Täällä käydään aina välillä tiukkaa vääntöä lasten painosta/ylipainosta, siis:

Vierailija

Tiedän itse oman kantani asiaan, mutta mitä te muut mammat sanotte pojastani, joka on kohta 10 v, pituutta aika tarkalleen 141 cm, painoa 39 kg. Poika on malliltaan vankka, harteikas ja lihaksikas (siis jo nyt), urheilee paljon (3-5 päivää viikossa noin 2 tunnin harkat, kaksi erilaista urheilulajia, plus kilpailut päälle) ja liikkuu sen lisäksi vapaa-ajalla runsaasti. Syö hyvin ja monipuolisesti, "oikeaa ruokaa" ja myös kasviksia ja hedelmiä, mutta toki myös herkuttelee mielellään. Pituus/painokäyrällä taitaa olla aika lailla +2 kohdalla, mutta minun silmissäni pojassa ei näy yhtään mitään ylimääräistä (siis ihan oikeasti, ei ole läskiä). Jos nyt näitä kiihekitä keskusteluja mitä täällä on käyty aiheesta on uskominen, poikani olisi ylipainoinen.

p.s. Laihat ja pienikokoiset "kaverit" koulussa kausiluontoisesti haukkuvat poikaani läskiksi, mikä on minusta aika kamalaa, koska poika on oikeasti malliltaan vankka ja urheilullinen.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Minun kohta 9v poika on lähes saman kokonen(1cm lyhyempi, mutta 2kg painavampi) omalla pojallani on myös lihaksia ja on hyvin vantteratekonen. Toki ,läskiäkin löytyy, mutta ei höllyen tai roikkuen. Poikaanikin on koulussa lihavaksi haukuttu, mutta loppui kun poika antoi takasi(istui tönijän ja haukkujan päälle=) Ope kerto nähneensä tapauksen ja kertoi olevansa iloinen kun poikani ei lyönyt) Onhan se selvää, että myös lapsella lihas painaa enemmän kuin läski(ei vain aikuisilla) Normi vaatteet mahtuu, ettei kovin lihava voi olla vaikka käyrä niin sanoisikin=)

Oma pokani harrastaa säännöllisesti painia, nyrkkeilyä, telinejumppaa sekä ulkoilee päivittäin koiran kanssa tai ilman. En pidä omaani lihavana(ei näytä siltä) naapurin=) 138cm ja 45kg on mielestäni lihava koska näyttää siltä. On läskiä eikä lihasta. Ei liiku joten on sellanen löllö eikä tiukka pakkaus

Vierailija

Tiedän kyllä varmasti itsekin, ettei ole, vaikka mekaaninen käyrä näyttääkin niin. Myös terkkari totesi, ettei mitään huolta kun näki pojan ilman vaatteita. Jäntevä ja lihaksikas tuo on ja tosi vahva, mutta ei grammaakaan liikaa läskiä.

Itsekin olen normaalipainossakin pituuteen nähden painava, nyt kylläkin n. 13kg ylipainoa. InBody-mittaus antoi tällä lihasmassalla minulle ihannepainoksi 62.2kg ja olen 160cm pitkä. Suunnilleen siinä varmaan olisikin se oma "hyvän olon paino". 15cm pidemmälle ystävälle antoi vain 2kg isomman ihannepainon.

Vierailija

Uskokaa nyt, lihaksia tulee vasta murrosiässä, kun testosteronia alkaa erittyä kunnolla. 10-vuotias ei voi olla lihaksikas. Vanttera kylläkin ja tietysti lihava.

Vierailija

siitä, ettei lihasmassa kasva ennen kuin hormoonituotanto on tarpeeksi voimakasta.

Mistä sitten oikeasti johtuu, että toiset lapset ovat vahvempia/kestävämpiä ja jopa painavampia kuin toiset? Luiden paino ei selitä mitään, sen tiedän.

Ja ihan oikeasti lapseni ei ole yhtään lihava, vaikka mitat ovat 129cm ja 31kg. En tosiaan kaunistele tätä itselleni, koska olen itsekin ylipainoinen ja haluan säästää lapseni siltä. Myöskään kukaan ammattihenkilö ei ole ollut asiasta huolissaan.

Vierailija

Lainaus:

on 145cm pitkä ja painaa 37kg. On terkkarin käyrän mukaan ylipainon rajamailla (+20sd) ..Kylkiluut näkyy ja vatsalihakset. On myöskin käsissä lihaksia ja reisissä ja pohkeissa. Harrastaa kahta lajia (jääkiekko ja sähly), treenejä 6 krt/viikko. Kyllä voi olla monen painoisia, samoilla senteillä ja näyttää ihan eriltä. Mun mielestä oli luokatonta th:lta mennä kommentoimaan lapselle "ylipainosta", kun vois maalaisjärkeä käyttää. Noh, myönnettäköön, että pojalla on pyoreät posket:) Pikkuveli samoilla senteillä, samoilla kiloilla (vuoden nuorempi), on saman th:n mielestä ihannepainoinen, mutta hällä onkin kapeat kasvot, voisi kuulemma syödä enemmänkin, koska liikkuu niin paljon.

En olisi ap, huolissani poikasi painosta, kuten et varmaan olekaan:)

Meillä muuten terkkari ei ole ilmaissut mitään huolestumista pojan painosta (varsin fiksua), on ilmeisesti poikaa haastateltuaan todennut elämäntavat riittävän terveellisiksi.

ap

Vierailija

Mutta pojasta ei tule lihaksikasta kuin vasta murrosiässä, jolloin testosteroni alkaa kasvattaa lihaksia voimakkaasti. Ja tuolloinkin vaaditaan edes jonkinlaista fyysistä aktiivisuutta, että poikaa voisi kutsua lihaksikkaaksi.

En vain suostu uskomaan, että 10-vuotias poika olisi lihaksikas :D Voin kyllä uskoa, että on vanttera tai lihava. Vai kasvaako pojalla jo alapään karvoituskin? Entä onko parrankasvua? :D Tuskin...

Vierailija

Lainaus:

Uskokaa nyt, lihaksia tulee vasta murrosiässä, kun testosteronia alkaa erittyä kunnolla. 10-vuotias ei voi olla lihaksikas. Vanttera kylläkin ja tietysti lihava.

Kyllä meidän kohta 10-vuotiaalla pojalla on aivan oikeasti vahvat lihakset sekä reisissä että harteissa ja käsivarsissa. Olen niitä tarkastellut ihan sen vuoksi, kun se on minustakin aika yllättävää. Poika osaa jo varsin hyvin "pullistella" hauislihaksensakin, ja kyllä ne on ihan komeat. Poika kylläkin harrastaa painia ja jalkapalloa ja lisäksi tekee kotona jonkin verran näitä ruumiillisempia kotitöitä (esim. kantaa saunapuut). Poika on huomattavasti vahvempi kuin minä ja isompi sisarus (jotka emme urheile).

t. ap

Vierailija

Siis lapsilla on lihaksia, tottakai. Mutta väitätkö, etteivät lapset lihakset kasva ja kehity niin ravinnon kuin liikunnankin avulla? Ja vaikka lapsi liikkuisi paljon ja söisi terveellisesti, ei hänen lihasmassansa kasvaisi sen enempää kuin liikkumattoman pullasmössölapsen?

Vaikea uskoa tuota...

Vierailija

täällä aina välillä haukutaan joitakin julkisuuden henkilöitä, aikuisia siis, lihaviksi. Olen jonkun kerran törmännyt Helsingin keskustassa johonkin tällaiseen ihmiseen, joka on oikeasti ollut todella todella hoikka.

Vierailija

Lainaus:

Miksi kyselet täällä mielipiteitä,kun itse tiedät, että poika on sopivan kokoinen, liikkuu ja voi hyvin?

ihan huvikseni kyselen, kartoittaakseni millaisia vastauksia saan. =)

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat