Te jotka puolustatte kiivaasti huostaanottoja

Vierailija

Kertokaa onko lapselle muka parempi olla perhekodissa, jossa kukaan ei rakasta lasta ? Siis oikeasti rakasta, ehkä välittävät.

Työntekijät vaihtuu. Vähän kuin olisi ympärivuorokauden päiväkodissa. Ikävöimässä vanhempiaan jotka rakastavat ja ymmärtävät lasta parhaiten.

Eikö silloin pitäisi olla todella painavat syyt huostaan ottoon ? Lapsen henki vaarassa tai vastaavaa.

Omia lapsiani ei ole otettu huostaan. siitä ei ole kyse. Ihmettelen vain, kun tuntuu olevan äidit ovat niiin innoissan työntämässä toisten lapsia perhekoteihin, jotka ovat kaukana kodinomaisesta paikasta. Ei todellakaan ole mitään koteja vaan laitoksia.

Minusta yhdenkään lapsen ei pitäisi näissä laitoksissa olla.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

ja olen nähnyt näitä tapauksia aivan liikaa jossa EI OLLA ajoissa huostaanotettu. Ja seurauksena on sitten psyk.osasto. Todellakin puolustan huostaanottoja, ja työssäno olen nähnyt että 99% huostaanotoista on oikein tehtyjä.

Vierailija

Enkä ole törmännyt yhteenkään tapaukseen jossa huostaanotto olisi ollut väärä ratkaisu. Lapset ovat huostaanotto tilanteessa olleet jo niin pahassa jamassa etä heidän kuntouttaminen on todella työlästä. Koskaa en ole myöskään kuullut tapausta jossa lapsi olisi otettu pois esim. epilepsian takia. Taustalla on aina ollut muita syitä.

Ja yleenssä lapset huostaanoton alussa todella saattavat jonkin aikaa vaikuttaa jopa huonompivointisilta kuin kotona ollessaan sillä onhan huostaanotto ja uusia ympäristä lapselle iso muutos ja lepsi reagoi luonnollisesti tapahtuneeseen. Jossain vaiheessa paraneminen kuitenkin lähtee käyntiin ja lapsen elämä kohenee mitä kotona ei koskaan tapahtuisi. Ja jos kotona asiat saadaan kuntoon ja lapsi saadaan kuntoon niin kyllä huostaanottoja myös helposti puretaan.

Nämä on vaan siinä mielenkiintoisia juttuja että tällaisilla palstoilla, lehdissä yms. pyörii aina vain huostaanotettujen lasten vanhempien katkeria kirjoituksia/mielipiteitä koska toisella osapuolella on salassapitovelvollisuus joten eivät voi kirjoitella omia kantojaan aiheeseen. Yleisö siis saa aina vain yhden kannan asiaan.

Vierailija

että olen itse lastiksen asiakas. Pääsin vuoden selvittelyjen jälkeen muuttamaan omilleni (soluun) murrosikäisenä lastiksen väliintulon ansiosta. Yh-äidilläni oli päihde- & mielenterveysongelma, sisältäen esim. itsemurhauhkailuja ja minuun kohdistunutta väkivaltaa.

Minä pelastuin, mutta veljeni joka siinä vaiheessa oli ehtinyt tulla täysi-ikäiseksi (silloin yläikäraja lastiksen asiakkuudelle oli 18-v.), ei saanut itään tukea. Hän sairastui myöhemmin psyykkisesti ja tappoi itsensä.

Vaikka hänellä ehkä oli taipumusta sairastumiseen, tosiasia on että kotiolosuhteemme olivat niin raa'at (toisinaan ihan nälkää, valvottamista, uhkailuja) ettei siinä ympäristössä eläminen ilman väliintuloja kerta kaikkiaan antanut hänelle juuri mahdollisuuksia varttua terveeksi.

Se on ollut kova hinta, liian kova.

Äitini rakasti meitä, tiedän sen. Se ei vain aina riitä.

Vierailija

Olen seurannut näitä asioita läheltä ja ihan oikeasti ap, kaikki eivät rakasta lapsiaan tai rakkaus on tosi kieroutunutta. Pieniäkin lapsia hakataan ja raiskataan omissa kodeissaan, vauvat saattavat maata apaattisina paskaisissa vaipoissaan päiväkausia, yksi sisaruksista voi olla perheen hylkiö, johon kaikki viha kohdistetaan, jos hänellä on esim. eri isä kuin muilla.

Jotkut huostaanotetut lapset eivät osaa alkeellisimpiakaan arjen taitoa, esim. pestä hampaita, kun kukaan ei ole koskaan opettanut.

Hyviltä vanhemmilta lapsia ei taatusti viedä, sillä se maksaa kunnille valtavasti. Pikemminkin viimeiseen asti yritetään säästää ja "parannuksen" tehneet vanhemmat saavat aina uuden mahdollisuuden... Surullista.

Vierailija

Läheskään kaikissa perheissä ei ole lasta kaltoinkohdeltu ennen huostaanottoa. Kaikissa ei ole päihdeongelmia. Joku ongelma kuitenkin aina on.

Vierailija

Minua ällöttää tämä av-mammojen tapa leimata kaikki huostaperheet heti juopoiksi, narkeiksi ym roskasakiksi. Tiesittekö, että esimerkiksi mielenterveysongelmat eivät ole automaattinen merkki juoppoudesta ja huumeiden käytöstä. Masennus voi koskea ketä vain, myös teitä. Silloin tulisi kauniaislainen mammakin itkemään tänne kuinka epäreilua maailma on. Ei kannattaisi huutaa täällä suuna päänä, ylpeys voi kostautua. Voitte saada syövän ja lapsenne huostataan ja sitten saattekin itse kuulla kuinka huono äiti olette.

Vierailija

Niin käsittääkseni tällöin lapsi otetaan huostaan. Tiedän ainakin yhden tapauksen ja olen kuullut muista.

Omalla äidilläni oli epilepsia ja paha sellainen, lääkkeet ei auttaneet. Onneksi 70-80 luvulla ei vielä noita huostaanottoja harrastettu kuten nykyään.

Mm. tämän perusteella väitän, että lapsen on parempi vanhempiensa luona jossain tapauksissa. Ei tietenkään aina.

Ap.

Vierailija

Lainaus:

Niin käsittääkseni tällöin lapsi otetaan huostaan. Tiedän ainakin yhden tapauksen ja olen kuullut muista.

Omalla äidilläni oli epilepsia ja paha sellainen, lääkkeet ei auttaneet. Onneksi 70-80 luvulla ei vielä noita huostaanottoja harrastettu kuten nykyään.

Mm. tämän perusteella väitän, että lapsen on parempi vanhempiensa luona jossain tapauksissa. Ei tietenkään aina.

Ap.

Vierailija

Jos lapsi ei saa riittävää huolenpitoa kotona omilta vanhemmiltaan, parempi olla sitten edes perhekodissa ja saada ruokaa, puhtaita vaatteita ja huolehtimista. Kun huostaanoto tehdään, kyseessä on aina painavat perusteet. Mikään kunta ei mielellään maksa kalliita sijoitusmaksuja, kunnelle tulee AINA halvemmaksi, kun lapsi asuu kotonaan. Outo aloitus... Jos vanhemmat oikeasti rakastavat lastaan, heidän pitää huolehtia tästä. Mikäli edellytykset puuttuvat (esim. sairaus tms.) lapsen etu on saada hoivaa ja huolenpitoa julkisen tahon kautta.

Vierailija

saavan äidin hengestä parivuotiaasta alkaen. Soitella ambulanssia, turvata peruselintoiminnot jne. Mitäs lapsen psyykestä, äitihän kykenee antamaan ravintoa ja rakkautta aina, kun ei ole kohtauksen kourissa. En lähtökohtaisesti lähtisi tuomitsemaan tuollaistakaan (mahdollista) huostaanottoa.

Vierailija

Lainaus:

Enemmän pitäisi perheisiin, kuten muissa Pohjoismaissa tehdään.

Sijoituksista 70% on laitoksiin, surullista.

Sosionomi

Ja melkeinpä suurin syy tällä hetkellä huostaanottoihin on ryyppäävät ja lintsaavat teinit.

Sosionomi

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat