Mitä mieltä olette kylään kutsumisesta nyyttäriperiaatteella ?

Vierailija

Tuosta alemmasta ketjusta tuli mieleen, kun yleensä ne ovat aina ne samat, jotka kutsuvat vieraita kylään ja joutuvat maksamaan kaikki tarjoilut vaivannäöstä puhumattakaan.

Mutta mitä meinaisitte, jos teidät kutsuttaisiin kylään nyyttärimeiningillä ?

Ajattelin, että voisimme useinkin kutsua ihmisiä kylään, jos ei aina tarvitsisi satoja euroja laittaa siihen. Voisimme esimerkiksi pitää "taco-kestit " isommallekin joukolle, vaikkapa 10 hengelle. Jos jokainene toisi jotain, tyyliin Matti tuo paistetut jauhelihat, Maija tuo salaattia, Pekka tuo patongit ja maustevoit... jne.

Mutta miten ihmiset suhtautuvat tuohon nyyttärimeininkiin ? PIdetäänkö "moukkamaisena" ja köyhäilynä ?

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Jokainen käy ruokakaupassa, joten ne saa myös luontevasti hankittua, ja paljon järkevämpää ja ympäristöystävällisempää se muutenkin on kuin viedä jotain turhaa lahjatavarakrääsää joka "sattuu olemaan siinä luontevasti" sen vuoksi että olette itse saaneet sen tuliaisina joskus.

Vierailija

Meillä on yhdessä melko laajassa porukassa jäänyt tämä ihan tavaksikin jo opiskeluajoilta. Nyt ollaan jo reippaasti kolmikymppisiä ja suurin osa meistä kiireisiä, vastuullisissa asiantuntijatehtävissä toimivia perheellisiä ihmisiä.

Eelleen tykätään viettää perheinemme aikaa yhdessä, aika vaan on kaikilla kortilla ja siksikin kannatamme nyyttäreitä. Ja tottahan on, että ison revohkan ruokkiminen ja viihdyttäminen käy kukkaronkin päälle, vaikka isäntäperhe vuorotteleekin. Minusta tässä ei ole mitään ihmeellistä, voisin ihan hyvin kuvitella meneväni vähän vieraampaankin kyläpaikkaan samalla konseptilla.

Tuolla muualla Euroopassa asuessamme tämä oli muuten ihan yleistä sekä ruuan mutta varsinkin juomien osalta;)

Vierailija

Itse en KOSKAAN kutsuisi meille vieraita nyyttäriperiaatteella. Joskus jos tehdään muutaman perheen yhteinen retki jonnekkin, niin silloin voi sovitusti jakaa tuomisia. Moukkamaista ja köyhäilyä se ei ole, jos on yhdessä sovittu ja ollaan muutenkin vierailulla toisten luona usein.

Kun menemme kylään vien aina viemisinä jotakin ja jos kustannuksia mietitään niin usein tarjottaviin kulunut raha ei ylitä viemisten arvoa.

Meidät on kutsuttu kerran grillijuhliin, kutsussa mainittiin omat juomat ja lihat mukaan. Emme menneet paikalle. Minusta se oli loukkaavaa ottaen huomioon, että kutsun esittäjä perheineen vierailee meillä n. kerran vuodessa pitkän viikonlopun ja me käymme heillä iltavierailulla kerran vuodessa (piiitkä välimatka).

Ja perheemme ainoa työssäkäyvä on pienituloinen, joten suuret rahat ei ole syynä. Olen vain itse kotoa oppinut, että vieraista pidetään huolta ja heille tarjotaan hyvää ja riittävästi. Lisäksi vierailulle mennessä viedään jotakin.

Vierailija

No mulla ei ole tapana kutsua kylään vieraita ihmisiä, ainoastaan tuttuja. Ja ne keiden kanssa istun iltaa, ovat niin hyviä kavereita että heidän kanssaan on helppo sopia että jokainen tuo jotain. Monesti kun mennään jonkun luo syömään, yksi vie mennessään jälkiruuan ja yksi viinipullon. Se jonka luona ollaan, valmistaa varsinaisen ruuan.

Vierailija

Minusta nyyttäreiden perusperiaate ei ole raha varsinaisesti vaan vaivan jakaminen useamman ihmisen kesken. Jos pitää ehtiä valmistaa erilaisia salaatteja, leivonnaisia jne. voi olla että aikataulu menee tiukaksi.

Itse pidän ystävien kesken hyvänä periaatteena nyyttärit, koska silloin saadaan notkuva pöytä aikaiseksi ilman kenenkään hirmuista paahtamista keittiössä.

Esim. juuri joulupäivänä tapasimme lähisuvun kesken niin, että tarjottavat tulivat kolmesta paikasta... ruokaa riitti ja kukaan ei nähnyt tolkutonta vaivaa sekä keittiöhommat jakautuivat luontevasti useamman kesken... asialla ei ainakaan meillä ollut mitään tekemistä rahan kanssa.

Vierailija

silloin isäntäväki pitää kutsuttaviaan niin vaivalloisina ja vähäpätöisinä, ettei heille kannata osoittaa vieraanvaraisuuttaan, vaan he kuitenkin armollisesti saavat luvan tulla isäntäperheen tontille syömään omia eväitään.

Mitä ideaa???

Vierailija

jossa pyydetään yhdistetyille 30-v. synttäreille+tupaantulijaisiin nyyttäriperiaatteella. Jätin menemättä. Kysessä hyvissä vakitöissä oleva pariskunta...

Vierailija

On varmaan parempi ettet tule.

Lainaus:

silloin isäntäväki pitää kutsuttaviaan niin vaivalloisina ja vähäpätöisinä, ettei heille kannata osoittaa vieraanvaraisuuttaan, vaan he kuitenkin armollisesti saavat luvan tulla isäntäperheen tontille syömään omia eväitään.

Mitä ideaa???

Vierailija

Mutta minusta on loukkaavaa sanella vieraille tuliaiset tai jopa arvoisan isäntäväen asunnossa piipahtamisen hinta, kysepä ei ole enää vierailusta tai vieraanvaraisuudesta vaan jostakin maksullisesta ruokapalvelusta, siis tilapäisestä ravintolanpidosta.

Vierailija

miksi yhden pitäisi valmistaa ja hankkia koko menuuu

kaikilla lapsia ja työtä ja kiirettä

mukavaa tavata kavereita mutta ei jaksa siivota ja leipoa ja tehdä ruokaa ja sit vioelä vieraiden lähdettyä siivoat uudelleen jne

eri asia muut juhlat synttärit yms

mutta esim uudetvuodet juhannukset vaput yms

ei kun nyyttäri periaatteella

ja etenkin jos aina kutsut samalla perheelleä kun on isot tilat ja iso piha kesällä grillata ja sauna jne

Vierailija

Ja toki tiedän, että kutsut tulee kalliiksi. Olen niitä itsekkin joka kesä järjestänyt. Minusta olisi ollut kohteliasta kutsua meidät ihan erikseen omalle vierailulle.

Kutsujatkin hyötyvät, kun heidän tuttavapiiristään karsiutuvat ne, jotka loukkaantuvat siitä, että heidät kutsutaan käymään..

Ehkä sitten näin! Itse en heitä jatkossakaan kehoita tulemaan meille ruokakassin kanssa. Vaan hyvien tapojen mukaisesti kestitsen 5henkisen perheen usean päivän vierailun ajan. Minusta on mukavaa kun meille tulee vieraita ja kyseiset ihmiset on ihan mukavia. Nyyttärikutsusta jäi joka tapauksessa huono mieli, mutta ihmiset on erilaisia!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat