Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliaikaiskontrolli, iso vauva, paniikki???

Vierailija

jeeps, eli mulla on raskausviikkoja 41+2 ja jo viikolla 38 ultrassa vauva oli kokoarviolta 4200g, eli iso! Neuvolassa asiasta puhuin, koska plekään käynistystä ja synnytystä kovasti ja nyt vielä enemmän kun vauvan kooksi on arvioiu jo tuolloin 38 tuon reilu 4kg. Huomenna on neuvola, mutta ennen Joulua kävin neuvolassa ja sanoivat että yliaikaskontorolliin pääsen vasta ensivuoden puolella, kun viikkoja on aika tasan 42, eivät kuulemma aiemmin laita jos vauvalla kaikki ok. Kokoa ei ole katsottu ton viikon 38 jälkeen, ja oma vointikin on ihan p:stä. Oksentelua ja totaalinen unettomuus pelon takia.

Tänään soitin sittetn paniikissa aamulla äitiyspolille, että saisin edes jonkun kanssa asiasta jutella, niin sanoivat vaan töykeästi että ilmesty sitten kun synnytys käynistyy.

Nyt päätin, etten todellakaan suostu synnyttämään paljon yli 4kilosta vauvaa, en uskalla, koska olen synnyttänyt yhden 4100g vauvan ja se oli maailman kamalin kokemus. Repesin todella pahasti. Mutta taas sama vastaus ä-polilta kun uudestaan soitin.

Mitä ihmettä enää voin tehä. Kuolen tähän pelkoon, ja en halua enää koko vauvaa:( Mitään pienintäkään oiretta ei synnytyksen alkamisesta ole, ja vielä pitäs viikko knataa tätä jätti mahaa. Sf mittakin on reilusti yläkäyrillä, 44 viime neuvolassa, ja enteileeköhän sekin isoa vauvaa:(

Kommentit (14)

Vierailija

Oliko sulla se 4100g vauvan synnytys käynnistetty? Mä toivoisin sun tilanteessa, että synnytys käynnistyy itsellään. Ei se parissa päivässä niiiin paljon enää kasva, että sen takia enää kannattaisi käynnistää. Mun mielestä ei nyt kannata rynnätä sinne sairaalaan vaatimaan yhtään mitään. Sit jos vauva ei ala syntyä niin sektio. Joo, olen "vähän" käynnistysvastainen, varsinkin isojen vauvojen kohdalla, varsinkin jos vauva ei ole edes laskeutunut tms. merkkejä synnytyksen alkamisesta.

Vierailija

Lainaus:

edellinen reilu nelikiloinen siis käynistettiin. Ja siksi nimenomaan koko synnytystä pelkään. Kaksi olen synnyttänyt niin, että lähtivät itsestään käyntiin, eikä niisät pelkoa jäänyt ja vauvatkin olivat alle 3500g. Vimosin siis käynistettiin koska oli yli sen neljä kiloa, josta repesin ja synnytys oli pitkä ja kivulias. Olin sairaalassakin 2 viikkoa synnytysen jälkeen. (

Vierailija

itsellä esikoinen melkein 5kg ja repesin pahasti...kakkonen päälle 4kg ja käynnistettiin kokonsa takia...kaikki meni hyvin ja muutama tikki tuli ja syn.ilman kivunlievitystä. Kaikki menee varmasti hyvin.

Vierailija

edellinen reilu nelikiloinen siis käynistettiin. Ja siksi nimenomaan koko synnytystä pelkään. Kaksi olen synnyttänyt niin, että lähtivät itsestään käyntiin, eikä niisät pelkoa jäänyt ja vauvatkin olivat alle 3500g. Vimosin siis käynistettiin koska oli yli sen neljä kiloa, josta repesin ja synnytys oli pitkä ja kivulias. Olin sairaalassakin 2 viikkoa synnytysen jälkeen. Tuskin mulla muuten paniikkia olisikaan, mutta en tiedä enää miten selviän jos vauva on suurempi kuin edellinen, ja joudun käynitsettäväksi. Täälläpäin ei kukaan neuvolassa ainakaan peloista kuuntele, eikä näköjään tuolla äitiyspolilla. Mies sanoi, että soittaa sinne kohta kun ei kestä katsella kuulemma mun panikointia:(

Vierailija

Lainaus:

edellinen reilu nelikiloinen siis käynistettiin. Ja siksi nimenomaan koko synnytystä pelkään. Kaksi olen synnyttänyt niin, että lähtivät itsestään käyntiin, eikä niisät pelkoa jäänyt ja vauvatkin olivat alle 3500g. Vimosin siis käynistettiin koska oli yli sen neljä kiloa, josta repesin ja synnytys oli pitkä ja kivulias. Olin sairaalassakin 2 viikkoa synnytysen jälkeen. Tuskin mulla muuten paniikkia olisikaan, mutta en tiedä enää miten selviän jos vauva on suurempi kuin edellinen, ja joudun käynitsettäväksi. Täälläpäin ei kukaan neuvolassa ainakaan peloista kuuntele, eikä näköjään tuolla äitiyspolilla. Mies sanoi, että soittaa sinne kohta kun ei kestä katsella kuulemma mun panikointia:(

Mun mielestä jos vauva on ylhäällä ja synnytyksen merkkejä ei muutenkaan ole on se jo selkeä "alkumerkki" siitä, että vauva ei alakautta helpolla ole tulossa. Jos mahtuu ollenkaan. Siinä vaiheessa ollaan aika nollassa jos lähdetään käynnistää. Varsinkin kun tämä on jo kerran testattu huonoin tuloksin. Onneksi kuitenkaan vauvalle ei tullut mitään (?)! Itselläni ei ollut sekään kaukana ja silloin sanottiin, että oli ihan sillä rajalla että mahtui tulemaan. Seuraava vauva oli puoli kiloa isompi ja silti synnytystapa-arviossa olitiin sitä mieltä, että kokeillaan käynnistää (vauva ei ollut taaskaan laskeutunut, ei supistuksia, ei mitään). Sanoin, että en suostu käynnistykseen. Odoteltiin viikko ja tehtiin sektio. Jo leikkauksessa lääkäri sanoi, että oli ehdottomasti oikea ratkaisu. Vauvalla oli ison kokonsa vuoksi lisäksi virhetarjonta.

Älä panikoi! Kontrollissa sanot vaan selkeästi oman mielipiteesi ja mihin et suostu. Jos et halua käynnistykseen ja vauva ei itsellään lähde syntymään niin ei siinä jää paljon vaihtoehtoja. Tai sitten suostut käynnistykseen, mutta esim. siinäkin niin, että jos lähtee "helposti" (ei tyyliin viikon jälkeen...) niin ok.

Tai sitten, jos haluat sen käynnistyksen ja nyt heti niin mene huomenna sairaalaan. :-)

7

Vierailija

Oma esikoiseni syntyi 40+0 ihan itsestään, mutta pari viikkoa aiemmin synnytystapa-arvion yhteydessä sairaalan lääkäri oli jo puhunut käynistyksestä suunnilleen laskettuna aikana, kun näytti iso vauva olevan tulossa.

toka taas käynnistettiin ilman mitään mutinoita 41+6, silloin olin sairaalassa jo toisella yliaikaiskäynnillä (vaikka mitään hälyttävää ei ollutkaan).

Eli mun kokemus on, että lääkärit kyllä tuntuvat ihan mielellään käynnistävän ja että yliaikaiskontrolliin on päässyt helposti. Kyseessä siis Porvoon sairaalan synnäri.

Vierailija

Lainaus:

jeeps, eli mulla on raskausviikkoja 41+2 ja jo viikolla 38 ultrassa vauva oli kokoarviolta 4200g, eli iso! Neuvolassa asiasta puhuin, koska plekään käynistystä ja synnytystä kovasti ja nyt vielä enemmän kun vauvan kooksi on arvioiu jo tuolloin 38 tuon reilu 4kg. Huomenna on neuvola, mutta ennen Joulua kävin neuvolassa ja sanoivat että yliaikaskontorolliin pääsen vasta ensivuoden puolella, kun viikkoja on aika tasan 42, eivät kuulemma aiemmin laita jos vauvalla kaikki ok. Kokoa ei ole katsottu ton viikon 38 jälkeen, ja oma vointikin on ihan p:stä. Oksentelua ja totaalinen unettomuus pelon takia.

.Sf mittakin on reilusti yläkäyrillä, 44 viime neuvolassa, ja enteileeköhän sekin isoa vauvaa:(

huh mitä käyriä... 44

Niin meillä päin jo viikolla 42 käynistetään eikä oo enään mitään kontrolleja!! eiks eka yliaikaiskontrollin pitäs olla 10 päivää yli lasketun ajan, miksei sulla ole kun kerran on ihan arkipäiviäkin eikä pelkkiä pyhiä... sullahan pitäs olla jo huomenna eka kontrolli....

mun neuvolan täti oli jo melkein huolissaa yliaikaiskontrolliin pääsystä kun on nää pyhät välissä laskettu päivä oli 22.12 ja huomenna on sit taas neuvola! ja 10 päivää lasketusta ajasta osuukin just 1.1. 09 torstaille!

Vierailija

mitään tutkimusta millään viikolla että minkä kokoinen on??

En muista että kummastakaan lapsesta oltaisiin tehty.. Jos vielä teen niin haluan kyllä johonkin koko kontrolliin koska toinen lapsista oli YLI 5kg. Vielä sairaalassa sanoivat että 4kg varmasti! tunti siitä eteenpäin ja 5,2kg möykky oli sylissä.

Vierailija

Mua lohdutettiin paniikin iskiessä 41+ viikoilla, että vauva ei enää kasvaisi niin paljon "ylipäivillä." Neuvolasta tosin peloteltiin imukuppisynnytyksellä (eka oli sellainen, repesin pahasti vaikka vauvalla painoa noin kilo vähemmän). Mulla siis arvioitiin 41 tasan, että vauva painaa 4100g ja syntyi spontaanisti tästä viikon päästä ja painoi tasan sen 4100g. Painoarvio la:han mennessä oli koko raskauden ajan 4kg.

En osaa sanoa mitään tuosta käynnistyshommasta, itse olen sanonut että yli 4,5kg vauvaa en lähde alakautta synnyttämään aikaisempien kokemusten nojalla. Nyt saan tämän raskauden ekan painoarvion vasta 38+ viikoilla. Minusta yksittäiseen arvioon ei ole paljon luottamista, paljon luotettavampana pidin juuri viimeksi kun painoa arvioitiin jostain 28 viikolta lähtien. Toinen synnytys sujui oikein hyvin, tikkejä ei tullut kuin kaksi. Suosittelen ainakin lämpimästi kokemuksestani pystyasennosta ponnistamista kun iso vauva kyseessä, tilan saamiseksi lantioon (toisin kuin sängyllä maaten).

Vierailija

Yritä nyt aluksi rauhoittua, ehkä selviät helpommalla tällä kertaa kun olet jo kerran noin ison synnyttänyt.

Mene vaikka huomenna sinne sairaalaan ja sano että nyt on tapahduttava jotain, olet ihan hajalla, henkisesti sekä fyysisesti. Etkä suostu lähtemään sieltä pois ennen kuin suostuvat tekemään jotain.

Nuo painoarviot saattaa heittää onneksi, itsellänikin arvioitiin esikoinen 4100g ja kuitenkin syntyessään oli 3800g.

Tuo sf-mittakaan ei kerro välttämättä vauvan koosta mitään. Itselläni kuopus kasvoi yläkäyrillä, tai siis maha :) mutta syntyessään oli pienempi kuin esikoinen.

Tsemppiä synnytykseen, toivottavasti sulla on kohta käärö kainalossa :)

Vierailija

Mulla toinen raskaus oli tosi kivulias ja sf-mitta paukkui ylikäyrillä viikkoja. Kävin tutkimuksissa (kun vaadin) ja lääkäri arvioi vauvan kooksi viikolla 39 yli 5 kg.

Olin kauhuissani, mutta käynnistystä ei suostuttu tekemään. (Edellinen käynnistettiin 42),

Lapsi syntyi lopulta omaehtoisesti ja painoa 3930 g.

Uusimmat

Suosituimmat