Kun puhun seurassa, puhun kuulemma niin tyhjentävästi ettei

Vierailija

ole enää lisättävää. Mistä tämä mielestäsi kertoo?

Olen ujo. Mutta kuulemma haen huomion itseeni. En tarkoituksella. Mutta käytökselläni.

En osaa katsoa tätä asiaa ulkopuolisena. On arka aihe. Mutta miten voisin hioa keskustelu taitoja. Jotta saisin juttu kavereita ihan small talkiin?

Puhun myös hyvin suoraan ja ilmasen kantani vahvasti.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Oletko sitä mieltä, että asioihin on olemassa vain yksi oikea näkökulma, ja sinä tiedät sen, muut erimieliset ovat väärässä? Tällaisen asenteen esiintuleminen yhdistettynä yksinpuheluun ei johda keskusteluun, muut huomaavat, että aiheesta on turha jatkaa koska se ei johda kuin kinasteluun.

Jos osaat dialogin ja kuuntelun taidon, muut eivät ehkä osaa perustella kantaansa ja jäävät siksi pois keskustelusta.

Vierailija

sanot asioita, joita ihmiset eivät halua kuulla siinä muodossa jossa he eivät halua kuulla sitä. Tähän auttaa se että pysähtyy ennen töksäyttämistä miettimään että onko tätä viisasta sanoa ja jos sanon niin voisinko muotoilla sen pehmeämmin, kysyvämmin, niin että se on helpompi kyseenalaistaa ja vetää takaisin. Sano mieluummin että "voisiko joskus olla niin että" kuin että "kaikkihan sen tietää että"

Lainaus:

Puhun myös hyvin suoraan ja ilmasen kantani vahvasti.

Vierailija

olen kallistunut tämän 20vuoden tutustumisen jälkeen narsismin puolelle. hän voi kevyesti puhua itsestään tai lomamatkastaan 3 fakin tuntia täysin monologina. Samoin opettaa meitä muita ja vain hän ymmärtää kokonaisuuksia ja on ylivertainen moraaliltaan jne.

TODELLA rasittava tapaus. Harvoin enää jaksaa avata luuria kun sieltä tulee kauhea niagara aina jotain mihin hän ei edes kaipaa muuta kuin korvaa.

Vierailija

Lainaus:

että olet joutunut joko harvinaisen ujoon tai harvinaisen tyhmään seuraan. Etsi älykkäämpää tai puheliaampaa seuraa.

Tuskin kaikki ap:n tuntemat ihmiset on tällaisia. Nyrkkisääntö voisi olla, että jos tuntuu, että kaikissa muissa ihmisissä on jotain pielessä, niin silloin on aika katsoa peiliin :)

Vierailija

kirjoittamani. Parhaiten tulen juttuun vanhojen kaverien kanssa, jotka myös keskeyttävät armotta. Itse en loukkaannu siitä ollenkaan, koska minulle keskeyttäminen on keskustelussa ihan elinehto. Jos odotan, että puheeseen tulee tauko, olen jo unohtanut mitä aioin sanoa. Ja vaiva on vaivannut minua koko ikäni.

Vierailija

yksi työkaveri, joka onnistuu aina tyrehdyttämään kaiken kahvipöytäkeskustelun toteamalla "faktan". En tiedä tekeekö tarkoituksella, mutta antaa ainakin kuvan, että on parempi ja fiksumpi kuin muut.

Esim. minä: "Oi voi, taas pitäisi vaihtaa talvirenkaat, oli aamulla pakkasta!" johon tämä työkaveri: "No,ei auta muu kuin vaihtaa ne renkaat". Keskustelu loppuu tähän, kun ilman tätä yhtä henkilöä keskustelu voisi johtaa huvittaviin kokemuksiin renkaiden vaihdosta tai liukkaalla ajosta yms. Esim. "Joo, tosiaan niin täytyy ennen kuin käy yhtä hassusti kuin viimevuonna.." tai "Niinpä näytti mittari olevan pakkasen puolella se on talvi...."

Tai joku:" Kissa oli eilen pissannu sohvalle, kyllä välillä tekisi mieli antaa se otus jonnekkin eläinten hoitokotiin" johon tämä työkaveri " No vie sinne sitten"

Tämä henkilö saa kaikki ihmiset tuntemaan itsensä tyhmiksi näillä kommeneteillaan. Joo, kaikki tietävät, että ne renkaat pitää vaihtaa eikä se puhumalla muuksi muutu, mutta se "turha puhuminen" on mukavempaa kuin istua hiljaa..

Vierailija

Tiedän että vika on minussa. En ole alistuja, vaikka ujo olenkin. On hankalaa kohdata ihminen, joka jo ensi lauseen sanottuani; poistuu. Menen muualle ja jos taytyy hänet kohdata taas, koitan uudestaan. Harvoin jaksan keskittyä tekemään asian eteen muuta kuin mitä automaattisesti sanoisin. Jo hänen kohtaaminen on hankalaa. Eli olen kehittänyt näistä keskusteluista jo ongelman.

Tai sinänsä ongelmaa ei ole, kun en joudu olemaan kuin muutaman kerran viikossa lopun ikäni tekemisissä. Kun sydän ystävää en ole hakemassakaan.

En odota tapaamista mitenkään ilolla. Eli olisiko siinä syy etten automaattisesti halua alkaa pallottelemaan hänen kanssaan.. Vaan lyhyestä virsi kaunis? En muutenkaan ymmärrä miksi ihmisten täytyy jaaritella. En koe siinä olevan mitään järkeä. Eli puuttuu jokin osa tunteistani vai??

Vierailija

Lainaus:

yksi työkaveri, joka onnistuu aina tyrehdyttämään kaiken kahvipöytäkeskustelun toteamalla "faktan". En tiedä tekeekö tarkoituksella, mutta antaa ainakin kuvan, että on parempi ja fiksumpi kuin muut.

Esim. minä: "Oi voi, taas pitäisi vaihtaa talvirenkaat, oli aamulla pakkasta!" johon tämä työkaveri: "No,ei auta muu kuin vaihtaa ne renkaat". Keskustelu loppuu tähän, kun ilman tätä yhtä henkilöä keskustelu voisi johtaa huvittaviin kokemuksiin renkaiden vaihdosta tai liukkaalla ajosta yms. Esim. "Joo, tosiaan niin täytyy ennen kuin käy yhtä hassusti kuin viimevuonna.." tai "Niinpä näytti mittari olevan pakkasen puolella se on talvi...."

Tai joku:" Kissa oli eilen pissannu sohvalle, kyllä välillä tekisi mieli antaa se otus jonnekkin eläinten hoitokotiin" johon tämä työkaveri " No vie sinne sitten"

Tämä henkilö saa kaikki ihmiset tuntemaan itsensä tyhmiksi näillä kommeneteillaan. Joo, kaikki tietävät, että ne renkaat pitää vaihtaa eikä se puhumalla muuksi muutu, mutta se "turha puhuminen" on mukavempaa kuin istua hiljaa..

Vierailija

joka kuvittelee, että ihmiset arvostaisivat hänen analyyttisiä näkemyksiään toisista ihmisistä ja heidän tekemisistään. Mutta eivät ihmiset halua kuulla "totuutta", vielä vähemmän ylimielisiä ja näppäriä kommentteja, jotka eivät ole yhtään niin hyvittavia kuin mitä niiden laukoja kuvittelee niiden olevan - hän on älykäs ihminen, mutta ihmissuhdetaidot ovat aika alkeelliset. Ihmiset eivät yleensä pidä tökeröistä ja jopa ilkeistä kommenteista, olivat ne kuinka älyllisiä tai oikeaan osuvia tahansa. Joskus on parempi olla hiljaa tai turvautua valkoisiin valheisiin, jos haluaa pitää kiinni ihmissuhteistaan.

Vierailija

ei lauo omia mielipiteitään absoluuttisina totuuksina. Vahvat mielipiteet voi silti olla. On todella rasittavaa keskustella ihmisen kanssa, joka on "discussion killer", kuten täällä sanotaan. Hyvä keskustelija ottaa muut keskustelijat huomioon.

Ja kyllä, taitoa voi opetella. Vaikka ensiksi antamalla tilaa muiden mielipiteille ja ihan oikeasti kuunnella, mitä se toinen sanoo. Tämä ei tarkoita jaarittelua.

Vierailija

Lainaus:

En odota tapaamista mitenkään ilolla. Eli olisiko siinä syy etten automaattisesti halua alkaa pallottelemaan hänen kanssaan.. Vaan lyhyestä virsi kaunis? En muutenkaan ymmärrä miksi ihmisten täytyy jaaritella. En koe siinä olevan mitään järkeä. Eli puuttuu jokin osa tunteistani vai??

Toki sinä voit hyväksyä oman itsesi sellaisena kuin olet. Small talk ei nappaa. Voit silti varmaan venyä jonkinlaiseen alkeelliseen kohteliaisuuteen.

Ajatteles näin: jaarittelun ja rupattelun tarkoitus ei ole oikeasti se asiasisällön vaihtaminen. Jos luulet sen olevan, ei ihme että turhaudut ja ärsyynnyt.

Small talkin pointti on, että kaikille osallistujille tulee tunne sosiaalisesta tilanteesta, jossa kommunikointi toimii ja kulttuurisia sääntöjä noudatetaan. Rupattelu viestii tavallaan osallistujille perustasoista molemminpuolista hyväksyntää ja kunnioitusta: kumpikin on "vaivan väärti", kumpikin ottaa toisen huomioon, kumpikin hyväksyy toisen osallistujaksi, jne. Siinä myös luodataan hienovaraisesti, kuinka pitkälle yhteisymmärrys menee. Jutustelussa on luonnostaan *valtava* ääneenlausumaton kerros. Siis jos kaksi ihmistä puhuu vaikka lumen luomisesta tai kissojen kasvatuksesta, vain se että he keskustelevat pitää jo sisällään tärkeitä viestejä. Esim.

"Sinä olet ok."

"Minä olen tervejärkinen, normaali ihminen vailla pahoja aikeita."

"En asetu yläpuolellesi, enkä alapuolellesi sosiaalisessa hierarkiassa."

"Jaamme yhteisen kulttuurisen viitekehyksen, jka mahdollistaa asioista puhumisen."

Lyhyesti: Small talkissa ei ole kyse siitä puheesta, vaan

Lainaus:

puhumisesta

. Viestintä on tärkeämpää kuin se näennäinen viesti. Osallistujat tärkeämpiä kuin se sanottava.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat