Lapsiluvusta

Vierailija

Tuossa jossain aiemmalla sivulla oli ketju, että uskaltaako tehdä lisää lapsia, jos haluaa, mutta ei toisaalta halua... ei ole varma, jaksaako jne. Sitten otettiin taas esiin se yleinen perustelu, että lasten tekemistä ei kadu, kun lapsi on, sitä rakastaa.

On kai se niinkin. Silti, kun niin paljon puhutaan nykyään vanhempien jaksamisesta ja jaksamattomuudesta, herää kysymys, kannattaako lapsia tosiaan tehdä niin monta kuin yhtään mieli tekee, vai kannattaisiko sittenkin ottaa huomioon ne resurssit. Eikö se ole normaaliakin, että kuopuksen jälkeen jää pieni haikeus?

No, en tiedä, saiko kukaan kiinni siitä, mitä yritin sanoa. Jokainen tietysti päättää itse, montako lasta tekee. Mutta että minun mielestäni se ei ole välttämättä aina ehdoton perussääntö ja pääperiaate, että pitäisi tehdä niin monta lasta kuin haluaa olosuhteista huolimatta ajatellen, että lastentekoa ei kadu.

Kommentit (7)

Vierailija

Eihän sitä tiedä miten sitä kenenkin kohdalla jaksaa. Esim, jos olet suunnitellut 2lasta, ja ensin tulee 1 vauva ja asiat menee suorastaa loistavatsti ja teet toisen putkeen ja tuleekin kaksoset, niin minkäs sille voi jos resurssit ei sitten riitä. Turhaan sitä on kenenkään voivotella että miksi halusit vielä lapsia, jne... tämä siis vain esimerkki tai jos saa jonkin adhd tapauksen, kun ei voi tietää niin ei voi etukäteen suunnitella resurssejaankaan

Vierailija

... ja joilla ei resursseja ole tarpeeksi. Tottakai mitä tahansa yllättävää voi sattua kelle tahansa, ja loppujenlopuksi kuka tahansa voi väsyä.

Tarkoitin lähinnä kritisoida sitä perusperiaatetta, että jos vain yhtään tekee mieli lisää lapsia, niin "pitää" tehdä ne ajatellen, että tottakai (uusi) lapsi on tärkeämpi asia kuin muut seikat. Että on ikäänkuin materialistista tai itsekästä tai laiskaa tai pelkuruutta ottaa huomioon ne resurssit jo etukäteen.

Vierailija

Luulen että ymmärsin mitä ajoit takaa ja olen ihan samaa mieltä. Totta kai jokainen normaali vanhempi rakastaa jokaista olemassa olevaa lastaan, sehän on selvä. Mutta eri asia on se olisiko sitä viimeistä (tai viimeisimpiä) kannattanut hankkia jos resurssit eivät siihen riitä olivatpa ne sitten henkisiä tai taloudellisia tai mitä tahansa resursseja.

Vierailija

Meillä on kolme tervettä lasta, vaivatta alulle pantu, suht helposti tähän maailmaan synnytetty. Oma koti maalla, vanhemmilla (minä 30v, mies 32v) työtä ja terveyttä. Lapsiluku on nyt tässä, vaikka kuinka hyvältä tuntuu välillä pitää ystävien pikkuisia sylissä.

Kyselijöitä piisaa, koskas teille on uusi vauva tulossa? Kai te nuoret ihmiset, vielä te ehditte...

Mutta oma järki sanoo: EI koskaan! Me olemme onnellisia näin, nämä me jaksamme hoitaa. Kiitos näistä!

Vierailija

jää viimeinen lapsi syntymättä. Minusta tuo viisaus on aika totta. Haikea olo kuopuksen jälkeen. Mutta haluan olla jaksava ja riittävän hyvä äiti näille jo olemassa oleville.

Vierailija

hajottaisi koko pakan? Kun kenen tahansa lapsi voi kuitenkin saada adhd:n tai jotain muuta ongelmaa niin on viisasta varautua siihenkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat