Kestovaipoista, peruskyssäreitä

Vierailija

mistä edullisesti lisäimuja? Itse en osaa tehdä, ei ole edes ompelukonetta.

Kommentit (12)

Vierailija

www.kestovaippainfo.fi?

Toi eka pkt on ihan ok, taskuvaipoissa yleensä on ihoa vasten "kuivaliina" eli siihen ei sitä tartte lisätä.

Mä sanoisin että älä haali yhden sortin vaippoja isoa kasaa valmiiksi varttumaan vaan osta käytettynä erilaisia systeemejä ja sitten kun tiedät mistä tykkäät/mikä vauvallesi sopii niin hankit sitten lisää.

Lisäimuja saa esim.vanhoista pyyhkeistä,kylpytakeista,flanellilakanoista ihan vaan neliöiksi leikkaamalla ja sit taittelemalla ja toki niitä myydään hyvään hintaan nettikaupoissakin.

Meilläkin olisi täällä joutilaana muovikassillinen erilaisia imuja,pieniä villahousuja jne.. ;)

Vierailija

Muut kuivuvat hitaasti ja alkavat helposti haista, ellet käytä kiehuvassa vedessä. Taittelu menee ihan itsestään tai ne voi taitella valmiiksi suoraan pyykkitelineestä. Suosittelen harsoja.

Vierailija

tykkäsin käyttää ihan pienellä harsoja kera juoren (joko äp:n tai villakuori). Tittelu on tosi helppoa, kun ensin hokaat sen :) Harsot on ylivoimaisen hygienisiä ja kuivuu tosi nopeasti.

Isommalle tykkään käyttää taskuvaippoja, merkillä ei niin väliä. Esim tuo edellisen mainitsema Fuzzy Bunz on kätevä. Sinne vain tarpeen mukaan lisäimuja. Minulla osa itse tehtyjä, osa ostettuja. Esim Ikeasta saa vauvaosastolta pieniä froteisia pyyhkeitä nimellä "pesulappu" ja ne on taiteltuna oivia lisäimuja! Eikä maksa juuri mitään!

All-in-one vaipat on tosi käteviä, samassa systeemissä siis kaikki imut ja kuoret jne. Sen kun laitat päälle kuin kertiksen konsanaan. Ne vain kuivuu tosi hitaasti ja on aika kalliita hankkia.

Kestoilu on tosi helppoa kun vain vauhtiin pääset! Ja minusta nuo äp:n vaipat on aivan hyviä!!

Vierailija

Vauvan pitäisi syntyä kuukauden päästä ja kestoilu kiinnostaa kovasti. Useamman päivän olen jo netissä viettänyt lukemassa juttuja, mutta mielessä myllertää ja sanastot on sekaisin. Kysyn nyt, että olenko ymmärtänyt oikein:

Esim. 1 tällainen paketti: kuivaliina (kertakäyttöinen tai pestävä)+lisäimu+sisävaippa+kuori (tässä ajattelin äitiyspakkauksessa tulleita imsevimsejä, lisäisin kuivaliinan ja lisäimun tarpeen vaatiessa)

Esim. 2: kuivaliina, lisäimu, taskuvaippa

En ehkä jaksa harsoja taitella, ajattelin jos ostaisi lisäimuja ja riisipaperia tms. Mitä muuta olisi hyvä huomioida?

Vierailija

Niillä pärjäät koko vaippaiän, koska vaipan koko muuntuu lapsen kasvaessa. Ei tarvitse miettiä kokoja tms. Imut tulee mukana ja hyviä onkin! Suosittelen lämpimästi!

Kalliitahan nuo hankintana ovat, mutta kun ne tosiaan menevät koko vaippaiän, samat vaipat. Säästävät itsensä takaisin nopeasti.

Vierailija

Eli pesin vaan kerran ennen käyttöä nuo harsot ja imut ja ne äp-sisävaipat. Eihän ne mitään imeneet, pissat valui mihin sattuu. Ja hermo meni.

Olin ennakkoon ostanut monta kappaletta ties mitäkin vaippaa ja tietenkin ne mitä olin eniten ostanut osoittautuivat käytännössä huonoiksi tai epäsopiviksi muksulle. Ja tietenkin ne vaipat mitä olin ostanut vaan yhden osoittautuivat hyviksi. ja hermo meni taas.

Riisipaperilla en ole vielä tehnyt yhtään mitään.

Kaikki villahousut mitä neuloin (n. 10 kpl) jäivät pieniksi heti. Kaikki s-koon taskuvaipat ovat nyt jääneet pieniksi (vauva 3kk) kun en arvannut että muksu kasvaa noin nopeasti.Harmittaa.

Lopetinkin kestoilun hetkeksi (pariksi viikoksi) kunnes taas keräsin rohkeutta ja kävin taistoon :) Lapsi oli ehtinyt kasvaa ja monet vaipat olivat istuvampia kun reidet ei enää olleet niin kapeat. Valitsin parhaiten toimivat vaipat ja ostin niitä lisää suurempaa kokoa (ja yritin olla ajattelematta kuinka paljon olin jo sijoittanut rahaa koko helkutin vaipattamiseen).

Nyt meillä on toimiva vaippa-arsenaali: fuzzi bunz-taskuvaippoja, myllymuksujen taskuvaippoja, kuori+sisävaippoja, all in one-vaippoja, kolmet ruskovillan villahousut (tosi hyviä näin talvella) ja läjä harsoja.

Eli siis vaikeuksien kautta voittoon :) Menee oma aikansa ennen kuin löytyy se itselle paras vaippa ja tapa kestoilla. Ja jos menee hermo niin hellitä hetkeksi ja jatka kun siltä tuntuu :)

Vierailija

Kaiken mahdollisen tiedon kestovaippailusta löydät kestovaippainfosta. Siellä on lisäksi erittäin vilkas foorumi jossa puhutaanv ain kestoista :)

riisipaperilal ei sit loppujen lopuksi tehnyt mitään.

Taskuvaipalla aloittaa varmaan suurin osa koska se on "yksinkertaisen tuntuista" eli taskuun vain imu sisään ja valmis on.

Siitä sit siirrytään pikkuhiljaa sisävaippaan ja villahousuihin.

HUOM HUOM TÄRKEÄÄ: Kaikki luonnonmateriaalit vaativat jopa 10 pesukertaa imeäkseen kunnolla. Esim ÄP Imsevimse siävaippa pitää olla pestynä 10x ennen kuin vauva syntyy....

Muuten lirise pissat ulos lahkeesta ja sä tulet tänne kiukkusiena haukkumaan kaestoit alimpaan loukkoon ;)

Eli aina kun peset värjäämätöntä pyykkiä niin laita uudet vaipat pyörimään samaan koneeseen... Samoin harsot vaativat sen 10 pesukertaa ennenkuin oikeasti imevät kunnolla.

Tämä saattaa olla yksi aloittelijoiden pahimmista kompatuskivistä ja se on tosi harmi

http://www.kestovaippainfo.fi/

Vierailija

Sen taitoksen oppii äkkiä, niitä voi taitella valmiiksi pinoon niin ovat näpsyn (sellainen edullinen vaippakiinnitin) avulla lähes yhtä helppoja käyttää kuin valmiit sisävaipat. Siis ihan pienellä, kun se ei vielä rimpuile. Valmiiksiommellut vaipat kun menee tosi nopeesti pieneksi ihan alussa, hukkausta siis niitä hankkia (jos edullisesti haluaa päästä). Joskus 3kk ylöspäin mä vasta niitä hankkisin enemmälti.

Harsot käy sitten myöhemmin jatkokäyttöön esim imuiksi taskuvaippaan.

Kai olet käynyt www.kestovaippainfo.fi katsomassa, siellä on myös "myydään" palsta. Ja mun mielestä sieltä saa usein halvemmalla kuin huutiksesta, mukana asiallisempaa infoa myytävistä tuotteista. (huutiksessa yritetään helposti huijata hölmöjä..)

Vierailija

Kestoilen jo toisen lapsen kanssa, mutta suunnitelmasi kuulostavat aika hankalilta. Tässä kantapään kautta opittua:

Harsot ja kuoret menevät hyvin ihan vastasyntyneelle. S-koko jää tosi nopeasti pieneksi, joten ei kannata ostaa koko arsenaalia mitään taskuvaippoja. Äitiyspakkaukset sisävaipat ovat aika huonoja, mut käyttökelpoisia toki.

Parista kuukaudesta eteenpäin suosittelen ehdottomasti Funtsi Bunz -taskuvaippoja. Niitä voi tilata suht edullisesti nettikaupoista. Pintakuivia ja helppo käyttää.

Vierailija

en tykännyt noista "koko iän taskuvaipista" kovin pienellä, koska jää niin paljon ruttuun sitä ylimäräistä kangasta. Mutta kokeilemalla löydät mieleises ja muksullesi sopivat. Vaippojahan saa myös vuokrata kokeiluun!

Vierailija

Hei,

Taskuvaipassa on yleensä kuivaliinapinta, ja tarvitset sen sisälle vain imun. Esim se harso on hyvä, koska kuivuu sitten nopeasti. Ja lisäksi bambu- tai hamppuimu. Lisäimuksi kutsutaan yleensä pientä imukykyistä kangasta olevaa imua.

vastasyntyneellä tykkäsin itse käyttää sisävaippoja + villahousuja.

huuto.netistä voit saada edullisia vaippoja, varsinkin jos ostat TSI -eli itse tehtyjä. Toki kannattaa katsella hintoja, jotkut pyytävät paljon -vertaile nettikaupoista hintoja ennen huutoja.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat