Onko Helsingin yliopisto Suomen paras?

Vierailija

se on tunnettu ulkomaillakin.

Jospa siitä on hyotyä jos joskus ulkomaille menee toihin.

Kommentit (15)

Vierailija

suosittele ainakaan psykologian opiskelijalle... Esim. meillä puhuttiin jo lukiossa, kuinka musteläiskätestit on täyttä paskaa, mutta Jyväskylässä sen tulkintaa opetetaan edelleen ja sitä pidetään pätevänä testinä. Itse opiskelin Helsingissä, jossa opiskelu on luultavasti kaikista neuro- ja kognitiiviseen psykologiaan painottuneinta ja tieteellisintä. Helsinkiä suosittelen siis kovasti :)

Vierailija

No, kyllä sitä vaan rahat tutkijapaikoille ja työpaikat jaetaan Helsingin proffien mieltymyksen mukaan. Joten Turku on siinä ihan maalaispaikka siinä kuin muutkin. Turha kuvitella muuta. Ja tosiaan itse opiskelin ihan jatko-opiskeluja Turussa helvetinmoisella taistelulla saaden edes jonkun apurahan. Jos olisin tiennyt tällaisen epäoikeudenmukaisuuden vallitsevan tässä yhteiskunnassa, niin olisin itse valinnut heti Helsingin-leirin. Olisin päässyt kaikessa taistelusa 10 kertaa helpommalla. Siten kaikki muut paikat ovat maalaispaikkoja ja Helsinki ainoa tärkeä "huippuyliopisto".

Vierailija

ainoa joka Suomesta tunnetaan ulkomilla. Tiedä sitten onko todellaista tasoeroa olemassa eri yliopistojen kesken. Itse opiskelen Helsigissä ja aika vähällä vaivalla olen toistaiseksi päässyt.

Vierailija

Turussa tehdään huippututkimusta, mutta valitettavasti sitä ei aina arvosteta, jos kilpailet siitä Hesalaisten kanssa. Kyse yhteiskuntatieteellisen alasta, jota itse tutkin.

terv. se arvostelija.

Ps. pistä ap vaan se kersas meneen Hesaan.

Vierailija

aiemmin siis ainakin 2000-luvun alussa, muistelisin, että yliopistot ainakin psykan osalta ovat hieman erikoistuneet eri tutkimusaloihin. Muistelisin, että Hesa tuottaa enemmänkin aivotutkijoita, Turku on erikoistunut oppimisen psykologiaan ja Jyväskylä kehityspsykologiaan. Aivan varma en näistä jaoista ole, mutta luulisi, että yliopistojen kotisivuilta löytyis jotain tietoa. Helsingissä ainakin siis aiemmin painotettiin psykan pääsykokeissa myös matemaattista osaamista hyvin paljon, joten todennäköisyyslaskut yms kannattaa olla hallussa. Tsemppiä lapsellesi.

Vierailija

Välillä tämä fakta tuntuu unohtuvan, kun hehkutetaan kaiken maailman "huippuyliopistoista" yms. Jos tavoite on päästä sisään ja hankkia maisterin paperit, joku maakuntayliopisto on vaivattomin ratkaisu.

Vierailija

On hiukan vanhempi kaupunki kuin Helsinki ja sivistystä ollut siellä jo vuosisatoja ennen Helsinkiä.

Lainaus:

kannattavin paikka opiskella. Siellä proffilla on paljon suhteita hyviin työpaikkoihin ja apurahojen jakajiin jatkotutkimuksia varten, että en enää muuta harkitsisikaan. Ja oikeasti itse erehdyin opiskelemaan maalaispaikassa Turussa. Omille lapsilleni en muita suosittelisikaan kuin Helsinkiä. Kyse ei ole tutkimuksen tai tieteen tasosta tai kehittymisestä vaan silkasta raadollisesta rahojen jaosta ja tutkimuslaitosten yms. johdon nuoleskelusta työpaikkojen suhteen.

Vierailija

kannattavin paikka opiskella. Siellä proffilla on paljon suhteita hyviin työpaikkoihin ja apurahojen jakajiin jatkotutkimuksia varten, että en enää muuta harkitsisikaan. Ja oikeasti itse erehdyin opiskelemaan maalaispaikassa Turussa. Omille lapsilleni en muita suosittelisikaan kuin Helsinkiä. Kyse ei ole tutkimuksen tai tieteen tasosta tai kehittymisestä vaan silkasta raadollisesta rahojen jaosta ja tutkimuslaitosten yms. johdon nuoleskelusta työpaikkojen suhteen.

Vierailija

Esim. Turun yliopiston historian laitos on/oli ihan vertaansa vailla ja huomioitiinkin pariin otteeseen peräkkäin niissä huippuyksikkö-vertailuissa. Tampereen valtio-opilla taas on aika poliittisesti värittynyt maine.

Vierailija

Eiköhän tuo riipu ihan tutkimusalasta. Mun miehellä ja hänen kollegoillaan ei ole tämmöistä epäkohtaa ollut vastassaan että olisivat tunteneet itsensä epätasa-arvoisiksi helsinkiläisten kanssa. Aloina fysiikka ja matematiikka.

Vierailija

Lapseni miettii, mihin yliopistoon hakisi. Itse en ole käynyt yliopistoa, joten en tiedä niiden eroista. Helsingin yliopistohan menestyi parhaiten jossain vertailussa, mutta onko sillä mitään väliä? Onko edes mitään huonoja yliopistoja? Mihin on helpoin, mihin taas vaikein päästä?

Eniten haluaisin kuulla kommentteja psykologian opiskelusta eri yliopistoissa, lapseni haluaisi Jyväskylään sekä yhteishaussa Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat