Mitä pahaa on käytetyissä lahjoissa?

Vierailija

Ihmettelen näitä taivasteluja käytetyistä lahjoista. Laitan mokomat ahdasmieliset lahjojen arvostelijat samaan kategoriaan näiden ankeiden joulukorttien arvostelijoiden kanssa.

Kierrättäminen kunniaan!

Ajatus on tärkein!

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

se on jotenkin inhottavaa. Divarista ostettu eri juttu. Mutta siis en mä jaksaisi hihkua joillekin käytetyille Kymen Sukan polvisukille. Uudenveroinen menettelee - esim. sovitettu/vain kerran käytetty vaate.

Vierailija

kannata mitään kierrärystä ja luonnonsuojelua vaan päinvastoin halveksii ja nauraa sellaisille. Joten taitaapi olla kyse vain piheydestä ja halusta mennä sieltä mistä aita matalin.

Vierailija

enkä pelejä anna lahjaksikaan

---

käytettyä tavaraa annamme vain sukulaisten kesken niin että tiedämme, että ne ovat käytettyjä-esim. astiat tai lasten ja aikuisten vaatteet- silsti idea on toiminut tosi hyvin

Vierailija

Lainaus:

Sen pelikirjan voi antaa muutenkin jos ei ole pihi ja antaa lahjaksi sitten jotain muuta. Vaikka jotain ei-materiaalistakin kuten lefffa- tai teatteriliput, jotain harrastukseen liittyvää tai vaikkapa rahaa jos kyseessä pienituloinen perhe. Pihiyttä ja toisen aliarvioimista se vaan on jos antaa jonkun käytetyn lelun eikä muuta

Tuosta olen ihan samaa mieltä, että ei-materiaaliset lahjat on oikein hyvä idea. Silti jään miettimään, että mitä pahaa on käytetyssä lahjassa, jos sen annettu lahjan saajaa ajatellen.

Mulla on semmoinen tunne, että iso osa ihmisistä _kammoaa_ käytettyä tavaraa, vaikka se olisi ihan *käyttökelpoista* ja siistiäkin. Asennemuutosta tarvitaan. Ei maailma pelastu, jos kaikkien aina vaan pitää saada uutuudenkiiltävää. Kirppikset on aarreaittoja! :) Sieltä löytää semmoistakin mitä ei juuri nyt kaupasta saa.

ap

Vierailija

itse olen ostanut omalle lapselle sellaisia, en kyllä lahjaksi mutta muuten. Tämä että käytetyt ovat viallisia ei oikein kuulu kastiin, mitä ap tarkoitti. Entä jos pelit olisivat olleet toimivia, olisiko se sitten ollut ok saada kalliita pelejä käytettynä?

Vierailija

Mielestäni lahjan saajaa on syytä arvostaa ja ajatella. Itse ostan Marimekko-ihmisille raitapaitaa, mutta en ostaisi samaa lahjaa ystäväni lapselle, koska ystävä ei kyseistä tuotemerkkiä arvosta, kuten ei muutenkaan niin sanottuja merkkituotteita. Mielestäni aitoa toisen ajattelemista on se, että saaja huomioidaan. Harva tykkää täysin oman tyylinsä tai elämäntapansa vastaisista tuotteista. Eihän vegaaniperheeseenkään viedä joulukinkkua.

Vierailija

Ostin lasten ja omista joulujuhlavaatteista osan sieltä

ja miehen laadukkaan merkki-joululahjasalkun 50% norm. hinnasta-

oltiin tyytyväisiä

Vierailija

Lainaus:

Mä annan käytettyä - ja vastaanotan sitä - mutta en lahjana se on jotenkin inhottavaa. Divarista ostettu eri juttu. Mutta siis en mä jaksaisi hihkua joillekin käytetyille Kymen Sukan polvisukille. Uudenveroinen menettelee - esim. sovitettu/vain kerran käytetty vaate.

Mites divarista ostettu on eri juttu? :O

Entä mistä tiedät kun saat lahjan, että onko se ostettu kaupasta vai kirppikseltä? Kirppiksillä kun myydään uuttakin tavaraa.

Vierailija

Minun tyttö sai kaksi pleikkapeliä lahjaksi, molemmat ostettu sellaisesta kaupasta, joka ostaa ja myy vanhoja pelejä. Tosi siistit kannet ja hyvät, uudehkot pelit. Oltiin tosi kiitollisia lahjasta...kunnes ryhdyttiin pelaamaan. Ekaksi ei edes huomattu kurkata cd:n pohjaan vaan kuviteltiin, että yhtä siisti kuin kansikin. Toisessa suoranainen reikä! Sellainen ½cm x ½cm kolo, aivan kuin jollain terävällä esineellä raapaistu. Toisessa 5cm pitkä naarmu... Toinen peli toimii ekan jakson ajan, kunnes jumittaa kun yrittää ladata toista jaksoa. Ja toista taas pystyi pelaamaan ilman muistikorttia, mutta ei muistikortilla. paha vaan, että on niin vaikea peli, että 7-vuotias tarvitsisi sitä "jatkomahdollisuutta", kun joutuu aina aloittamaan alusta. Sattuneesta syystä ei vielä tiedetä miten pitkälle pelissä voi edetä, ennenkuin naarmu haittaa peliä...

Kyllä minusta tuossa on ihan riittämiin harmia käytetystä lahjasta. 7-vuotiaan ei minusta pitäisi joutua miettimään, että suuttukohan eno, jos hän mainitsee siitä, ettei lahjat toimi ja ne ehkä pitäisi vaihtaa. 7-vuotias ei myöskään tiedä, ettei käytettyä voi palauttaa! Eli iloa tyhjästä???

Vierailija

käytetyt tavarat, joilla ei ole selkästi arvo noussut (joko oikeasti tai saajan näkökulmasta) annetaan ilmaiseksi kierrätykseen. Mutta samaa mieltä siitä, että lahjoissakin on pakko alkaa ajatella ympäristönäkökulmaa. Kalleimmat lahjani olivat muuten kierrätysmateriaalista valmistettuja, jos kohta uudelleen muokattuja ja kaupasta ostettuja.

Aika monille olen alkanut ostaa ruokaa. Siis jotain tosi hyvää balsamicoa ja oliiviöljyä tai muita herkkuja, jotka voi nauttia suraavan vuoden aikana. Suurimmalla osalla on niin paljon tavaraa, että en edes kehtaa viedä heille enää lisää. Lapsille pyrin antamaan jotain, mikä on ekologista. En periaatteestakaan osta leluja, joissa on muovia ja elektroniikkaa. Omalle tyttärelleni löysin huippulahjan: kirja, josta aukeaa satumainen prinsessalinna, jolla on leikkinyt tosi paljon. Se menee kirjahyllyyn, jos sillä ei leiki ja ajastaan kansia lukuunottamatta pahvinkeräykseen, jos sitä ei halua säästää.

Vierailija

Tänä päivänä hukumme jätteeseen ja elämme yltäkylläisyydessä! Siinä syyt miksi en pysty ostamaa aina uutta ja uutta. Se vasta onkin vaikeaa ja aikaa vievää miettiä omalle ja 6:lle kummilapselle joululahjat ympäristönäkökulmasta. Vastuu on kannettava meidän jokaisen, sen koen tekeväni valinnoilla, jotka ovat ajassamme ehkä jopa hieman kummallisia, mutta siten viestitän myös lapsille että uusi ja hieno ei ole itsestäänselvyys, mutta silti se voi olla kiva. Nimimerkillä: leluja ja kirjoja ja lahjakortteja kirppikseltä, kakkuja ja muuta ruokaa, pesupähkinöitä yms. tänä jouluna sanomalehtikääreissä!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat