Pitäisikö yhdessä asuvan pariskunnan olla kihloissa?

Vierailija

Olen 21-vuotias ja poikaystäväni 24v. Yhdessä olemme olleet neljä vuotta ja yhdessä asuneet 2,5 vuotta. Emme ole kihloissa, mutta ainakin toisen mummoni mielestä ilmeisesti pitäisi... Sanoi kerran, että ennen oli kyllä tapana mennä ensin kihloihin ja sitten muuttaa yhteen ja aina vihjaillen kyselee, olemmeko jo menneet kihloihin. Itselleni kihlaus on lupaus naimisin menosta, ja vaikka miestäni rakastankin, en ole vielä näin nuorena valmis menemään naimisiin.

Vieläkö ajatellaan, että yhdessä asuvien pitäisi myös olla kihloissa?

Kommentit (9)

Vierailija

Ja minusta se sitoutuminen osoitetaan toiselle parhaiten kihlautumalla ja menemällä naimisiin. Avoliitossa elävät tuntuvat minusta elelevän tyyliin "on sitten helppo erota"... Itse haluan elää rakastamani miehen kanssa loppuelämäni. Varmasti vanhanaikaistakin, mutta kun olen itse saanut valita puolisokseni rakkauteni kohteen (toisin kuin kauan sitten Suomessa ja edelleenkin jossain maailmalla), olen valmis elämään hänen kanssaan sekä myötä- että vastamäet. Enkä ole naimisiin mennessäni ajatellut, että kannattaakohan tämä, JOS mieheni onkin minulle joskus uskoton, tai hänestä tulee alkoholisti, tai hän alkaa kohdella minua huonosti jne.

Vierailija

[quote]

Itselleni kihlaus on lupaus naimisin menosta, ja vaikka miestäni rakastankin, en ole vielä näin nuorena valmis menemään naimisiin.

/i]

Kihlaus on juuri tätä ja lisäksi henkilökohtainen asia. Mummot nyt on mummoja.

Vierailija

Me asuttu yhdessä 6vuotta lapsia on mutta kihloissa ei olla eikä naimisiin emme haluakaan-hyvä olla näin jopa ilman papin aamenta / muuta kirjallista vahvistusta. Näin meillä.

Toiset ensin seurustelee, muuttaa yhteen, menee kihloihin, ostaa asunnon, avioituu, hankkii lapsen..tapansa kullakin.

Vierailija

kutsuttiin susipareiksi niitä, jotka elivät yhdessä ennen avioliittoa. Naisten piti olla tarkkoja siveydestään, jottei saanut halvan naisen leimää. Naimisiin mentiin viimeistään, kun lapsi oli tulossa. Paras järjestys oli: seurustelu, kihlat, avioliittoon vihkiminen, seksi ja lapset. Kaikki eivät tätä noudattaneet ja mitä konservatiivisempi perhe ja suku, sitä enemmän "paheellisiin" kohdistui paineita ulkoapäin.

Nykyaikana, kun yksilönvapaus on yksi suurimmista arvoista, halutaan itse päättää omista elämänratkaisuista. Vapauteen kuuluu myös vastuu omista valinnoista. Naisten asema Suomessa on parantunut niin, ettei nainen jää automaattisesti hunningolle, vaikka mies hylkäisikin ja nainen jää mahdollisten lasten yksinhuoltajaksi. Tämä voi toki tapahtua avioeronkin kautta.

Suurin käytännön ero siinä, oletteko naimisissa vai avoliitossa on taloudellinen. Kannattaa mahdollisen kuoleman tai eron kannalta tehdä selväksi isojen hankintojen omistussuhteet, koska ette peri toisianne ilman testamenttia.

Mistä ajattelet jääväsi paitsi, jos menet kihloihin/ naimisiin avopuolisosi kanssa jo nyt? Mikä on sinulle oikea aika mennä kihloihin/ naimisiin vai teetkö sitä ollenkaan? Mitä mieltä puolisosi on aiheesta?

Jos haluat lapsia JA naimisiin, suosittelen selvittämään miehen kanssa etukäteen, mitkä ovat hänen sitoutumissuunnitelmansa sinuun, jos alat odottaa lasta.

Vierailija

minun mielestäni yhdessä asuvien pitäisi olla naimisissa. Jos on liian nuori menemään naimisiin niin miksi sitä naimisissa oloa pitäisi sitten leikkiä?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat