fibromyalgia

Vierailija

Onko täällä ketään jolla olisi diagnosoitu fibromyalgia? Itselläni ei varsinaista diagnoosia ole, vahva epäily kylläkin ja asian takia kerran olen lääkärissä käynyt. Syön kipuihin triptyliä iltaisin.

Kipein tai oikeastaan herkin kohta on käsissä ojentajan kohdalla; pienikin paine saa aikaan kamalan kivun ja painettua kohtaa jomottaa pitkään kosketuksen jälkeenkin. Etureisissä on myös samanlaiset kipukohdat. Iltaisin minua alkaa jomottaa sormiin, kämmeniin ja jalkateriin. Joskus kipu leviää sääriin ja käsivarsiin. Kipu on jäytävää, ihan kuin 'luita kutittaisi', sitä on tosi vaikea kuvailla mutta tunne on sietämätön. Ilman triptyliä tuskin nukkuisin ollenkaan, koska särky luo pakottavan tarpeen väännellä ja käännellä sormia.

Yritin saada lääkärille aikaa outojen pitkään jatkuneiden hengitysvaikeuksien takia, mutta en saanut, koska asia ei ole vakava. Ajanvarauksen sh (tai joku vastaava) alkoi kysellä minulta fibromyalgiastani lukiessaan koneelta tietojani, vaikkei taudilla ole mitään tekemistä keuhkojen kanssa. Puhelun jälkeen minulle tuli sellainen olo, että sh piti minua vain luulosairaana ja jätti siksi minut ilman lääkärinaikaa. Oletteko kohdanneet vastaavaa kohtelua?

Kiitos vastauksista.

Kommentit (4)

Vierailija

fibromyalgia kyllä mitään keuhko-ongelmia aiheuta :(

Hengitysvaikeudet meni sitten itsestään ohi, onneksi. Olin kyllä päättänyt lähteä päivystykseen jos olo pysyy huonona.

Hoitsu muuten antoi ohjeeksi 'päivystykseen voi mennä jos ei pysty puhumaan'. Kiitos yksityistetty sairaanhoito, huoh.

-ap

Vierailija

fibromyalgia niin..."

eli kaikki vaivat pannaan fibron syyksi ja ei välttämättä tutkita. On kärsinyt pitkään käsikivusta ja kun vihdoin yksi lääkäri päättikin tutkia on kiireellisessä leikkausjonossa tällä hetkellä. Luulosairaaksi häntäkin on luultu monta kertaa.

Hengitysvaikeudet on aina vakava asia joten mene vaikka päivystykseen niiden vuoksi.

Vierailija

mutta ei tietääkseni hengitysvaikeuksia...Tosin olen törmännyt useaan, jolla diagnoosi sekä fibromyalgiasta että astmasta (kuten itsellänikin)

Minut on kyllä otettu aina vakavasti, ehkä olen niin onnellinen, että olen päässyt lääkäreille, jotka tietävät edes jotain fibromyalgiasta, sillä ei sitä nykyaikana pitäisi enää luulosairauteen liittää millään tavalla :)

Ota ihmeessä asia uudestaan esille!

Vierailija

tehty fibromyalgia dg ja tuota jokapäiväistä kolotusta ja vihlontaa on jatkuvasti. Olin jonkin aikaa ilman triptyliä, mutta kiut muuttuivat niin pahoiksi, ettäaloitin uudelleen käytön. Minulle on tehty myös ms-diagnoosi, joten en ole aivan varman kummasta sairaudesta johtuvat kaikki vaivat. Helpotusta rintalastan alueella oleviin kipuihin sain jumppaliikkeestä, jossa jumppapallon päällä maataan selällään ja venytetään käsivarret taakse ja sivuille. Voi myös kääriä pyyhkeen keräksi, jos ei ole jumppapalloa. Tällä liikkeellä olen saanut häviämään rinnan alueen ahtautuneen tunteen. Jumppari kertoikin että minulla oli ahtautunut rintaranka.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat