Huvittavaa kun opettajat valittavat kuinka oppilaiden vanhemmat vaikeuttavat

Vierailija

heidän työtään yhteydenotoillaan jne. Vähän sama kuin vaikkapa psykologi tai sosiaalityöntekijä sanoisi, että työ olisi muuten mukavaa mutta kun asiakkaat tuppaavat vaikeuttamaan sitä! SIllä eikös nykyään jo opettajankoulutuksessa korosteta sitä kuinka tärkeää vanhempien ja koulun välinen yhteistyö on. Myös opetusministeri korosti sen tärkeyttä. Ilmeisesti se yhteistyö ei saisi sisältää minkäännäköistä koulun/opettajan työn kyseenalaistamista tai arvostelua!

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

pitäisi olla vähintään yhtä suuri jos opettaja on ollut paikalla välituntivalvonnassa ja jotain sattuu? Mikä sen opettajan virka siellä on jos ei järjestyksenpito?

Vierailija

Mutta uskon että on olemassa myös epäpäteviä opettajia. Opettajan kuuluu olla vastaamassa lapsen vanhempien esittämiin kysymyksiin. Tarvittaessa myös virka-ajan ulkopuolella. Siis jos on esim. erittäin vakava koulukiusaaminen kyseessä. Tai sitten opettjien pitää vain antaa niitä keskusteluaikoja vanhemmille. EI ne opettajakoulussa opiskele mitään vuorovaikutustaitoja.

Vierailija

arvosanaketjuun, jossa opettajien mielestä vanhempi ei saisi edes tiedustella arvosanan perusiteita, koska heidän mielipiteensähän on aina objektiivinen totuus. En tarkoittanut sellaista että soitetaan keskellä yötä tms.

Esim sosiaalityöntekijä saa useinkin perustella päätöksiään asiakkaiden sukulaisille ja päätöksistä valitetaan herkästi.

Vierailija

aina aggressiivisella ja syyttävällä tyylillä ja että oma lapsi on vuorenvarmasti kertonut vain ja ainoastaan objektiivisen totuuden asiasta.

Esim. kerran eräs vanhempi soitti minulle huutaen ja syytellen, että olen nöyryyttänyt hänen poikaansa luokan edessä. Nykyään viisaampana ja vanhempana osaan olla näille ihmisille jämäkkänä ja todeta kylmästi, että kirjoitan kaikki syytökset ylös ja teen törkeimmistä rikosilmoituksen. Yleensä sen jälkeen asiasta pystytään keskustelemaan asiallisesti. Tämänkin pojan taustalta löytyi sitten aikamoinen ongelmavyyhti avioeroineen yms..., ja paljon valehtelua äidille. Teineiltä voi vielä ottaa vastaan kohtuudella rumaa puhetta, koska ovat lapsia, mutta vanhemmilta en ota sitä enää yhtään ilman jatkotoimenpiteitä.

Asiallisesti käyttäytyvien vanhempien yhteydenotot ovat pelkästään tervetulleita.

Vierailija

Lainaus:

pitäisi olla vähintään yhtä suuri jos opettaja on ollut paikalla välituntivalvonnassa ja jotain sattuu? Mikä sen opettajan virka siellä on jos ei järjestyksenpito?

Äly hoi!

Vierailija

Yläasteella näitä vanhempia oli jatkuvasti jäkättämässä mistä vaan, mutta kun läksin lukion virkaan 10 vuotta sitten, niin kyllä vanhemmat katosivat linjoilta. Näistä soitosta huomasi sen, ettei ole omena kauas puusta pudonnut....

ope myös

Vierailija

opettaja saattaa opettaa vaikka 150 lasta. Ja kyllähän ne lapsen kuulumiset päiväkodissakin kysellään suurinpiirtein virka-aikaan, vai onko joku joskus soittanut päiväkodin henkilökunnalle illalla kotiin, tai edes saanut jonkun numeron tietoonsa, ei takuulla. Miksi sitten opettajan pitäisi olla tavoitettavissa lauantai-iltana tai jouluaattona vastaamaan, mitä liikuntaa mahdollisesti seuraavalla viikolla on.

Vierailija

Miksi siihen opettajaan pitää jatkuvasti olla yhteydessä, siis jos esim. oppimisessa, kaverisuhteissa tai koulutyössä muuten ei ole mitään erityistä.

Jonkinlaista uusavuttomuutta edustaa mielestäni se, että pitää esim. sunnuntai-iltapäivänä soittaa opettajalle että minkälaiset varusteet seuraavan päivän retkeilypäivään laitetaan tai moneltako koulukuvaus tarkalleen on kyseisellä luokalla. Olen todistanut kaverini luona nämä molemmat puhelut. Tuntuu että osa vanhemmista jää jumiin päiväkotiaikaan ja tarvitsee opettajaltakin vakuuttelua tyyliin "hyvin on syönyt ja vessa-asiatkin sujuu" :)

Meillä on ekaluokkalainen, ja olen ollut yhdessä vanhempainillassa ja opettajan kanssa vanhempainvartissa ja kerran tavannut sattumalta open koulun pihalla ja vaihtanut muutaman sanan ja hyvin on riittänyt.

Meilläkin vanhempaintoimikunnassa jotkut kaipailevat sellaista, että opettaja joka viikko kirjoittaisi kotiin tiedotteen siitä mitä on viikon aikana tehty. Sit kun niitä on välillä tullut, on kommentit tyyliin, höh, eihän siinä ollu mitään asiaa. Kas, ehkä siinä viikon varrella ei ollutkaan mitään niin painavaa raportoitavaa.

Vierailija

joka ei osaa erottaa päiväkotia ja koulua toisistaan, Varsinainen curling-vanhempi...

Ensinnäkin, päiväkodissa hoitajalla on vain muutama lapsi vastuullaan, luokanopettajalla luokassa on jopa 32 oppilasta. Hieman on eroa tilanteessa ja siinä, kuinka paljon on aikaa käytettävissä per oppilas.

Jospa opettelisi tämäkin äiti kuuntelemaan omaa lastaan, tämä varmaankin osaa kertoa omasta koulupäivästään ja ruokailustaan. Tätä varten EI tarvitse häiritä opettajaa, varsinkaan työajan ulkopuolella.

Välituntivalvonnan ongelmana taas on se, että opettajankaan silmiä ei riitä koulualueen joka nurkalle koko ajaksi. Mikäli valvontaa ei ole ja välitunnilla tapahtuu jotain, valvonnan laiminlyönyttä opettajaa kyllä rangaistaan. Lienee myös vanhempien vastuulla kasvattaa lapsensa niin, etteivät tietentahtoen terrorisoi ja vahingoita toisia?

Toivottavasti osaat antaa lapsellesi koulunkäyntirauhan, ja että osaat luottaa omaan lapseesi, niin että hän myös uskaltaa kertoa sinulle omasta koulupäivästään.

Vierailija

1) Vanhempien tarpeettomat yhteydenotot kesken oppituntien/ iltamyöhään. Tarpeettomia tyyliin "mihin aikaan koulu alkaa huomenna" (tiedote jaettu koteihin hyvissä ajoin, lappu jopa vanhemmalla edessä soittaessa, sisälukutaito kateissa?).

2) Vanhemmat haukkuvat opettajan lapsen huonon koulumenestyksen vuoksi, vaikka lapsi itse jättää säännönmukaisesti läksyt tekemättä, käyttäytyy asiattomasti muita kohtaan, lintsaa. Itse vanhempi on reilussa humalasssa soittaessaa, tai pahimmassa tapauksessa, rynnätessään koululle kesken oppituntien.

Itse opettajan otan mielelläni yhteyttä koteihin, mielluummin hyvässä kuin pahassa. Vanhemmat ovat tervetulleita seuraamaan oppitunteja, tätä vain harvemmin tapahtuu. Luokanvalvojana pidin aina huolta siitä, että vanhemmat saivat minut tarvittaessa kiinni, tiedotin koteja oppilasiin ja koulun tapahtumiin liittyvissä asioissa jne.

Valitettavasti urani aikana on myös ollut muutama vanhempi/perhe, joiden sosiaaliset taidon eivät ole olleet riittävät asialliseen kommunikaatioona. Olen saanut vastaanottaa vanhemmat asiattomaa kielenkäyttöä sisältävää sähköpostia (vanhempi väitti minun vihaavan lastaan, kun ilmoitin kotiin ja lapselle, ettei pelkkä tunneilla läsnäolo riitä hyväksyttävään arvosanaan), joskaan en tämän perheen kohdalla ollut se ainoa opettaja (vaikka näin tämä vanhempi väitti), eikä tämä tapahtunut ensimmäistä kertaa.

Olen myös joutunut toimimaan erään vanhemman tukihenkilönä tämän soitellessa lapsensa asioissa lähin mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Hänen jaaritteluistaan ei meinannut tulla koskaan loppua... Sitkeästi yritin jaksaa kuunnella hänen huoliaan, vaikka lapsen asioita jo käsiteltiin oppilashuoltoryhmän, koulukuraattorin ja -psykologin sekä lastensuojelun kanssa loputtomiin.

Monenko ammattiryhmän edustajan tulisi olla asiakkaittensa mielestä tavoitettavissa 24/7? Vanhempien mielestä opettajan on oltava valmis kuuntelemaan ja vastaamaan vaikkapa kuinka asiattomiin väitteisiin ja syytöksiin milloin tahansa... Ilmeisesti ap kuuluu näihin vanhempiin?

Mitä se kyseenalaistaminen ja kritiikki olisivat ap:n mielestä???

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat