Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko pientä vauvaa imettää liikaa? jos siis antaa aina tissin suuhun jos et tiedä

Vierailija

mitä muutakaan itkisi?

Minulla tuntui molempien lasteni kanssa että olivat AINA rinnalla, aina lykkäsin tissin suuhun jos vauva itki, siihen rauhottui

teenkö oikein jos seuraavan kanssa teen samoin? vai oppiiko vauva vain huutamaan että saa sen tissin suuhunsa (kumpikaan lapsistani ei syönyt tuttia ollenkaan)

Kommentit (14)

Vierailija

90-luvulla jokapaikan ohje oli, että aina kun vauva huutaa, anna rintaa. Äärimmäisen huono ohje: esikoinen huusi kaikki illat ja alkuyöt ja osin päivätkin. Sitten anoppi, joka oli itse neuvolantäti, sanoi että pidä ruokavälit ainakin 2... 2,5-tuntisina, niin että vatsa ehtii kunnolla tyhjentyä puoliksi sulaneesta maidosta. Huuto loppui kuin seinään. Nuoremmilla sisaruksilla noudatin tätä periaatetta alusta pitäen eikä mitään vatsavaivaitkuja ollut ollenkaan. On auttanut myös monien kavereiden lapsille.

Vierailija

Mutta jos huutaa vatsavaivoihin ja tuuppaat rintaa suuhun niin saat pahaa aikaseksi. Ilmaa tarttee saada uloskin.

Mutta normaalistihan lapsi lopettaa syömisen kun nälkä loppuu.

Kannattaa opetella kuuntelemaan mihin muuhun lapsi voisi itkeä: kylmä/kuuma, väsyminen, likanen vaippa..

Vierailija

Ja rintaa imi koko ajan. Käytin imettämiseen tuntikausia vuorokaudessa. Lapsi kyllä tosiaan sitten ripuloi kamalasti, parkui yötä päivää, ei kasvanut... Eikä kukaan osannut meitä neuvoa eikä auttaa.

Kyllä minä parin kuukauden päästä älysin jotenkin harventaa syöttöväliä, kun olin aivan uupunut, ja se auttoi päivärytmiin aavistuksen. Mutta mitään tyytyväistä ja pulleaa vauvaa meille ei kyllä ikinä tullut. Vuoteen ei nukuttu kukaan, ja se oli aivan kamalaa.

En kuitenkaan minäkään usko, että asia olisi ollut aivan niin yksinkertainen, että syöttöväliä vaan pidemmäksi, sillä ei meillä toinenkaan lapsi kasvanut eikä nukkunut yöllä, vaikka söi harvemmin ja imi nopeammin.

Mutta kyllä samaa mietin kuin ap, että miten kolmatta pitäisi hoitaa, kun se vuoden koliikkihuuto vie mielenterveyden ja ihmissuhteet. Ja sitä ei enää kestäisi.

Vierailija

Jänniä nämä synnärien puheet laktoosipitoisesta etumaidosta, jotka ärsyttävät lapsia. Vastasyntynyt ilmaisee kaiken pelkällä itkulla.

Vierailija

Meillä on sairaalassa vähän väliä vauvoja, jotka äiti on saanut ihan hirveään kuntoon tunkemalla tissiä suuhun puolen tunnin välein 24/7. Vauvat ovat vatsavaivaisia ja ripuloivat liiasta laktoosipitoisesta etumaidosta, paino ei nouse kun varsinaista nälkää ei koskaan edes tule eikä lapsi saa syötyä kunnon aterioita, vuorokausirytmi on sekaisin, äiti väsynyt eikä jaksa lastaan jne jne. Sairaalaan tullaan kun epäillään ties mitä allergiaa ja syöpää. Hoidoksi määrätään syöttövälien pidentäminen, ja kas kummaa, 3-4 päivän kuluttua kotiin lähtee terve ja tyytyväinen vauva.

Vierailija

mutta jos itkun syy onkin joku muu, se ei kyllä myöskään lopeta itkuaan. joten onhan sun mietittävä myös ne muut mahdollisuudet (märkä vaikka, mahakipu, seuran halu, väsymys, hutittava paita, joku muu?)

Vierailija

ole huolinut rintaa jos on ollut joku muu hätä kuin nälkäitku, itku vain yltyi lisää jos yritti tunkea tissiä suuhun

hienoiseen kitinään ennen nukahtamista se auttoi mutta toimi silloin enemmän huvituttina kuin ruoan lähteenä, vauva ei välttämättä niellyt mitään

Vierailija

Hän oli useimmiten väsynyt ja itki väsymystään, minä annoin rintaa jota söi kyllä, maitoa tuli liikaa. Rinnalle nukahti ja hetken päästä heräsi ja itki sitten sen jälkeen vatsavaivojaan ja ripuloi tolkuttomasti. Tosin yöt nukkui kyllä jo pienenä yhdellä heräämisellä, kun maha oli täynnä. Ja pulloa ei tod. huolinut lainkaan, eikä kyllä ainakaan lisäruokaa olisi tarvinnut. Sen verran pulleana kasvoi ihan pelkällä rintamaidolla, vaikka syntyessään oli normaalipainoinen ;) Mutta sairaalan asti emme koskan tarvinneet onneksi lähteä. Ajan myötä tasoittui sitten ja itsekin opin lastani lukemaan paremmin. Toisen kohdalla ei sitten tällaisia ongelmia ollut.

Vierailija

Ei vauva huoli tissiä suuhunsa, jos ei sitä tarvitse.

Vauva voi ja saa haluta rintaa moneen eri tarpeeseen. Rinta ei ole pelkkää ruokkimista varten.

Suosittelen lukemaan ajatuksella imetystukilista.netin sivut. Voin sanoa, että niistä on ollut ainakin minulle todella paljon hyötyä. Ja olen kuullut, että muillekkin.

Vierailija

Paitsi tietysti siten, että jos itse kärsii hirveästi siitä imettämisestä, niin ei tarvitse imettää tuntikausia peräkkäin. Vauvaa sillä ei kuitenkaan voi pilata.

Vierailija

ja laitoin aina tissin suuhun, kun itkivät. Kaksi lasta olen imettänyt, täysimettänyt 7kk molempia. Kasvoivat hyvin ja olivat rauhallsia, terveitä ja tyytyväisiä vauvoja.

Vierailija

Tärkeää on huolehtia että se röyhtäsee syönnin jälkeen ettei tuu masuvaivoja. Joskus se röyhtäsyn tulo kestää aika kauankin, mutta sitä kannattaa odottaa. Vauva voi haluta vain imutellakin. Ja usein ei ihan pieni huoli tuttia. Joten itse olen imettänyt eka viikot puolen tunnin - tunnin välein. Ja röyhtäyttäny päälle. Monesti kävi niin että kun tuli ilmat pihalle, niin olikin jo uus nälkä.

Komppaan sitä joka aikasemmin suositteli käymään imetystukilistan sivuilla! Ja äitiyspakkauksessa tulee se Rinnalla vihko. LUKEKAA niitä. Monta lasta synnyttäneenä ja vuoden kutakin imettäneenä, tiedän että aina jotain voi unohtaa, ja niitä lukasemalla ne palautuu taas mieleen.

:)

Uusimmat

Suosituimmat