Miten selviätte, joissa useampi lapsi?

Vierailija

Mietin miten saatte mm. siivottua, ruokaa laitettua, ym ihan käytännössä? Etenkin kiinnostaa ne joilla tv/dvd ei ole ensisijainen lapsenvahti!!! Mulla on 4 lasta ja tuntuu etten saa mitään tehtyä kun olen yksin heidän kanssa. Ainoa aika milloin saan jotain tehtyä on kun mies vie lapset puistoon tai ulos..

Lisäksi mietin onko tv:llä yhteys älyyn?? Jos lapset istutan katsomaan jotain leffaa että saan tehtyä mitään tuleeko heistä passiivia? Isoimman lapseni luokalla on yksi poika, lesta perheestä joilla 10 lata, ja poika on nero, todella oikeasti etevä koulussa, toisin kuin oma lapseni. Mietinkin vaikuttaako tv noin paljon? Itse olen istuttanut lapsiani videon eteen että saan jotain tehtyä..

Kommentit (14)

Vierailija

Ja kyllä käytän dvd:tä pari kertaa päivässä jotta saan tehtyä ruuan rauhassa tai siivota tai sitten olla hetken rauhassa tietokoneella. Meillä ei ole hoitoapuja ja mies on tosi plajon töissä. Tarvitsen jonkun hetken päivässä että lapset on rauhassa eikä riehu. neuvolasta kysyin asiaa ja he sanoivat että kyllä elokuvia voi antaa katsella mutta esim vaikka 45min pätkissä aina muutaman kerran päivässä. Olin itse aika hermostunut ennen,mutta nyt alkaa taas olemaan helpompaa lasten kanssa. meillä ei silti lapset kato elokuvia koko ajan.

Vierailija

ja joka päivä jossain vaiheessa istuvat dvd:n ääressä koska muuten en saa edes ruokaa laitettua (lasten iät 4 ja 5 vuotta ja meno sen mukaista).

Vierailija

Teet silloin kun mies on lasten kanssa. Ja näin voit olla mukana elämässä lasten kanssa. Et ole vain kiukkuinen äiti, jonka pitää siivota, keittää ja kodin pitää loistaa.

Ei TV:llä kyllä yhteyttä älyyn ole,paitsi ehkä sitten jos apaattisena tuijottaa telkkaria koko ajan.

Meillä on 4 pientä lasta ja tällä hetkellä koti ei aina ole siisteimmillään, kun olen päättänyt myös olla lasteni kanssa. toki lapset on mukana kotihommissa sen verran kuin osaavat, mutta meillä toimii parhaiten se kun saan tehdä rauhassa siivoukset yms miehen ollessa tenavien kanssa.

Vierailija

Ihan hyvin saan normi kotihommat tehtyä, vaikkei 3 nuorinta tajua tv:n yms päälle vielä mitään.

Tosin ainahan meillä on sekaista, lelut pitkin lattioita jne, muttei likaista kai kuitenkaan.

Otan lapset mukaan kotihommiin; saatan sanoa esikoiselle, että lajittelepas pyykit, niin minä teen sillä aikaa ruuan. Pelataan sitten yhdessä joku lautapeli. Kun teen ruokaa, annan 3-vuotiaalle kurkkua, paprikaa jne paloiteltavaksi, viihtyy siinä hommassa ja on avuksikin. Kaksoset pyörii siinä mukana jaloissa, toinen konttaa jo kovaa vauhtia, toinen pysyy vielä ihan paikallaan. Koti on kuitenkin laitettu todella lapsiturvalliseksi, eli ei tarvi konttaajan perässäkään koko aikaa olla.

Vierailija

osaavat kyllä leikkiä keskenään sen verran, että saan pyykättyä ja kokattua. Ei nyt mitään hirveän gurmeeta synny, mutta kuitenkin :) vielä vuosi sitten oli hankalaa, mutta nyt sujuu jo. Ja meillä esikoinen on aina ollut harvinaisen vaativaa, ihmisläheistä tyyppiä.

MUTTA tämä sujuminen oikeastaan vaatii sen, että telkkaria EI ole katsottu. Eli jos tytöt katsovat aamulla telkkaria, on omatoimisuus pohjissa koko sen päivän ja mankuvat paljon enemmän! Ei meillä tv pannassa ole sen takia, mutta kyllä telkkarin katsomisesta sitten aina maksetaan vaivassa ja hankaluudessa myöhemmin.

Vierailija

Siivosin aina kun mies vei pyynnöstäni lapset leikkipuistoon. Nykyään jaetaan työt ja tehdään viikkosiivous yhdessä.

Muistan, että koko ajan joutui jättämään asiat kesken. Kun ruokaakin teki niin pomppi ties missä siinä välissä ja yritti olla polattamatta ruokia.

Hankalinta oli mielestäni silloin kun lapset oli 1v, 3v, 5v ja 7v. Tosin pistin monesti 7v vahtimaan 1v ja 3v, mutta aina tuli jotain johon tarvittiin äitiä.

Meillä on katsottu paljon DVD:tä ja pelattu tietsikalla. Kannattaa miettiä mitä antaa katsoa ja pelata.

Ulos piti joka päivä lähteä, että saivat energiaa kulumaan. Asuttiin tuolloin kerrostalossa, onneksi pihalle näki ikkunasta. 1v ja 3v ei vain voinut ilman minua tai isää sinne päästää.

Voi niitä aikoja. Nyt on vanhin jo 12v ja nuorinkin täyttää kohta 6v. Saa tehtyä jo rauhassa asioita ja on omaakin aikaa. Ainoastaan pitää puuttua jos alkavat liikaa keskenään riitelemään.

Vierailija

niin olen niin kade, että pakahdun.

Lainaus:

meillä lapset ei juurikaan katso telkkaria tai dvd:tä. Ei siksi, etten antaisi katsoa, vaan siksi, että ei ne oikeastaan paljon kysele saisiko katsoa. No joskus joku katsoo enemmän vaikka silloin kun on sairaana. Meillä lapset leikkii keskenään silloin kuin laitan ruokaa. Elleivät sitten tappele siitä, kuka saa tehdä salaatin, kuka kattaa pöytää jne. Siivoaminen multa sujuu ihan ok, koska lapsilla on omat siivoustyöt, jotka on hoidettava samaan aikaan,

Vierailija

meillä lapset ei juurikaan katso telkkaria tai dvd:tä. Ei siksi, etten antaisi katsoa, vaan siksi, että ei ne oikeastaan paljon kysele saisiko katsoa. No joskus joku katsoo enemmän vaikka silloin kun on sairaana. Meillä lapset leikkii keskenään silloin kuin laitan ruokaa. Elleivät sitten tappele siitä, kuka saa tehdä salaatin, kuka kattaa pöytää jne. Siivoaminen multa sujuu ihan ok, koska lapsilla on omat siivoustyöt, jotka on hoidettava samaan aikaan,

Vierailija

Ja kyllä mä aika hyvin saan tehtyä ruoan sun muun. Siivooja meillä tosin kyllä käy, mihinkään suursiivoukseen olisi vaikea löytää aikaa. Lapset tykkää piirtää tai muovailla keittiössä sillä aikaa kun laitan ruokaa. Saisivat katsoa telkkuakin mutta eivät siitä niin välitä. Kakkosen lastenohjelman katsovat kyllä joka päivä.

Vierailija

siis sitäkö kadehdit, että jonkun lapset ei tykkää telkkarin katsomisesta? Vai eikö kenelläkään saisi mikään homma sujua, aina pitäisi kaiken olla hankalaa?

Vierailija

Tv:n ja leffojen paljo katselu ei itsessään lisää/vähennä älykkyyttä, mutta varmasti monta tuntia päivässä ei ole esim. lapsen hermostolle hyväksi. Luulenpa, että tuntemasi lestadiolaisperheen lapsi on saanut hyvät perintötekijät ja ympäristö on hyvällä tavalla tukenut älyllistä kehitystä. Tv:n vähäinen katselu ei varmaankaan ole ollut merkittävä seikka ;)

Vierailija

Siivoan ja laitan ruokaa kun lapset leikkivät/ katsovat dvd: tä/ syövät tms. Dvd pyörii meillä max. kerran päivässä.

Myös leikin alkuunlaitto auttaa, rakennan vaikka junaradan tai aloitan lasten kanssa yhdessä legoilla rakentelun. Lpaset jatkavat leikkiä ja minä pääsen omiin hommiin jos tarve vaatii.

Ruuanlaitto onnistuu hyvin sillä aikaa kun lapset istuvat pöydän ääressä syömässä esim. välipalaa. Joskus myös askartelevat tai piirtävät sillä aikaa.

Siivoaminen onnistuu siten, että lapset siivoavat sillä aikaa omaa huonettaan tai ovat mukana jollaina muulla tapaa (pyyhkivät pölyjä tms).

Lisäksi olen alusta asti pitänyt kiinni siitä, että lasten on osattava leikkiä myös yksikseen ja yhdessä. Voin siis sanoa lapsille, että nyt menette leikkimään niin äiti saa syödä rauhassa. Meillä lapset samaa sukupuolta ja leikkivät päivittäin paljon yhdessä.

Vierailija

hyvin, mutta tokihan siihen koko päivä menee kun on noita "apulaisia" niin monta:)

Meillä kyllä lapset leikkivät keskenään tosi paljon ja nuorinkin on aina menossa mukana...eli jo aika pienestä asti vauva on aina katsellut isompien leikkejä joko ihan lattialla makoille tai sitteristä jne.

Lisäksi lapset ovat paljon "apuna" eli hommaan kuin homman menee monin kertainen aika, mutta eipä se mitään, siinähän nuo lapset sivussa sitten oppivat tärkeitä taitoja eikä meillä kotona ollessa ole mihinkään kiire:)

Niin ja kyllä meilläkin joskus telkkaria/videoita/dvd:tä yms katsellaan, varsinkin sairaana, mutta en ole koskaan kokenut kotihommia vaikeiksi lasten kanssa.

t. 12 lapsen ei lestadiolainen äiti:)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat