.

Meillä tämä tili avattiin puoli vuotta takaperin.

Vierailija

Tuommoinen tili olisi mielenkiintoinen. Sinne voisi siis kerryttää rahaa niin, että siitä ei mene sitten veroja kun antaa 18v lapselle? Kuitenkin tilanne olisi se, että kumpikaan huoltajista ei pystyisi nostamaan rahoja sieltä?

Vierailija

ei aki ne pussilakanat maksa kuin parikymppiä...käske isovanhempien pienentää ajattelemaansa summaa 20e joilla voi ostaa sen hellokitty pussiilakanat..

Vierailija

Mua kiinnostaa tää juttu kovasti. Auttaako, jos minä ja mun äiti mennään mun pojalle avaamaan tuommoinen tili? Ja sitten sinne ei kuitenkaan pääse lapsi eikä huoltajat, paitsi lapsi sitten kun on 18v.

Vierailija

Riippuu varmasti ihan lapsesta, että miten asian ottaa. Yhdeksän kymmenestä varmaan pettyy, meillä taas on sen verran näppärä talousmies tuo poika, että hän ei varmaan pettyisi, kun asian selittäisi.

Niin, mutta sitä kysyisin, että ihan oikeastiko isovanhemmat voivat avata tilin lapselle, jota lapsen vanhemmat eivät voi käyttää? Tämä kiinnostaa minua todella.

Vierailija

Yksi vaihtoehto olisi avata joku JA tyyppinen tili lapselle, jossa pitäisi olla lapsen lisäksi nostohetkellä molemmat vanhemmat paikalla.

Meillä on miehen kanssa vaan yksi JA tili ja minäpä tässä ennen joulua siirsin nettipankissa sieltä rahaa omalle tililleni ihan kokeilumielessä ja kuinkas ollakaan, niin sain siirrettyä! Eli meni kyllä vähän luotto noihin JA tileihinkin.

Kunhan ensi kerran pankissa käyn, niin pitää oikeasti ottaa tuo asia puheeksi, että mitä virkaa on koko JA tilillä, jos toimii kuitenkin nettipankissa kuin TAI tili.

Vierailija

Oli ihan paras 18-v lahja! Sain 11 000 mk käteen köyhältä mummoltani ja pääsin lukion jälkeisenä kesänä kielikurssille! Ei mennyt veroja.

Tätä ennen kaikki lahjat mummilta levy suklaata ja kortti. Niistäkin olin aina tosi iloinen kyllä.

Vierailija

Sekä lompakosta että omista rahoista pidettiin hyvää huolta. Eli kyllä 7-v mielestäni ymmärtää mikä pankkitili on, kasvatuksesta riippuen tietenkin.

Minusta on jännää että sinä määräät mitä lahjoja mummo saa antaa, et siis vain teidän lasten kohdalla vaan sisarustenkin lasten kohdalla.

Montako lahjaa 7v kullannuppusi yhteensä sai?

Vierailija

kyseessä on ns. säätö- tai henkivakuutus jonka edunsaajan voi määrätä.

tilin summan voi antaa saajalle ihan minkä ikäisenä tilinaavaaja haluaa sen annettavan.

Tilistä menee vähemmän veroa kuin menisi ihan tavallisesta lahjasta tai perinnöstä.

Erinomainen tili tosiaan säästää perintöveroissa.

Katsdokaa jokainen oman pankkinne sivuilta säästöja henkivakuutukset.

Tässä nordean sivut

http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakkaat/S%C3%A4%C3%A4st%C3%B6henki-+j...

Valitettavaa vain ettei pieni koululainen tuon päälle ymmärrä mutta on äärest onnellinen kun opiskelujen päätteeksi saa mukavan pesämunan vaikka asunnon ostoon :)

Vierailija

kuin, että meiltä ei kysytty mitään ja meillä ei ole sinne pääsyä. Äitini sanoi, että hän voi kyllä nostaa sieltä milloin vaan. Siskoni lapsella on myös tili mutta veljeni ei koska eivät vaimonsa kanssa halunneet sellaista! En siis tiedä miksi siskoni lapselle on kuitenkin lahja?? Tyttäreni ei saanut yhtään sen arvokkaampaa lahjaa, sinne tilille laitettiin 20 euroa joka on vähemmän kun se pussilakana. AP

Vierailija

sitä ihmettelen, että miksi isovanhemmat antavat lapsenlapsilleen näin erilaiset lahjat?

Meillä kaikki serkukset saavat vanhemmiltaini rahaa rahastoon samalla tavalla eli siis saavat sinne käyttöoikeuden vasta täysi-ikäisenä. Näin on aina ollut ja lapset tietävät sen kaikki.

Mutta eikö jouluna joulupukki tuo ne lakanat, joten olisiko lapsesi ollut siitä niin ihmeissään? Ja kun kerran tosiaan tiesit, että serkut saavat ne lapsesi himoavat lakanat, niin miksi et antanut niitä itse lapsellesi.. Oikeastaan on vähän hullua, että sen takia ettei lapsesi pahoita mieltään, pitää muidenkin olla ilman lahjojaan...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat