Lahjojen vaihto- ja palautusoikeudesta faktaa:

Kommentit (9)

Vierailija

ettei kaupan oikeasti ole pakko suostua virheetöntä tavaraa vaihtamaan. Monet kuitenkin niin tekevät pitääkseen asiakkaat tyytyväisinä. Siitä johtuu, että olet saanut vaihdettua kun olet alkanut hankalaksi asiakkaaksi - ei mistään laista.

Vierailija

kysymään, niin tavara on vaihdettava kuittia vastaan, tai annettava rahat takaisin



Vaikka usein näkeekin niitä ei palautusoikeutta tekstejä niin kyllä kaikilla tavaroilla on palautusoikeus jos kuitti vain löytyy

Vierailija

Kauppa on sopimus



Kun ostat tavaran tai palvelun, tämä tarkoittaa sopimuksen tekemistä. Kaupan molempien osapuolten on pidettävä kiinni sopimuksesta eikä kumpikaan voi sitä yksin muuttaa. Kauppaa ei siis enää voi peruuttaa vaikka tulisikin katumapäälle. Virheettömän tavaran voi palauttaa vain, jos myyjä suostuu siihen. Monet yritykset antavat tuotteilleen vaihto- ja/tai palautusoikeuden. Se on liikkeiden vapaaehtoista asiakaspalvelua ja liike itse voi määritellä palautusehdot.



Jos olet epävarma ostopäätöksestäsi, voit kysyä mahdollisuutta avokauppaan ja pyytää siitä merkintää kuittiin.



Kaupoista, varsinkin isommista, on aina hyvä tehdä kirjallinen sopimus. Monet esimerkiksi remontteja koskevista riidoista johtuu siitä, että toimitusajoista on sovittu vain suullisesti.

Vierailija

Lainaus:

kuittia vastaan. Vaikka monesti myyjät sanovatkin etteivät he ota tavaraa (avaamaton) takaisin, niin kun myymäläpäällikölle sanoo että mitäköhän mieltä kuluttajansuoja on asiasta niin aivan varmasti saa palauttaa.



Tämä on faktaa, kaupat aina sanovat ettei vaihto eikä palautusoikeutta, mutta varmasti on



alusvaatteet ja elintarvikkeet ovat sitten asia erikseen




Ainahan näitä 2:sen tyylisiä käy pienissä kaupoissa rääkymässä oikeuksistaan, joita heillä ei lain mukaan edes ole. Kauppiaat eivät jaksa kuunnella valitusta, vaan hyvää hyvyyttään taipuvat asiakkaan tahtoon.

Vierailija

Jos tuotteessa ei ole mitään vikaa, sitä ei todellakaan tarvitse vaihtaa vain siksi, että ostaja tulee katumapäälle tai lahjansaaja ei lahjasta pitänytkään.



Tulee mieleen tapaus, kun myin kultasepänliikkeessä firman omaa mallistoa olevan kalliin korusetin miehelle. Mies valitsi koruja pitkään ja oli ostokseensa hyvin tyytyväinen ja uskoi vaimonkin olevan. Joulun jälkeen ensimmäisenä arkipäivänä koko perhe asteli liikkeeseemme, vihainen vaimo ensimmäisenä, lapset perässä ja viimeisenä mies korvat luimussa nolona. Nainen halusi palauttaa korut, tiedä sitten miksi.



Naisen oli sitten vaikea käsittää, ettei lain mukaan täysin priimaa tavaraa tarvitse ottaa takaisin ja purkaa kauppaa, ei tarvitse edes vaihtaa, mutta tämä nainen ei suostunut vaihtoonkaan. Pienellä käsityöyrittäjällä ei ole siihen edes varaa.



Isot yritykset vaihtavat ja ottavat palautuksia asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi, mutta se on tosiaan ihan vain ekstraa, ei mitään laissa määriteltyä.



Kakkonen voiihan vapaasti tarkistaa tämän kuluttajansuojaviranomaisilta.

Vierailija

kuittia vastaan. Vaikka monesti myyjät sanovatkin etteivät he ota tavaraa (avaamaton) takaisin, niin kun myymäläpäällikölle sanoo että mitäköhän mieltä kuluttajansuoja on asiasta niin aivan varmasti saa palauttaa.



Tämä on faktaa, kaupat aina sanovat ettei vaihto eikä palautusoikeutta, mutta varmasti on



alusvaatteet ja elintarvikkeet ovat sitten asia erikseen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat