Itse tehty velli ja hyvä vellipullo?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Vauveli on kohta 4 kk ja kiinteitä saa sitten alkaa maistella. Kysyn "reseptiä" itse tehtyyn velliin, sellaiseen jossa ei ole viljoja (tai voi niitäkin reseptejä jo antaa, niille on käyttöä myöhemmin). Vauvamme syö erityiskorviketta, eli kaupan valmisvellit eivät käy. Miten teette itse esim. peruna-porkkana- tai maissivelliä?

Mistä vellipullosta tai tutista itse tehty velli kulkee sujuvimmin?

Kiitos, jos joku ehtii/osaa vastata.

Kommentit (4)

Vierailija

Hei!

Vellejä ei tarvitse antaa ollenkaan niitä ei edes suositella nykyään. Voit antaa suoraan puuroa, kaviksia, marjasoseita.

Jos kuitenkin haluat juottaa vellejä niin sun pitää tehdä ne tuohon erityiskorvikkeeseen. Höyrytä kasviksia soseuta ne ja sekoita korvikkeeseen, laiha seos. Vellit tulevat ulos vellitutin kautta, pullo on sama kuin maitopullo.

Toivottavasti tästä oli apua.

Ametisti

Vierailija

Mä luulen, että niitä ei suositella sen takia, että ei niissä ravitsemuksellisesti ole kovin paljoa enemmän kuin maidossakaan. Monet sitten antavat vellipullon sänkyyn ja hampaiden pesu unohtuu. Tarkoitus on kuitenkin kannustaa siihen lusikalla syömiseen eikä tuttipullosta juomiseen.

Meillä on vellit toimineet lisäravintona esimerkiksi silloin kuin kiinteiden syöminen tökkii hampaiden tulon takia. Nyt just oltiin joulu reissussa ja pieni kipuili etuhampaan tuloa. Kehitin sitten lisäravinnoksi "vellin" niin, että lisäsin valmista kaupan sosetta (mitä vain sileää) muutaman lusikallisen tuttipullon pohjalle ja siihen päälle korviketta, voimakas ravistus ja valmista. Hyvin meni isalas. Ja oma kokemus on, että tuo pitää hiukan paremmin nälkää poissa kuin rintamaito.

Perunavellin siis voisi tehdä ihan tuolla logiikalla. Lusikallinen perunasosetta korvikkeeseen. Maissijauhopussissa on muistaakseni ohjekin, mutta käytännössä kai siis lisäisi keittäisi korvikkeeseen lusikallisen maissijauhoa.

Vierailija

Tuon sinun viestisi perusteella taidan päästä yllättävän helpolla vellinteossa :)

Mulla esikoinen on ollut tosi hyvä syömään - kaikkea ja paljon ja aina vain lisää. Tämä kakkonen näyttää olevan samaa mallia. Raamikkaita yläkäyrän poikia siis molemmat. Vellillä en ajattele korvata kiinteitä, mutta ne ovat helppo ja lapselle mieluinen lisä, tai ainakin meillä esikoinen rakasti luputtaa pullosta velliä.

Neuvolani kirjallisissa ohjeissa ei vellistä varoitella. Todetaan, että kiinteiden lisäksi 4-kuinen tarvitsee nesteitä eli maitoa ja velliä 700-1000ml.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat