Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsen ikätasoiset lelut

Vierailija

Kuinka tarkkaan katsotte lelun ikäsuosituksia? Entä kun ostatte niitä lahjaksi? kaksi vuotias sai monta lelua lahjaksi. Kaikki kuitenkin yli 3 vuotiaille tarkoitettuja. Itse olen noissa ikärajoissa todella tarkka. Haluan, että lapsi saa mahdollisimman paljon iloa lelusta, eikä tukehdu siihen.

Kommentit (3)

Vierailija

Minusta alle vuoden ikäisille on tosi vaikea ostaa lahjoja.

Nytkin hankin kaverin puolivuotiaalle joululahjan. Suuri osa alle vuoden ikäisille tarkoitetuista leluista on jotenkin tosi tylsän oloisia. Niitä samoja soivia pehmoleluja ja pinottavia muovipurkkeja.

Onneksi löysin sitten Fisher-Pricen puolivuotiaille suositellun traktorin, jossa oli mukana jotain eläinhahmoja. Minusta se näytti kivalta ja kiinnostavalta.

Joskus olen ostanut pienelle lapselle lelun, josta tiedän, että se varmaan tulee käyttöön vasta myöhemmin. Mutta olen ajatellut, että sitä voi säilyttää sitten kaapissa ja antaa lapselle, kun ajankohta on oikea. Esim. kaverin vastasyntyneelle annoin Hakan, kun tiedän sen lasten suosikiksi ja kestäväksi leluksi. Eihän sillä voi vielä kovin pieni leikkiä, mutta kasvaahan se lapsi siitä.

Vierailija

mutta lapset ovat taidoiltaan/piirteiltään aika erilaisia.

Vaikea kait on ostaa lelua, mikä on just nyt sopiva, tai jäänee lyhytaikaiseksi leluksi.

Mieluummin `haastavampi`kuin joku liian `lälly`lelu, ns. vauvamaisempi.

Tosin ihmettelin minäkin, kun meidän nyt 3 kk vanha kuopus sai lahjaksi leikkipianon, minkä ikäsuositus oli 1+.

Kun ihan ihkaoikeita vauvalelujakin löytyy.

Vierailija

oma lapseni ei juuri kokeillut mitään suuhunsa laittaa, ihan joskus vaan imeskeli esim. purulelua, mutta kaverin lapsi esimerkiksi pisteli eteisen matolta hiekanmurusetkin suuhunsa ja oli muutenkin aina joku tavara suussa.

Meidän lapselle on sitten ostettu kaikenlaisia leluja ja sitten katsottu niistä ne ihan pienimmät osat pois, että jos sattuu laittamaan suuhunsa, niin ei saa irti niitä. Magneetteja ja sellaisia en ole antanut, ne ovat hengenvaarallisia. Lisäksi on kiinnitetty huomiota, että lelut on LAADUKKAITA eli ei mitään heppoisia muovikrääsiä, jotka hajoaa ennen kuin saa paketista ulos.

Parivuotiaille olen ostanut lähinnä duploja ja kirjoja lahjaksi, kun ihmisillä ei välttämättä ole tilaa varastoida leluja ja niitä kuitenkin tulee seuraavana jouluna lisää.

Nyt kun on kaksi lasta isolla ikäerolla, huomaa että tarkkana saa olla ettei pikkuinen laita suuhunsa mitään isomman lapsen tavaroita. Onkin isomman kanssa sovittu, että niillä ihan pienimmillä muumeilla sun muilla leikitään ilman kuopusta ja lelut kerätään aina pois leikin loputtua.

Uusimmat

Suosituimmat