Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun vanhemmat on pilannu mun elämän

Vierailija

siihen, ettet olisi sitä itse.

Kun lapsesi ovat riittävän isoja, laita heidät hoitoon ja opiskele itsellesi hyvä ammatti. Pyri hankkimaan tukiverkkoja kaikista mahdollisista paikoista. Jos ole yh, niin liity kaiken maailman yh-yhdistyksiin. Kysy apua neuvolasta. Mene puistoihin ja hanki kavereita jne...

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

sossuun yhteys tietenkin, jos 14-vuotiaana joutuu heitetyksi pihalle (koskee nyt pikkusiskoasi).

Usko tai älä, ei se katkeruus auta, kun mennyttä ei takaisin saa, eikä kukaan voi valita vanhempiaan. Onhan meitä alkoholistien lapsien, mielenterveysongelmaisten lapsia, meitä huostaanotettuja, meitä laiminlyötyjä, joitakin toisia taas on hakattu, käytetty seksuaalisesti hyväksi, jopa paritettu kuten lehdistä on viime aikoina luettu. Itseään voi sääliä, terapia on ihan hyväksikin, mutta itsesääliin ja syyttelyyn juuttuminen ei hyödytä sinua, eikä ketään muutakaan.

Vierailija

Mun vanhemmat ei oo huolehtinu musta kunnolla, mun elämä on aina ollu epänormaalia, lestadiolaisia ollaan oltu koska isä kuulemma halus teetättää lapsia äitillä että hän pysyisi kotona ja sitten itse mennyt (näin äiti sanoo). suurperhe. Minulla ei saanut olla kavereita, kaikista kavereista oli haukuttavaa vaikka olin pieni lapsi. Yhden kaverin kans sain olla, en tiedä mikä järki siinä oli. Mutta hän oli hyvästä perheestä. Synttäreitä en ole koskaan viettänyt, ei kuulemma ollu rahaa, vaikka kumpikin vanhemmistani norm.töissä ja itse kävivät kahestaan ulkomailla ja lapset nälkäisinä kotona. Kun olin teini, vanhempani erosivat. nyt isä ties missä ja äiti ei halua olla lasten kans tekemisissä, uusmies ei kuulemma lapsista tykkää. Nyt itselläni kaksosvauvat ja olen teini äiti. Keltään ei saa apua. Haluan olla parempi äiti lapsilleni kuin minulle oltiin. raskaaksi tulin 15v. kun äitini ei antanut rahaa ehkäisyyn. ja itse kun nuori ja tyhmä olin, mutta silti vanhempien kuuluisi huolehtia. Olen ikuisesti kaikesta vihainen heille. Että tämmöistä, oli pakko kertoa jollekkin.

Vierailija

ja miksei lapsenlapsilleenkin, jos todella kuvittelet, että vanhempien tehtävä olisi antaa alaikäisille lapsilleen ehkäisyvälineitä. Rikosoikeudellisestikaan 15-vuotiaan kanssa ei saisi sänkyyn mennä, ja jos vielä äiti tyrkyttäisi tyttärelle pillereitä tai kortsuja mukaan, niin johan olisi soppa...

Vierailija

lapsuushan ei merkitse mitään, sen voi unohtaa ja elää kun mitään ei olisi tapahtunut. häpeä sinulle. se millaiset haavat se on jättänyt minuun ja minkalainen sulkeutunut ihminen minusta on tullut, on vain ja ainoastaan vanhempieni vika, uskontoa en ole mennytkään syyttämään mutta vanhempani elivät uskonnossa väärin ja kayttivät uskontoa hyväksi. Minulla ei koskaan ole saanut olla harrastusta, ei ystäviä tai mitään normaalia. Ja miksi tehdä lapsia 13 jos ei yhdestäkään pysty huolehtiin. Ja hankala se on unohtaa lapsuus kun vielä lapsi ollaan. Mutta yritän parhaillaan. Niin ja jokaisen vanhemman kuuluisi huolehtia nuoren seksielämästä, ostaa ehkäisyt ja muutenkin huolehtia. Miten voit edes pitää 15v aikuisena ja että hän muka tajuaisi ootella yhdyntää naimisiinmenoon. 15v. on vasta lapsi. Olen joutunut astumaan aikuisten saappaisiin jo 14v. kun vanhemmat heittivät pihalle. Nyt 14v.pikkusiskoni seuraa samoja virheitä kun muuta ei voi, ja äitini on vielä sanonut että oottaa että siskoni löytää miehen pian ja muuttaa hänen luokseen. Niinkuin kaikki me lapset. Minä sitten yritän neuvoa että ensin koulut ja elää tee kuin minä.

Vierailija

etteivät kestä ilman (siis eivät pysty pidättäytymään seksistä), vaan koska uskonto määrää ettei siementä saa "laskea maahan", jotain tällaista ajattelua on tyttäreenkin onnistuttu istuttamaan (kyllä monet 15-vuotiaat tajuavat joko pidättäytyä tai vaatia kortsun käyttöä, eikä se naimisiinmeno oikeasti ole monenkaan alle 2-kymppisen juttu). Yritä etsiä itsellesi turvallista keskusteluapua ja vertaistukea, uskonnon piiristä tai todennäköisemmin sen ulkopuolelta. Tärkeintä on saada sinun elämäsi raiteilleen, koska olet vastuussa isoista asioista.

Vierailija

Paljon vaikeuksia, rankkaa. Olet kuitenkin hyvin pystynyt miettimään asioita, ehkä käsittelemäänkin niitä. Ei se ole helppoa, tarvitset siihen varmasti apua. Mikä olisi sellainen paikka, jossa voisit käydä puhumassa? Koska jotenkin luulen, että sinä voit käydä asiat läpi, tuntea surua, vihaa, kaikkia tunteita, ja päästä jatkamaan elämääsi paljon kokemuksistasi oppineena.

Jos hoet itsellesi, että elämäsi on pilalla, se on. Mutta toki elämäsi on olllut kamalan vaikeata, ja sinä saat olla vihainen vanhemmillesi, surullinen menetetysä lapsuudesta - mutta jossakin vaiheessa pääset elämässä eteenpäin. Ehkä huomaat, että vanhemmillasi on ollut syynsä taitamattomuuteensa, ehkei heillekään oltu liikaa rakkautta annettu lapsena? Joskus voi olla, että pystyt antamaan heille anteeksikin. Sinun oma valintasi on nyt, haluatko elää katkeruudessa vai käydä ne kaikki asiat läpi, hyväksyä että elämäsi on ollut sellaista kuin on, ja että nyt voit alkaa katsoa elämää eteenpäin, rakastaa lapsiasi ja itseäsi.

Vierailija

Olet nuori ja potentiaalisia työvuosia on noin 45 vuotta edessäpäin, Kelalta voit saada tukea psykoterapiaan, missä voit jäsentää mennyttä ja nykyistä elämääsi ja miettiä, mihin haluaisit loppuelämäsi käyttää.

Onko lasten isä kuvioissa, entä hänen vanhempansa tai muut sinun sukulaiset, ystävät, naapurit, lasten kummit?

Vierailija

Sinusta tulee varmasti hyvä äiti lapsillesi, tiedät varoa sellaista kasvatusta kuin sinut on kasvatettu. Ja teet parhaaasi.

Kokeile perhekerhossa käyntiä! tai avointa päiväkotia. Koita etsiä itsellesi joku paikka missä käyt lasten kanssa. Ja sitten kun lapset ovat pari vuotiaita, menet kouluun, lapset päiväkotiin.

tsemppiä sinulle!

Yksi viisas ihminen sanoi kerran minulle, että ihmiset on kuin hiilimökkyjä, kovassa käsittelyssä toiset murenee, toisista tulee timantteja. Sinussa on timantti ainesta!

Vierailija

Ei lapsuutta voi, eikä pidä, unohtaa tai pyyhkäistä pois. Se täytyy käsitellä, ja sen kanssa on opittava elämään. Jotkut tarvitsevat terapiaa, joillekin riittää ystävien/aviomiehen tuki. Etsi sinä itsellesi se oikea keino, prosessi on pitkä, kenties, mutta kasvattaa sinua ihmisenä.

Kenälläkään ei ole helppoa, ihan oikeasti. Meistä jokaisella on jonkinnäköisiä traumoja tai epäkohtia lapsuudesta, nuoruudesta tai muuten vain elämän varrelta.

Vanhempasi ovat tehneet virheitä, yritä sinä välttää samat virheet. Olen kyllä täysin erimieltä kanssasi ehkäisystä, ei se ole vanhempien asia niitä maksaa tai hoitaa. Jos olet kyllin vanha harrastamaan seksiä, on sinun oltava myös kyllin vanha ymmärtämään ja hankkimaan ehkäisykin. En tiedä ketään, jonka vanhemmat olisivat maksaneet lapsilleen ehkäisyvälineet. Jos vanhempasi ovat kaiken lisäksi lestadiolaisia, he tuskin hyväksyvät lastensa esiaviollisia seksisuhteitakaan, miksi siis kannustaisivat ja ostaisivat ehkäisyvälineet?

Vierailija

äitisikö sinut pakotti hankkiutumaan raskaaksi 15-vuotiaana? Tuskin.

Kyllä varmaan tiesit jo tuossa iässä miten ne lapset tulee ja olisit pitänyt miehet pois pöksyistäsi jos ei ollut kondomeja varaa ostaa. Ehkäisyn hankinta lienee kuitenkin helpompaa ja halvempaa kuin vauvan hoito...

Ja tuskin nyt lestadiolaisuus "pilasi" elämääsi, vaikka vanhempasi olisivat olleet ateisteja niin olisivat varmaankin hoitaneet sinua ihan samalla tavalla.

Mietitkö koskaan mitä asioita he tekivät hyvin? Katkeruus ja ruikuttaminen varmaan auttavatkin elämässäsi eteenpäin.

Ei kenenkään lapsuus ole täydellinen, äitisi kuitenkin synnytti ja ruokki sinut vauvana, ei pahoinpidellyt yms. eli jossain ehkä teki oikein? Nyt täällä selän takana haukut täysin, häpeä.

Pahempiakin asioita tapahtuu lapsille, ei tuo ole mitään KOKO elämän pilaamista, itse päätät miten elät lopun elämäsi.

Vastuu tulevaisuudestasi on myös sinulla eikä vaan avopuolisolla/vanhemmilla/ystävillä yms...lakkaa syyttelemästä muita.

Vierailija

Ja tuollaisesta lapsuudesta, niin selviät mistä vaan. Elämä on perseestä aika monille, niin se vain on. Koita vaan parhaasi omien lastesi kanssa, helppoa se ei ole, ja ehkä ymmärrät vähän miten jotkut vanhemmat tekevät vääriä valintoja.

Vierailija

tee siitä niin hyvä kuin pystyt, katse nykyisyyteen ja eteenpäin, taaksensa kun katselee, jää vain katkeraksi ja elämä menee ohi

Vierailija

kunnes aloittaa sesikokeilut tai ainakin ostaa kioskilta kondomeja. Mikä siinä on niin vaikeaa??

Jotain on vialla jos ei tajua itse hankkia ehkäisyä "kun ei äiti sitä mulle ostanut"

No ei varmaan kukaan muukaan lestadiolaisäiti osta, ja todella harva tavallinenkaan äiti.

Jos on tarpeeksi kypsä sukupuolisuhteeseen niin on oltava tarpeeksi aikuinen kantamaan seurauksetkin. Eikö mieskään tiennyt miten niitä lapsia tulee?

Äitisi ei sinua sen miehen sänkyyn työntänyt ilman kondomia joten olen edelleenkin sitä mieltä ettet voi tuosta asiasta häntä syyttää.

Vaikka jotkut asiat tuntuisivat kipeiltä ja "pilatuilta" vielä vuosienkin päästä niin älä sorru siihen että syytät äitiäsi KAIKESTA mikä on mennyt pieleen.

Ehkä jos äiti esim. ajaa lapsensa masennukseen mikä aiheuttaa vapaan sukupuolikäyttäytymisen ja hälläväliä-asenteen niin tavallaan voi ajatella olevan vastuussa raskaudestakin osittain, mutta pelkkä ehkäisyn ostamattomuus ei tee äidistäsi syyllistä.

Toivon että jonain päivänä ehkä pystyt kääntämään asian niinkin päin ettei sinulla olisi juuri näitä ihania lapsia jos äitisi olisi ollut toisenlainen.

Itse tapasin aviomieheni juuri vanhempieni laiminlyönnin ja sekoilun takia, sairastuin vakavaan masennukseen ja sitä kautta tutustuin tähän ihanaa ihmiseen; ilman sitä olisimme tuskin koskaan tavanneet ja lapsemmekaan eivät olisi syntyneet. Ei jotain niin pahaa etteikö hyvääkin. Sinullakin on vielä paljon mahdollisuuksia kääntää elämäsi suuntaa onnellisemmaksi :)

Jokaisen meidän elämässä on omat koettelemuksensa ja mikä ei tapa se vahvistaa..

Vierailija

ja Jumala käskee, että täyttäkää maa ja mies haluaa ruiskia siemeniään. Mutta lapsista ei kuitenkaan välitetä ja lapsihan se lopulta kärsii! Mutta pääasia, ettei aborttia tehty!

Toivon voimaa elämääsi! Kunhan olet saanut lapsesi hieman isommiksi, opiskele kunnon ammatti ja hanki työ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat