Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan nukkumisestä mielipiteitä?

Vierailija

Poika 10kk on kotona isänsä kanssa. Ongelma on siinä, että mielestäni mies nukuttaa lasta liikaa. Esim. äsken soitin kotiin ja poika oli nukkunut 11-13, syönyt ja taas mennyt takaisin sänkyyn! Mies väitti, että poik on väsynyt, mutta en usko, puhelimessa kuulin kuinka jutteli itsekseen sängyssä.

Minusta tuntuu että mies on alkanut joko väsymään tai sitten hän ei lue lastaan oikein. Jos olen poissa vaikkapa päivän, poika on nukkunut suurimman osan ajasta. Mies ei myöskään suostu noudattamaan päiväunirytmejä vaan poika nukkuu milloin sattuu; joskus jopa ennenkuin menee yöunille nukkuu 3 tuntia!

Miten sanoisin miehelle asiasta niin, että se menisi kerrankin perille? Olen tiukkasanainen, mutta tämä on asia, jota en saa muuttumaan millään! Teenkö turhasta ongelmia, poika menee vuoden päästä hoitoon ja ainakin silloin oppii nukkumaan rytmissä? Mielipiteitä kiitos!

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Nukkuu yöllä 11 tuntia, n. 12-15 (ainakin ENNEN...) ekat päikkärit ja toiset n. 18-20.

Eikö tuon unimäärän luulisi riittävän? Kun olin vielä kotona, poika alkoi jo jättämään parina päivänä viikossa nuo vikat päikkärit pois, eli selkeästi takapakkia on tultu.

Ehkä minä sitten vaan hössötän?

Ap

Vierailija

kolmen + kahden tunnin päikkärit on ihan ok jos yöllä on vielä noin10-12h unta lisäksi.

Toisaalta toisena ajankohtana - kasvaessaan uusia taitoja oppiessaan - lapsi voi tarvita enemmän unta. Toisena ajankohtana - suvantovaiheessa, jossa taitoja sulatellaan, tai kasve on tyvenvaiheessa - unta tarvitaan vähemmän.

Vierailija

Ehkä annan sitten asian olla, voihan tosiaan kyse olla esim. siitä että poika oppii jotain uutta. Kävelee jo hienosti, mutta koska syö niin vähän, taitaa sitten saada loput energiat nukkumalla...:/

Ap

Vierailija

jos yöunet pysyy normaalina niin ei haittaa vaikka päivällä nukkuu enemmänkin. jos vain saa sitten hereillä olo aikana leikkiä lattialla ja harjoittaa taitojaan ja kommunikoida.

eikähön se isäkin osaa lastaan hoitaa.

Vierailija

Lapsi nukkuu normaalisti 5 tuntia päikkäreitä ja se on liian vähän??? Tynkäunet, oletko ihan terve? Meidän saman ikäinen nukkui joko kerran 2h tai kaksi kertaa 1h + yössä 11-12h.

Vierailija

sen suhteen miten vauva nukkuu jne.

Mikä siinä on, että naiset ovat joka asiassa dominoimassa ja käskemässä miestä miten pitää toimia?

Jos haluat määrät lapsen päivärytmistä niin sitten sinun pitää olla kotona!

Vierailija

Kyllä 10 kk ikäisen täytyy antaa nukkua niin paljon kuin unta riittää. Liikaa ei voi nukuttaa, ei lapselle tule uni jos ei ole oikeasti väsynyt.

Vierailija

Tuostahan tulee vaikka kuinka paljon.

Meillä 9-kuinen nukkuu yöllä 9-10 tuntia ja sitten päikkäreitä 2 x 1.5 h. Yhteensä sen noin 13 h/vrk, aikaisemman aamun kuittaa pitemmillä päikkäreillä (mutta vähät päikkärit eivät tee yöstä yhtään pitempää :).

Vierailija

14 h oli aivan riittävästi kymmenkuiselle.

Minä epäilisin että lapsi on sairas jos 16 h unimäärä ei riitä. Aivan poskettomaan aikaan noi tokat päiväunetkin! 18-20 ei se ole enää mikään päiväuniaika, ellei lapsi mene yöunille vasta puolilta öin.

Vierailija

Samaa mieltä kuin joku muukin että jos tosiaan nukkuu yössä 11h ja päivällä kahdet unet 3h+2h (eli 12-15 ja 18-20), niin siitähän tulee ihan tolkuttomasti unta! Yhteensä siis 16h!! Ei meillä ole vauva nukkunut noin paljoa 4kk jälkeen. Ja silti koen että meillä nukuttu hyvin ja edelleen nukkuu, noin 13h/vrk, joskus 14h.

En ymmärrä miten joku väittää että on tosi vähän unta, miten paljon sitten pitäisi nukkua... 10kk iässä alkaa monet jo pärjäämään tosiaan yksilläkin unilla, etten usko ap:n ihan väärässäkään olevan. Mutta toki jos ei mitenkään haittaa yöunia ja nukahtamista ylipäänsä, niin kaipa sitten voi antaa nukkua kun kerran nukuttaa. Meillä kyllä alkoi jo puolen vuoden jälkeen vähän häiritsemään yöunia jos viimeiset päikkärit venyivät kovin pitkiksi tai olivat noinkin myöhään kuin ap:lla. Ja yksiin päikkäreihin siirtyi ihan kivuttomasti 11kk jälkeen. Siinä sitten lisääntyi tunnilla yöuni, mutta päiväunet yhteensä aika samat kuin kaksinakin, eli unimäärä kokonaisuudessaan ei niin paljoa vähentynyt.

Eikös jotkut noinkin pienet vauvat nuku vaan 12h/vrk tai jopa vähemmän mutta silti kaikki ok?

Itse olen vähän huono sanomaan noista rytmijutuista muille, kun mä haluan kyllä että rytmit on aikas selkeät ja meillä on aina ollutkin molemmilla lapsilla. Se vaan kuuluu mun luonteeseen ja mies on onneksi samoilla linjoilla kun silloin kaikki sujuu niin kivasti :).

Vierailija

tai alkaneet pikkuhiljaa siirtyä kaksiin. 1,5-vuotiaana menneet ekoille (tai pikkuhiljaa ainoille) unillleen 10-11 aikoihin.

Mutta lapset on yksilöitä tietenkin, joskus vaan tuntuu, ettei vauvojen enää anneta nukkua niinkuin kuuluisi eli omalla rytmillään. Sitä rytmiä tulisi aikuisen vain tukea, eikä liikaa ohjailla, omalla toiminnallaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat