Tyttöni 4-vuotias on aikamoisen ylipainoinen ja nämä joulun herkut harmittavat.

Vierailija

Sai vielä sukulaisiltaan kauheasti karkkeja joita nyt sitten koitan pikkuhiljaa piilotella tytöltä. Mitään pipareita tms ei voi lapsen kanssa yhdessä leipoa kun syö aina niin hirveästi kaikkea että itse vieressä on ihan ihmeissää. Miten ihmeessä voi lapsen tolkutonta ruokahalua rajoittaa? Lapsella on koko ajan ruoka mielessään ja kitisee jotakin herkkua.

Olen aika väsynyt tähän.

Sivut

Kommentit (79)

Vierailija

Lapseni on 128cm/32kg. Meillä muu perhe on normaalipainoisia. Herkkuja rajoitetaan ja liikuntaa lisätty. Minusta on turhauttavaa, kun me tehdään kaikki, mitä voidaan, ja silti lapsi ei laihdu. Meilläkin on monta lasta ja tuntuisi pahalta jättää yksi täysin ilman herkkuja. Tämä lapsi on ns. hyvä syömäri, ja mielellään tyhjentäisi sisarusten lautaset. Minua suututtaa, kun joku (vaikka hyväätarkottavasti) sanoo, että anna "oikeata ruokaa" ja jätä makeat vahemmalle. Meillä syödään hyvin terveellisesti ja karkkipäivä kerran viikossa. Mehuja, sipseja jne on tarjolla harvoin. SIlti lapsi on ylipainoinen. Hän on lihonut sillä terveellisellä ruualla, koska syö liikaa.

Vierailija

Kyse ei ole mistään "hiukan" ylipainoisesta lapsesta. Tuossa iässä noin 15-20kg ylipainoa on tosi paljon. Näkeehän tuolla kaupungilla ja kesällä erityisesti rannalla näitä löysiä pikkupoika, joilla vatsa ja rinnat roikkuu.

Mulle on koulupunnituksesta jäänyt yhdet mitat omalta kohdalta mieleen: 144cm ja 42,5 kg ja olin pyöreä lapsi. Muistan, että oltiin rajoilla, että terkkari vähän jo huokaisi.

Itse olen koko aikuisiän ollut pyöreä tai kamppaillut painon kanssa. Siksipä minusta onkin tärkeää, että lapsena ei pääse lihomaan. En ole ruokafanaatikko ja meillä sýödään kaikkea ja hyvin, mutta halua pitää omat lapseni sopusuhtaisena edes lapsuuden. Iän myötä sitä painoa tulee kaikille, mutta parempi olisi, ettei heti lapsesta asti.

Vierailija

Samat luvut kuin meillä eikä liikaa ole missään! Isoluustoinen kylläkin tuo meidän tyttö. Mutta lopeta ruuan kanssa stressaaminen! Jos lapsi vaistoaa, että häneltä yritetään rajoittaa jotain, juuri sitä hän alkaa haluta ja iän karttuessa syö kohta salaa.

Vierailija

Kukaan ei toivo lapsen menevän miinuskäyrillä, ei todellakaan.

Ja totisesti toivon, että kukaan ei pidä yli +20-käyrällä menemistä normaalina, kuten sinä, "ammattitaitoinen" th.

En osaa sanoa mistä löydät kunnolliset kasvukäyrät, itselläni sellaiset on omasta takaa kotona. Toisaalta sinä niillä tuskin mitään tekisitkään, sillä et tunnu osaavan niitä tulkita!

t. se toinen th

Lainaus:

[TH? Missä olet koulusi käynyt? ja Koska?

Neuvotko minulle toiselle TH:lle, että mistä löydän (kunnolliset neuvolan käyttämät )pituus ja painokäyrät? Nämä verkkolaskurin käyrät ovat surkeat! (Niiden mukaan kaikki pidemmät lapset ovat ylipainoisia.) Koulun käyneenä itsekkin tiedät sen=) Älä turhaan provoile ja ymmärtämättömiä yllytä.

Pieni pyöreys ei ole pahasta, mutta seurata kannttaa ja toimia ettei se lisäänny.

Kaikkien lasten ei tarvitse mennä painonsa kanssa - käyrillä. Ei ole tavoita -20 käyrä lapselle=(

Vierailija

[laiha sä oot

i]itse olen 153 cm / 42 kg ja olen sopusuhtainen ja nainen, joten jos joku minua lyhyempi pikkupoika on minua 15 kg painavampi, niin ei ole tosiaankaan kyse "isoista luista".

Ihmettelen, että joku äiti vielä nykypäivänäkin selittelee lapsensa lihavuutta isoilla luilla kun myytti on kumottu jo ajat sitten...

[/quote]

Vierailija

lapsi on ylipainoinen. Se kertoo vain sen, että lapsi on aina ollut ylipainoinen ja asialla pitäisi tehdä jotain.

Täällä jankataan aina tätä samaa, että kunhan kasvaa tasaisesti niin kaikki on hyvin :/ Se ei pidä paikkaansa.

t. th

Lainaus:

http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/

tämän mukaan meidän 5v on tasan tolla yläkäyrällä kuten aina on ollutkin, ja ap:n 4v hiukka sen käyrän ulkopuolella,mutta onko kasvanut tasaiseti koko ajan?

Tasainen kasvu oman käyrän mukaan on sitäpaitsi tärkeämpi tieto kuin noi lukemat.

t.seiska

Vierailija

Lainaus:

eikä todellakaan ole lihava! Kylkiluut näkyy etu- ja takapuolelta, raajat on hoikat eikä maha pullota. On kyllä lihaksikas ja jäntevä - miksei lapsilla muka voisi olla eroja lihasten koossa??

Ei ole, mutta miten se liittyy ap:n tytön ylipainoon?

Hyvä, että vanhemmat kiinnittävät asiaan huomiota. Kunnollista, terveellistä kotiruokaa ei saisi lapselta pantata. Eikö hän saa lisää ruokaa vai miksi ahmii sisarustenkin ruuat? Kai annat lapsen syödä ruokaa kuitenkin tarpeeksi?

Paljon liikuntaa ja herkkuhetket minimiin niin lapsen painokäyrä pysyy kurissa.

Vierailija

Tiedän monia lapsia, jotka ovat pienenä olleet kauhean isoja: pitkiä ja lihavia, ja aikuiseksi tullessa jäänet lyhyemmäksi kuin monet ikätoverinsa. Lapsena pituuttakin tulee runsaasti, jos ruokaa saa liikaa, mutta loppupituuteen se ei vaikuta.

Meidän 4v tyttö on muuten 104 cm ja 16 kg ja ei yhtään liian laiha. Ei lihavakaan, mutta on tuossa lapsessa sellaista lapsenpyöreyttä vielä hiukan. Ei laiha kuitenkaan. Tällä tasolla on 5-vuotiaana 110 cm ja 18-19 kg. Tämän ikäiselle tulee aika tasaisesti sen reilu 2kg vuodessa kuten tuli 3-4 välilläkin. Pituutta taas käyrän mukaan tn. tulee sen 5-7cm.

Vierailija

Pituutta on noin 110 cm ja painaa 20 kg. Hän ei ole lihava, vaan jäntevä. Hänen luunsa ovat vähän tukevampaa tekoa kuin veljellään, joka on laiha luikku. Tytössä ei ole yhtään löysää läskiä, pelkkä lihaskimppu koko tyttö. Herkkujen syöntiä rajoitan arjessa, herkkupäivä on. Nyt joulun aikana saa syödä enemmän.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat