Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Määritelkää mitä on "suomalaisuus":

Vierailija

Mitä siis kuuluu tämän määritelmän alle, arvot yms.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Suomalaisilla niitä ei ole enempää kuin muillakaan sitten taas joillakin on todella paljon esim. ashkenasijuutalaisille suositellaan oikein geenitestausta ennen naimisiinmenoa. Hehän polveutuvat 4 esi-isästä joten erilaisia sairauksia riittää.

Vierailija

tympeimmät ensiapuhoitajat. On tullut maailmaa kierrettyä ja sairastettuakin monessa maassa, mutta missään ei ole tullut vastaan yhtä epäkohteliaita, auttamishaluttomia, ja rehellisesti sanottuna mielenterveyspotilailta vaikuttavia sairaanhoitajia kuin Hatanpään terveyskeskuksessa. Jouduin siellä käymään monta kertaa äitini kanssa joitakin vuosia sitten kun vaihtoehtoa ei ollut ja joka kerta teki mieli itkeä tai myöhemmillä kerroilla lyödä niitä muijia. Päättelimme kyllä, että ne naiset olivat ehkäisevän terveydenhoidon lippulaivamme - siinä pienet taudit alkavat tuntua aika pieniltä jos vaihtoehtona on niiden ämmien seura! Maailmalla taas hoito on aina ollut empaattista ja ystävällistä.

Vierailija

pohjoisia juuria. Vaikeuksia on ollut kaikkialla, ei Suomen tai suomalaisten vaikeudet ole mitenkään erityisen suuria verrattuna muihin ihmisiin, jos vertailukohtana on mikä tahansa muu kuin länsinaapurimme Ruotsi, jonka lähihistoria on leppoisa verrattuna melkein mihin tahansa muuhun maailman kolkkaan.

En tahdo yhtään vähätellä yhdenkään sodan kokeneen vanhuksen kokemuksia, mutta en itse ymmärrä, miksi suomalaisten veteraanien kokemukset ovat jotenkin "puhtaampia" kuin muiden. Edelleen Ruotsia lukuunottamatta vaikea löytää maata, jossa ei olisi toisen maailman sodan aikaisia veteraaneja, jos veteraaneilla viitataan vain heihin (monissa maissahan kotiutuu meidän ikäisiä veteraaneja koko ajan eri kriisipisteistä). Siksi mietin juuri ap:n kysymystä kamalasti itsenäisyyspäivänä. Ei hemmetti, pakkohan minullekin rakkaan suomalaisuuden on olla jotain muutakin kuin talvisotaa!!

Joskus on tarjottu sellaista tietynlaista jäyhää luovuutta ja sitkeyttä ihanteiksi, jotka yhdistäisivät suomalaisia. Joka tapauksessa, haluaisin, että suomalaisuus olisi jotain muuta kuin "etnisyyttä". En saa siitäkään mitään kiksejä, että suomalaisuus olisi vain sitä, että meillä nyt on peräpohjolassa vähän yksipuolinen geeniperimä johtuen syrjäisestä sijainnista. Mitä ihmeen jaloa tässä on? Jes, meillä on aivan ainutlaatuisia kansantauteja ja geenimutaataaitoita, niitä eivät mitkään "ählämit" saa tulla sekoittamaan?????

Vierailija

Miksi? Mm. koska omissa sukulaisissa löytyy sotaveteraaneja, koska on alkanut ihmetellä millaiset ihmiset kulkevat paidoissa, joissa niin kovasti kiitetään veteraaneja, koska omissa sukulaisissa löytyy niitä, jotka näitä paitoja ostavat, koska nämä sukulaiset niin kovasti keuhkoavat suomalaisuudesta. Samat sukulaiset kärsivät mielenterveysongelmista, päihteiden väärinkäyttöä on enemminkin sääntö kuin poikkeus, oman elämän hallinta on heiltä kateissa jne. Kovasti vaahtoavat ulkomaalaisista, kuinka nämä vievät työpaikat, mutta loisivat "meidän" rahoillamme, saavat kaiken ilmaiseski, sossustakin saavat koko ajan rahaa...

Mitä siis on suomalaisuus???

Vierailija

Suomalainen tarkoittaa minulle ihmistä, jolla on Suomen kansalaisuus joko syntymän tai valinnan kautta. Piste. Suomalaisia on tosi monenlaisia, monenvärisiä ja monesta taustasta. Suomalaiseksi voi syntyä tai tulla minkä ikäisenä vain. Suomalaisuus ei riipu elämänarvoista, uskonnosta, ihonväristä, perhetaustasta eikä mistään muustakaan kuin halusta olla Suomen kansalainen juuri nyt.

Suomalainen ei ole etninen identiteetti. Suomalaisuus ei ole paikallista keskivertoisuutta. Suomalaisuus ei ole karjalaisten laulumaiden geeniperimää. Vaan suomalaisuus on ihan vain kansalaisuusmerkintä rekisterissä.

t. kansainvälisesti adoptoidun lapsen epä-keskivertoäiti

Vierailija

Suomalaisilla ei ole myöskään perinnöllisiä sairauksia sen enempää kuin muillakaan. Suomalaisilla on hyvin terveet geenit.

Lainaus:

pohjoisia juuria. Vaikeuksia on ollut kaikkialla, ei Suomen tai suomalaisten vaikeudet ole mitenkään erityisen suuria verrattuna muihin ihmisiin, jos vertailukohtana on mikä tahansa muu kuin länsinaapurimme Ruotsi, jonka lähihistoria on leppoisa verrattuna melkein mihin tahansa muuhun maailman kolkkaan.

En tahdo yhtään vähätellä yhdenkään sodan kokeneen vanhuksen kokemuksia, mutta en itse ymmärrä, miksi suomalaisten veteraanien kokemukset ovat jotenkin "puhtaampia" kuin muiden. Edelleen Ruotsia lukuunottamatta vaikea löytää maata, jossa ei olisi toisen maailman sodan aikaisia veteraaneja, jos veteraaneilla viitataan vain heihin (monissa maissahan kotiutuu meidän ikäisiä veteraaneja koko ajan eri kriisipisteistä). Siksi mietin juuri ap:n kysymystä kamalasti itsenäisyyspäivänä. Ei hemmetti, pakkohan minullekin rakkaan suomalaisuuden on olla jotain muutakin kuin talvisotaa!!

Joskus on tarjottu sellaista tietynlaista jäyhää luovuutta ja sitkeyttä ihanteiksi, jotka yhdistäisivät suomalaisia. Joka tapauksessa, haluaisin, että suomalaisuus olisi jotain muuta kuin "etnisyyttä". En saa siitäkään mitään kiksejä, että suomalaisuus olisi vain sitä, että meillä nyt on peräpohjolassa vähän yksipuolinen geeniperimä johtuen syrjäisestä sijainnista. Mitä ihmeen jaloa tässä on? Jes, meillä on aivan ainutlaatuisia kansantauteja ja geenimutaataaitoita, niitä eivät mitkään "ählämit" saa tulla sekoittamaan?????

Vierailija

- sauna

- salmiakki

- kalja ja kossupullo, räkäkännit

- ruisleipä

- muumimuki

- Marimekko

- pohjoinen havumetsä

- kesän yötön yö

- nuivaantunut Siwan kassa

- sauvakävelijät

- pystykorva pihalla

- poronkäristys

- hernekeitto ja pannukakku

- äitiyspakkaus

- juoppolallit ostarilla

- ekaluokkalaiset yksin iltapäivisin

- bussikuski, joka ei tervehdi

- virpojat

- tuulipuku

- huopatossut

- alastonuinti ja laituri

Tätä on suomalaisuus, ainakin näin Suomen rajojen ulkopuolelta katsottuna

Vierailija

[quote]

Suomalaisilla ei ole myöskään perinnöllisiä sairauksia sen enempää kuin muillakaan. Suomalaisilla on hyvin terveet geenit.

Kiitos korjauksesta, eräs sukulaiseni tutkii jotain suomalaisille ominaisia tautimuunnoksia ja häneltä ymmärsin toisin, mutta luultavasti väärin. Mutta vaikka olisi miten "puhtaat" geenit, niin silti ei minusta riitä suomalaisuuden määritelmäksi.

Vierailija

Lainaus:

Mieheni sukulainen elää SOSSUN TUILLA ja ajaa uudehkolla (vm 2006) Mersulla. Hänellä on tilejä ulkomailla, auto on sukulaisen nimissä mutta tuo sossun tuilla elävä on sen todellinen omistaja. Erittäin monella somalillaon salaisia pankkitilejä ulkomailla (ja usein eri nimellä) joista sossut sun muut ei tiedä. Suomeen tulleet somalithan olivat hyvinkin hyväosaisia aikanaan omassa maassansa.

Tuo ei kyllä ole totta.

T. toisen somalimiehen vaimo

Ps. Emme elä yhteiskunnan tuilla vaan olemme työssä, mies jopa hyväpalkkaisessa.

Vierailija

Jenkit ei muuta teekään kuin pauhaa omasta ylemmyydestään muihin kansakuntiin nähden. Scotit tätä nykyä kovin ylpeitä juuristaan jne, jne. Mutta suomessa ehei ei täällä saa olla "isänmaallinen" se rinnastetaan VÄLITTÖMÄSTI rasismiin. Suomalaisuudesta toitotetaan vain jos joku voittaa olympiakultaa tai maailmanmestaruuden. Muuten ollaan hissukseen ja puskissa.

Sori vaan minä olen ainakin ylpeä tästä pienestä piskuisesta kansasta. Meillä on täysin ainutlaatuinen kulttuuri, mentaliteetti ja menneisyys.

Kyllä olen ylpeä ja kiitollinen veteraaneille.

Ap:n ja muidenkin omia juuriaan häpeävien ei kannattaisi hengailla niin paljon äärioikeistolaisten seurassa. Sitähän ap tuossa kuvaili.

Mun mielestä pakolaiskiintiömme on ihan kohdillaan silti turvapaikanhakijoiden "kotouttaminen" on ihan retuperällä. Ei kai kukaan huonosti suomea puhuva ja yhteen lähiöön ahdettuja ahdistuneita maahanmuuttajia halua palkata. Tämä ei ole kuitenkaan kenekään muun kuin suomalaisten viranomaisten ja poliitikkojen vika.

Puolestani tänne mahtuu maahanmuuttajia oli ne sitten pakolaisia tai ei silti olen ylpeä siitä että olen suomalainen. En ruotsalainen, venäläinen tai minkään muun kansalainen juuriltani tai sydämeltäni.

Vierailija

sen verran, että olen itse aikamoinen paikallispatriootti. Älkää nyt vain muut loukkaantuko, mutta olen vahvasti ja ensisijaisesti helsinkiläinen (ja tähän sisältyy msö ripaus huumoria, koska fakta on, että tuulinen ja sateinen Helsinki on aika kamala paikka suurimman osan vuotta). Minulla ei aidosti ole mitään kokemusperäistä yhteyttä suomalaiseen maaseutuun. Joskus nuorempana yritin saada jotain isänmaallista tunnetta aikaan kun näin pohjoiskarjalaisen kansallismaiseman, mutta nyt olen tunnustanut itselleni, että kyllä, ne vaarat ovat mielettömän kauniita. Mutta ei minulla ole niihin samanalaista tunnesidettä kuin minulla on kotikaupunkiini. En ole koskaan viettänyt esim. kesiä maaseudulla, mikä voi selittää tätä "vammaani".

Ehkä helsinkiläisyydestäni johtuen en pysty myöskään hyväksymään, että suomalaisuus olisi sidottu suomenkieleen. Minulle suomenruotsi on myös ehdottomasti suomalaisuutta. Tai ainakin helsinkiläisyyttä, en pysty erottelemaan näitä.

Kerran Itäkeskuksessa kaksi ihmistä kailottivat selvästi ei-helsinkiläisellä murteella, miten kamalan paljon täällä on ulkomaalaisia. Minulle nousi kamala kiukku varsinkin kun puhuivat tosi kovaa, ihan kuin ihmiset ympärillä eivät ymmärtäisi suomea (vaikka keskenään ehkä puhuvat jotain muuta). Olisi tehnyt mieli mennä sanomaan, että nämä ihmiset tässä ympärilläsi ovat kyllä ihan helsinkiläisiä siinä missä minäkin, menkää sinne mistä tulette, jos ei kelpaa.

Vierailija

ja asunut kolmasosan elamastani ulkomailla. Suomalaisuus minulle on lahinna, kuten joku sanoi, merkinta passissa, kuten on toinenkin kansalaisuuteni, merkinta passissa. Tata en sano mitenkaan negatiivisessa mielessa, olen ylpea synnnyinmaastani, enka todellakaan hapea sita. Asiat, mita Suomesta kaipaan, ja siis kasitan vain ja ainoastaan suomalaisina, ja mitka ehka omassa mielessani tarkoittavat minulle suomalaisuutta ovat sauna ja muutama ruokalaji. En osaa mieltaa sosiaaliturvaa ja "ilmaista" terveydenhuoltoa suomalaisuutena, vapautena, josta meidan tulee kiittaa sotaveteraaneja. Maailmassa on muitakin paikkoja, missa nautitaan samoista eduista, kuten edellisessa kotimaassani.

Suomalaisuus tulee ajan myota, kun asuu paikassa nimelta Suomi. Tavat ovat paapiirteiltaan ihmisilla samat taman alueen sisalla. Siihen ei vaikuta se onko syntynyt Suomessa vai ei, lukeeko passissa suomalainen. Joku, jolla lukee passissa jotain muuta, voi olla enemman suomalainen asuessaan siella, kuin mina enaa koskaan asuessani muualla. Itse katson itseni kolmen maan kansalaiseksi, olen naista kolmesta maasta yhta patrioottinen ja ylpea. Kaksi maata naista olen itse valinnut, Suomen kansalaisuus tuli syntymalahjana.

Vierailija

Itse koen suomalaisuuden pääasiassa positiivisena, vaikka tuosta toisesta kommentistani toisen käsityksen saisikin... Isänmaallisuuskaan ei ole paha asia, joskin liian usein sen tulkinta ja toteuttaminen ovat hyvinkin kyseenalaisia.

Oma isäni ja veljensä ovat sotaveteraaneja/rintamamiehiä, joskaan eivät pahemmin puhu sotakokemuksistaan. Setäni on erityisen maahanmuuttajavastainen, hyvinkin suppean maailmankatsomuksen omaava pappa. Isäni taas ei tästä paljoa puutu, joskin hänellä on hyvinkin negatiivinen kuva nyky-Suomesta. Hänen mielestään hän ei olisi vaivautunut maata puolustamaan, jos olisi tiennyt tähän tultavan...

Mikä hänen mielestään sitten on pielessä? Useampikin asia (mm. eläkkeet, kansantalous yleensä), ja kaikkeen syyllisiä ovat päättäjät. Maahanmuuttajien suhteen hänen käsityksensä ovat lientyneet vuosien varrella, eikä hänen mielestään ole lainkaan paha asia,että heitä on (pakolaisuutta hän ei sinällään ymmärrä, siis sotaan itse vapaaehtoisenä lähteneenä). Hän on ulkomaalaisten suhteen kaikesta huolimatta ollut aina sangen vieraanvarainen (lapsuudestani muistan meillä mökillä kestityn mm. eksynyttä saksalaista pariskuntaa), mutta monessa suhteessa oman sukupolvensa tuote.

Mutta mistä suomalaisuudessa on kyse? Itse olen ylpeä kielestämme (myös ruotsinkielestä), suomalainen ruoka on mielestäni hyvää, maamme on kaunis. Suomalaiset hyvät tavat vain ovat nykyisin hakusessa... Ne asiat, jotka suomalaisuudessa ovat olleet hyviä, ovat useilta unohtuneet. Isänmaallisuus ei ole niitä paitoja tai leijona-riipuksia, öykkäämistä, roskaamista, ei toisten syyttämistä omista ongelmista, ei...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat