(.) TAMMIMASUJEN *vko* *1* (.)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

29.12. tjw---------------28v------1-------Jorvi

1.1. kimmi--------------33v------5-------K-SKS

1.1. ninette-------------30v------2-------TYKS

2.1. nanna80----------28v------3-------TAYS

2.1. -meea-87----------?--------1-------OYS

3.1. noffetus-----------26v------1--------TAYS

5.1. jasper08----------26v------3-------kättäri

6.1. trio------------------38v------3-------kättäri

7.1. Eno-Elmeri-------35v------2------Jorvi

7.1. uniq-----------------31v------1-------NKL

8.1. döner78-----------30v-------2-------hyvinkää

8.1. duffeli--------------34 v------2--------TYKS

9.1. Tii75----------------33v------2--------KOS

11.1. Anni09-----------31v-------1-------kättäri tai NKL

11.1 Annami-----------31v-------1-------

12.1. tepa84-----------24v-------1--------TAYS

12.1. Lelu----------------?--------1--------NKL

13.1. mae3-------------27v------3-------kättäri

13.1. ela----------------26v-------1--------TYKS

13.1. minnikki---------24v-------4--------SatKs

13.1. puhkarhu--------31v-------2-------LKS

14.1. pineli--------------37v------2-------kättäri

14.1. Ronjakasperi----32v-----1-------Oys

14.1. Niinanii------------34v------2------naistenklinikka?

15.1. 3xäippä74--------34v------5------Seks

15.1. footprint74--------34v------7-------?

15.1. äitiliini2004-------24v------3------kättäri

15.1. amelie-------------21v------1-------Oulu

15.1. Charlie------------32 v------2------ulkomaa

15.1. Sipis--------------41v.-------1------Porvoo

15.1 Uglyduck---------36v--------3------

16.1. IirisKukka--------?----------2--------NKL

16.1. aliisa71-----------?---------1---------NKL

17.1. Pinkspinks------26v-------2--------KOS

17.1. Kohka-------------31v-------2--------Seks

17.1. Laura 1981------26v-------3------tammisaari

17.1. UlMa----------------21v.-----1---------NKL

18.1. kesämamma83--24v------2--------SAS

18.1. winterangel--------31v-----1------------?

18.1. Mehiz---------------29v-------3-------OYS

19.1. Nasu----------------28v------6-------Jorvi

19.1. lootuskukkanen--27v------3------jorvi

19.1. Dazka---------------31v------3------VKS

19.1. Littlestar-----------31v-------1------ulkomaat

19.1. MOELPA-----------??v-------2---------?

20.1. Thilia-thalia-------26v-------1-------KSKS

20.1. Peppi_82----------25v-------3------OYS

20.1. Lila82--------------26v-------1--------NKL

20.1. penelope77------??v-------?-------SatKs

20.1. basilika5---------32v-------4-------kättäri

20.1. Salsatar----------27v------2--------OYS

20.1. Maaju------------33v-------2--------K-SKS

21.1. Peregriina------25v-------1--------TAYS

21.1. Jadmiras-------19v-------1---------Lohja

21.1. krista_81--------27v------1---------Lohja

21.1. mamti81---------27v------4------KOS

21.1. Salama-78------29v------1------KOKS

22.1. Sinnuli------------31v------1------Naistenklinikka

22.1. maimu------------24v------2------PKKS

22.1. Ahemo------------??v------3-----Hys

23.1. Vauhtiviuhti-------23v------1-----Hys

23.1. Ama-riia-----------27v------2------K-SKS

24.1. eikkuli80----------28v------3-------SEKS

25.1. milo84-------------23v------1------kättäri?

25.1. jonna-78----------29v------7-------PKKS

25.1. Blomma-76------32v------2------Lohja

25.1. raisa78------------29v------2-------PKKS

25.1. Mittu-maari-------26 v------2------TAYS

25.1. kerveli-------------33 v------1-------Jorvi

26.1. aino-maaria-----23v-------1--------Tays

26.1. vilivilijonkka------21v-------3-------pkks

26.1. Marie1981-------27v-------1--------Hys tai Tays ?

26.1. MamaLady-------26v-------1------- ?

26.1. Shei---------------22v-------3------ulkomailla

27.1. pibii----------------33v-------2-----TYKS

27.1. Ahava---------------?---------2-----Naistenklinikka

28.1. Emmuli81--------27v-------2-----TAYS

28.1. pumpuli85-------23v-------1-------Seks

28.1. Stiina--------------31v-------2-------NKL

29.1. ukku---------------34v-------3-------TAYS

29.1. curious------------33v-------2-------PKKS

29.1. Pantsa------------31v-------2--------NKL

29.1. miuwau-----------33v-------3------SKS

30.1. hömppä82-------26v-------1------OYS

30.1. Minna_J----------30v-------3-------Hyvinkään sair.

30.1. Hiirulainen-------33v-------3-------KOS

30.1. KainoElvi---------37v------5---------?

30.1. Marlene-----------27 v------2-------TYKS

30.1. kotiäityli-----------37v-------3-------Jorvi

31.1. Jaffa76------------31v-------3-------KOS

31.1. JB72 --------------36v-------4-------K-HK

*Syntyneet*

19.12.2008 Kimmi, 38+2, POIKA 2920g, 49cm

23.12.2008 ninette98, 38+6, TYTTÖ 3010 g, 49 cm

Sivut

Kommentit (122)

Vierailija

Enpä pidä itseäni kamalana konkarina kestoilun suhteen, kun olen siinä vähän päätä puuhunkin hakannut - mutta vastailen kumminkin :)

Esikoisen kohdalla säilytin likaisia vaippoja ämpärissä kevyen kannen alla vedessä, johon olin lorauttanut etikkaa. Etikkaa voi muutenkin käyttää esim. pyykinpesussa huuhteluaineen sijasta ja kestoillessa varsinkin, sillä on jonkin verran desinfioiva vaikutus. No, silloin pyykkiä tuli suht vähän, kun meitä ei ollut kuin kolme, joten kyllähän se vaippasanko välillä meinasi haista. Esikoinen kun vielä kakkasi joka vaippaan niin sitten oli sitä kakkapyykkiä, vaikka tietysti niistä huuhdottiin pois kaikki mitä lähti. Kuivuriakaan meillä ei silloin aikaan vielä ollut.

Toisen kohdalla pyykkiä pestiin jo paljon tiuhempaan 60 asteessa, joten tästä ei ehtinyt tulla ongelmaa. Huuhtaisin nopeasti pissaiset harsot ja heitin muun pyykin joukkoon pyykkikoriin. Kuopus kakkasi kerran viikossa niin oli tosi vaivatonta kestoilua. Muistaakseni vain niitä kakkaisia liotin jos ei heti tarvinnut pyykkikonetta käynnistää. Vaipat voi pestä ihan hyvin vaikka esim. pyyhkeiden joukossa, meillä kyllä on pesty muun 60 asteisen pyykin kanssa, onhan niissä vaatteissakin pissa- ja kakkatahroja ja koneeseen voi halutessaan laittaa lisähuuhtelun.

Harsot on siitä tosi käteviä että kuivavat tosi nopeasti vaikkei rumpua olisikaan. nuo ä-pakkauksen imsevimset olivat kosteita vielä kuivurissa käytyäänkin. Juuri kun turvakaukalo tuli tänään takaisin, niin kysäisin tältä ystävältäni että miten niitä onnistui käyttää. Hän ei ollut tykännyt ollenkaan, olin kyllä samaa mieltä että niissä sisävaipoissa pitäisi olla tarranauha että edes pysyisivät paikoillaan. voi olla että sellaiset vielä joutessani (hah, saa nähdä kauanko tätä aikaa nyt sitten on...) ompelenkin vielä sellaiset niihin. Jäävät kuulemma aika nopeasti pieniksi, nyt hänellä on 7kk vanha vauva eikä puhettakaan että enää mahtuisi. Niin ja imukyky on aika huono aluksi, pitäisi pestä useamman kerran uusina ennenkuin alkavat kunnolla pitää.

Villaiset kestot ovat sitten ihan oma juttunsa. Mulla on parit ruskovillan villahousut, mutta suoraan sanottuna vaikka varmasti ovat hengittävät, niin kyllä ne antavat kosteutta läpikin. Ompelin itse hahtuvasta jotkut ja niitä piti pestä villanpesuaineella tosi monta kertaa, että vähän oikein huopuivat (saattavat sitten kutistua hirmuisesti ellei aina pese käsin tai villaohjelmalla!) ennenkuin alkoivat pitää. Myöskään lahkeita en itsetehdyistä saanut pitämään millään. Vauvan ihosta vähän riippuu käykö villa sitten ollenkaan, meillä kun kuopus on atoopikko niin ei tullut kyseeseenkään. Yksi imsevimsen villakuorikin meillä on, mutta on muistaakseni M-kokoa ja tykkään, että aika jäykkä ja paksu verrattuna noihin muovipintaisiin vaippakuoriin.

Niin, olen vähän tällainen mielialakestoilija, ihan mielelläni niitä käytän kyllä jos olosuhteet ovat äidin kannalta suht inhimilliset. Totuus on kuitenkin se, että kyllähän niitä vaippoja joutuu useammin vaihtamaan, mutta ainakin kotioloissa ja sisällä se menee. Ulos olen harvoin laittanut kestovaipan ettei vauvan tarvitse palella märkä kangas ihoa vasten, vaikka onhan niitä sitten kaikenmaailman kuivaliinojakin olemassa. On myös olemassa kaikkia uusia hienoja materiaaleja, bambua, hamppua ym. jos kiinnostusta riittää, mutta minusta nuo harsot ovat yksinkertaisuudessaan ja saatavuudessaan olleet tosi hyviä. (Tosin huomasin että S-kaupan hyllyssäkin on jotain, olikohan myllymuksujen tms. bambulisäimuja harson väliin laitettavaksi, mutta pitää katsoa nyt miten tämä lähtee) Ruskovillan harsot ovat meillä olleet kaikkein imukykyisimpiä ja kestävimpiä, tosin aivan vastasyntyneellä ne ovat vähän turhan suurikokoisia, mutta pikkuisen isommalla aivan ykkösiä.

jatkuu, kun oli kuulemma liian pitkä viesti...

Vierailija

Jadmiras, mullakin huomenna painoarvio, on kyllä hauksa nähä pikkunen taas pitkästä aikaa! Ja kiva verrata sit sun saamaan arvioon.. vaikkakin ne on arvioita ja sulla viikko enemmän raskausviikkoja, mut kuitenkin :)

Mulla la:n tienoilla esikoisesta arvioitiin, että 3600 g ja sitten syntyi puolentoista viikon päästä ja olikin vain 3230 g eli kyllä niissä taitaa tuo 0,5 kilon heittoja olla helposti ultralla. Melkein luottaisin enemmän semmosen terkan/kätilön tuntumaan vatsan päältä, joka on tehnyt työtänsä monta vuotta. Mut eiköhän tohonkin nyt jonkinlainen luottaminen oo..... Ja kiva nähä pikkaraista <3

Olikos se nyt Marlenella kellä oli lirahdellut.. mitä lie.. :) Kyllä mullakin välillä lirahtelee, mut uskoisin sen olevan vaan vetistä valkovuota, sitä oli esikoisestakin hirmuisesti. Mulle sanottiin neuvolassa, et jos tuntuu, et lorahtelee niin laittaa siteen housuihin ja märän siteen kaa äitipolille.. Mut en tie muiden sairaaloiden käytäntöjä. Ja mistäs sen tietää, jos onkin sitä.. kyllä mäkin sitä monesti esikoisen aikaan mietin ja nytkin oon pari kertaa miettinyt, mut..

Tarkistukseen vaan, jos siltä tuntuu. Ja tuo helistimen sivuilla oli tammikuisten keskustelussa, että oli saanut synnäriltä joku liuskoja mukaan, et sai testailla onko sitä ja tais olla juurikin samalta seudulta ne kuin sinä, Marlene. Että näytille vaan!?

Hirveen pitkää tekstiä, kun hankalasti selitetty ;) Nyt taidan mennä pötkötään, hirvee närästys vaan vaivaa......... Tuun huomenna illemmalla kuulumisten kaa, nyt ÖITÄ!

Emmuli rv 36+4

Vierailija

Miehet lähti luisteleen (tai siis harjoitteleen luistelua tai pystyssä pysymistä :)) ja äiti heti koneella.. Tuskin ovat kauaa, kun aikas pakkanen on! Meidän pitäis miehen kaa mennä leffaan tänään, poitsu menee mummulle. Ihan kiva olla hetki poissa kotoo ja miehen kaa käsikkäin <3 ;)

Noista kestoista, joo oon kans tosi kade teille jotka jaksaa sitä! Mä mietin kans tässä raskausaikana, et rupeisin ainakin osittain kestoileen, mutta en usko että musta on siihen.. ainakaan alussa, arvioin tilannetta sit myöh uudestaan. Mutta sen mä päätin, et *rupeen* ostaan just niitä Prisman "ekovaippoja".. muistelisin niistä lukeneeni, et maatuu 60 %:sti..!?

Ei kait muuta kuin tätä mahan kuullostelua nyt nää loppuajat, jotenkin pelottaa, et vie sattuu jotain.. sais tulla jo pikkarainen maailmaan! Jos niin pikkarainen enää on.. painoarvio maanantaina, joten palailen sillon nla-kuulumisilla ja noilla ultrakuulumisilla.. pitää rientää paikasta toiseen..

Viikonlopun jatkoja!

En muuten yöllä enkä aamulla meinannut päästä sängystä ylös, kun noi lonkat oli NIIN kipeet eilisen siivoilun ja kaupungissa käynnin jälkeen :/ Täytyis muistaa tehdä vaan joku yks asia päivässä tästä lähin!

Emmuli rv 36+3

Vierailija

Itse en meinannut tota kestoilua aloittaa, en vain jotenkin tykkää ajatuksesta.

Jee, tänään tuli postissa kauan odotettu musta Baby Björnin rintareppu. :) Se on kyllä oikeesti tosi hyvä ja kätevä kapistus, ja tukee selkää varsin hyvin.

Nuha senkun pahenee päivä päivältä, nyt tänään alkoi sekin vaihe, kun aivastuttaa koko ajan, muttei tule aivastusta, vaan silmät ja nokka alkaa vuotamaan ihan hillittömästi. Koko aika pitäs pitää sellasta paperitukkoa nenässä, kun ei niistämällä mitään tule, kun on niin tukossa, mutta silti vuotaa kuin vesihana. Toivottavasti olisin synnytykseen mennessä parantunut täysin, en meinaan tässä tilassa haluaisi synnyttää..:/

Ja aivastaessa on tosi inhottavaa, kun meinaa samalla lorahtaa pissa housuun.

Mutta olisihan se pieni nyytti tossa sylissä jo ihan kiva. :)

Nyt makailemaan sänkyyn, jotta paranen nopeasti. :)

Jadmiras ja pikkunen 37+2

Vierailija

Mehiz: mulla myös reiman 62cm talvipuku, jossa se alaosa siis pussi. Mietin itekkin onko liian iso, mutta kun mä en edes löytänyt pienempää sillä kauppa reissulla. aattelin, että saa kelvata. mahtuu ainakin sitten villavaatetta alle jne.

Mä olen miettinyt synnytystä iha hirveästi viime ajat, jännittää ja vähä pelottaakin. Olo on alkanut käymään niin tukalaksi, vauvan liikkkeet tekee kipeää, alavatsa on kipeä, paikkoja vihloo muutenkin jatkuvasti. Supistellut ei ole viäkään ollenkaan, en siis edes tiedä miltä koko supistelu tuntuu.

Flunssakin on iskenyt, toivotaan että ei nyt tästä pahene kun huomenna olis tulossa vieraita istumaan iltaa, kun vuosi vaihtuu. pelkkää valitusta siis tää mun kirjotus, huh huh. täytyy mennä välillä päikkäreille!

hyviä vointeja kaikille!

Vierailija

Tammikuuta mennään:)

Itselläni alkoi tämä uusi vuosi flunssassa. Kaamea olo ja kaiken lisäksi paikat on muutenkin tosi kipeät ja olo tukala. Ei oikein tiä kuinka päin olis, kun istuessakin sattuu ja tuntuu että vauva ei mahtuis vaan rutistuis.

Taidetaan alkaa kaikki olemaan enemmän tai vähemmän tukalassa olotilassa.

Meillä on myös jonkin verran kestoja, olen saanut lainaksi niitä, että omana on vain noi äitiyspakkauksen kestot. voin niitä sit kokeilla ja katsoa miltä niiden käyttö tuntuu. Voisin ajatella, että musta tulee sellainen sekäkäyttäjä näiden vaippojen suhteen.

Vierailija

*puhkarhu:* Mulla tuli kakkosesta limaa 5vrk, joten kyllä sä varmaan pian pääset synnärille :) Olin kanssa jo aivan toivoton, varsinkin kun raskausviikot oli 41+1 kun sitä limaa alkoi tulla... ja vauva syntyi 41+6. Aika jännä, kun nyt sitä alkaa kyttäämään jo pikkuhousuja joka vessakäynnillä että joko?? no, tässä voi tosiaan olla vielä viikkotolkulla kyttäämistä... Mutta tsemppiä sitten kun pääset tositoimiin!

*Hömpälle* vauvasta huolehtimisesta sen verran, että äidinvaistot ovat kuitenkin melko maailmoja liikuttava voima, tulet kyllä huomaamaan ja opit paljon omaa vauvaa tarkkailemalla! Jos ulos pukeminen huolestuttaa, niin voit laittaa kylpymittarin vaununkoppaan, niin näet kuinka lämmin tai kylmä siellä on. Sisällä vaatetus riippuu vähän siitä, onko asunto lämmin vai kylmä, meillä tämä on melko vetoisa kun vanha talo on, niin että saa aina olla lakki päässä vauvalla ja vaatetta ihan reilusti ainakin silloin kun ei sylissä ole. Vauvan viihtymistä voi tarkkailla niskaa koittamalla, kädet on usein kylmät eikä sinänsä kerro vielä kaikkea. Jos ulkoa sisälle tullessa niska on hikinen niin on ollut liikaa päällä, jos viileä niin liian vähän. Ja kyllä vauva itsekin huomauttaa... Ja päätä kannattaa suojata, sillä sen kautta haihtuu enin ruumiinlämmöstä. Pahalta tuntuu kun vaikka kesäisin näkee täysin avopäisiä vauvoja ulkona, kuitenkin aurinko saattaa tehdä omat tepposensa ja tuuli käy aina. Tässä syksyllä (lokakuulla) näin jopa vauvan jota kuljetettiin kaupassa kaukalossa ilman minkäänlaisia töppösiä, jalat paljaina! Vanhemmat puhuivat kyllä ulkomaan murretta joten eivät ehkä asuneet Suomessa, mutta silti...

Kylpyveden lämpötila kannattaa koittaa omalla kyynärpäällä, se ei saa polttaa yhtään eikä myöskään tuntua viileältä. Paras keino useimpaan vaivaan on tissi ;) Muistan kyllä hyvin epävarmuuden mikä itsellä oli esikoisen kanssa. Tuntui etten saa vauvaa selviämään hengissä seuraavaan neuvolaan asti, jotenkin sitä kaipasi niin sitä tukea siihen arkeen ja vauvanhoitoon. Toista vauvaa riitti kun katsoi, niin melkein jo tiesi että miten asiat on.

Imetyksestä nyt vielä täytyy sanoa niille, jotka ovat ensi kertaa hommaan ryhtymässä, että älkää vaipuko epätoivoon! Se sattuu alussa, aivan hurjasti, mutta ainakin minulle paras ohje jonka ystäväni antoi, oli edellisen tiedon lisäksi että kaksi ensimmäistä viikkoa ovat helvettiä, jos sinnikkäästi ja hammasta purren sen jaksat yrittää niin sitten alkaa helpottaa. Myös tissiä pitää likistää ja nänni saada ulos sekä asetettua vauvan suuhun... eka kerralla tässä on hankalinta se, että nännit saattavat olla "matalat" eikä vauva meinaa saada niistä kiinni. Ne muotoutuvat kuitenkin imetyksen edetessä paremmiksi (ja näin kolmannella kerralla ovat jo valmiiksi sellaiset turbot joita saa hävetä normaalitilassa kun näkyvät joka rintsikoiden alta...) Juuri sinun pitäisi kuitenkin opettaa avuton vauva syömään rintaa, vaikket itse edes tiedä, miten - kannattaa lukea se äitiyspakkauksen imetysopas ja osastolla pyytää hoitaja vaikka joka kerta auttamaan vauva rinnalle! Nimittäin kotona apu ei välttämättä ole niin lähellä ollenkaan.

Tietenkään kaikilla ei auta mikään, mutta täytyy muistaa että pääasia on että vauva saa ruokaa, oli se sitten omaa tai korvikemaitoa. Minulla on ollut aikaisemmin kielteinen suhtautuminen lisämaidon antamiseen, mutta näiden kahden kokemuksen jälkeen olen siinä viisastunut että minun kroppani ei tuota maitoa kuin vasta 4-5 pv synnytyksen jälkeen ja sillä välin vauva tarvitsee jotain muutakin kuin ne pari ternimaitotippaa, jo siihen että jaksaa imeä vuorokaudet läpeensä. Tästä olen hiukan kade niille joilla maitoa tulee heti synnytyksen jälkeen, joillakin jo alle puolenvälin raskautta asti. Siitä huolimatta olen saanut täysimetyksen hyvin onnistumaan sitten kun alun hankaluudet on voitettu, molemmilla kerroilla.

Mutta kannattaa tosiaan keskittyä ajattelemaan enemmän jo tuota synnytyksen jälkeistä aikaa, imetystä ja vauvanhoitoa, synnytyksen sijaan. Synnytys KUITENKIN menee ohi suht nopeaa, sen jälkeen sitä on aivan uudessa tilanteessa, uuden ihmisen kanssa ja äiti on se, jonka pitäisi vauvalle näyttää kuinka maailma toimii. Iso vastuu mutta myös niin ihana :)

Nyt täytyy lähteä lukemaan lapsille unisatua, joten huomisiin!

t. eikkuli

Vierailija

Jee, läppäri on taas kunnossa ja nettipimento päättyi :) Ja onnittelut ninetelle jouluisesta vauvasta! Ja mukava tuo listauudistus!

Eilen tuli illalla ekaat oikeat supistukset, sohvalle kun olin rauhoittunut lasten menty nukkumaan, hauskaa :) Oikein mojovia, n. 7 min välein noin puolen tunnin ajan. Mukavaa että kroppa alkaa muistuttamaan että h-hetki lähestyy :)

Tänään neuvolaan ja perjantaina olis äitipolillla kokoarvioa. Mukavaa viikkoa!

Dazka 37+0

Vierailija

Mulle yksi kaveri neuvoi villahousujen kanssa käyttämään kolmiotaitolla harsoa + siihen puuvillaiset vauvan pikkuhousut päälle. Mutta en kokenut tätä oikein koskaan kovin toimivaksi systeemiksi... Muutama nauhavaippakin on olemassa, ne saa kyllä näppärästi käärittyä pyllyn ja reisien ympäri sopivaksi paketiksi mutta taas minusta ne olivat vähän hankalia pestäviä niitten nauhojen kanssa... Noita imsevimsen vastaavia kuin ä-pakkauksessa olevat mutta isompia, minulla on muutama kpl ja ajattelin että ompelen niihin tarranauhat niin että on kätevämpi kääriä paketiksi. täytyy vaan heti aloittaa, kun tässä ei tiedä kun jotain päähänsä saa, että ehtiikö lopulta toteuttamaan haaveensa ennen vauvan tuloa!

AIO-vaippoja en minäkään suosi, pari ostin esikoiselle testaukseen ja falskasivat hirveästi + olivat tosiaan NIIN paksu paketti että huh huh, poikakin kun oli laihanpuoleinen niin maatessa pylly ylämäkeen :D Ne olen myynyt pois aikaa päivää sitten. Minä olen siis enimmäkseen PUL-kuorien ja harsojen kanssa värkkääjä :)

Itsekin olen kokeillut kestositeitä jo ennen lapsia. Ompelin ne itse ja käytin kotona ollessa, ihan hyvin toimivat :) Täytyykin kaivaa ne esille tuolta taas, kun ei ole ollut käyttö moneen aikaan... Nyttemmin laittaisin vain nepparien tilalle tarranauhat niin voisi pyöräillessäkin käyttää - nepparit nimittäin painoivat jonkin verran ikävästi tuonne toosaan...

Napaan ei erityistä, olo alkaa kyllä tuntua niin raskaalta että... Lasten pitäisi huomenna päästä mummolaan yöksi, mentäisiin sitten miehen kanssa maanantaina käymään ostoksilla ja vaikka syömässä. Nyt täytyy lähteä hakemaan esikoista kaverin luota leikkimästä kotiin. Ja jos sitten alkaisi toteuttaa näitä hommiaan mitä on aloittamatta, kesken tai muuten puolitiessä...

eikkuli 37+1

Vierailija

Tosta järkyttävästä janosta. Mulla on aina yöpöydällä iso tuopillinen vettä, on siis ollu jo pitkään ennen raskautta. Nyt sit musta on tullut niin kömpelö, että harva se yö kaadan sen prkl..n täyden tuopin vettä sänkyyn tai lattialle!!! Voitte vaan kuvitella miten hurjan lystiä on niitä lasinsirpaleita ja vesiä putsata keskellä yötä.. Esikoinenki vaan toteaa jos sattuu vieressä nukkumaan et "höh, taasko se äiti kaatelee niitä vesiä". Just.

Tyttö sai joululahjaks sen Helinä-Keiju elokuvan ja sitä se vois katsoo jatkuvasti. Ensimmäiseks ku aamulla avaa silmänsä niin Helinä-Keiju on vaan mielessä. Meillä on vähän sellanen diili ollu aina, että aamulla saa katsella hetken telkkua ja sit illalla pikku kakkosen. No nyt noi muut piirretyt ja pikku kakkonen ei kiinnosta ollenkaan vaan niiden tilalla haluaa vaan sitä Helinä-Keijua.

Huomenna olis neuvola, oon käyny siellä nyt 4 kertaa. Viimeks terkka sano, et tosiaan nyt sit alkaa se kerran viikossa siellä käyminen. Näin huono muisti mulla on etten muista et esikoisesta olis näin ollu, mut niin se vanha neuvolakortti väittää =)

Tää matkalainen täällä vatsassa ei oo vielä kertaakaan huolestuttanut mua, liikkuu hyvin ja hikottelee useita kertoja vatsassa. Vatsa ei oo kovin iso, sf-mitta mitä todennäkösimmin huomenna sen 30-31cm (mittasin ite eilen), kuukaus sitten oli 28cm. Kyl nää nivuset mullaki paukkuu ja rätisee. Eilen taas siivoilin, niin kyl teki tiukkaa illalla kävely ja öisin vaan lonkat ihan konkreettisesti paukkuu. Ihan säikähdin viime yönä ku asentoa vaihdoin niin kuulu hurja paukahdus. Mutta hyvin näytti aamulla paikoillaan olevan ;-).

Mukavaa tiistaipäivää!

T:Pantsa

Vierailija

Ihanaa, nyt saa vauveli tännekin syntyä vaikka heti, kun vuosikin jo vaihtui. Meillä vuosi vaihtui rauhallisissa merkeissä, ihan kotosalla keskenämme olimme. Puoleen yöhön ei jaksettu valvoa, mutta vaihtui se vuosi nukkuenkin.

Viime vuonna kävin neuvolassa (=eilen ;) ja kaikki ok. Sf pysynyt viikon samassa, 32cm, ja peilistä huomaa kyllä, että vatsa on pudonnut varmaan ainakin 5cm alemmas.

Osaako kukaan selventää, että miksi pitää raskausaikana ottaa verikokeita (toinen alussa, toinen lopussa), jos joku aiemmista lapsista on saanut valohoitoa? Meillä yksi kolmesta sai vuorokauden valohoitoa viikon iässä, ja siksi multa otettiin verikoe alkuraskaudessa. Tässä loppuraskaudessa oli tarkoitus ottaa toinen verikoe, mutta se nyt kuulemma jää ottamatta. Olisi pitänyt ottaa rv36, mutta ei sijainen ollut huomannut sellaista merkintää koneella, ja viimeviikolla sitä ei voitu ottaa, koska oli joulunpyhät edessä, ja eilenkään ei voitu ottaa, kun tänään on tää uudenvuodenpyhäpäivä.. Ja kuulemma ei sit enää kannata ottaa lainkaan.

Jaha, muksut paleltuu pihalla, joten pitää passittaa ne sisälle ja keksiä jotain sapuskaa.

Kuka meistä mahtaa saada vuoden ekan vauvelin pukattua maailmaan!? =D (kai salaa itsekseni toivon, että minä minä minä, mutta enpä taida olla ihan vielä lähdössä..=/)

Minnikki ♥ tutteri 38+2

Vierailija

Me alettiin kuopuksen kanssa kestoilla kesällä/syksyllä (vai milloin se nyt oli..), syynä ihan vaan se iänikuinen inhottava vaippajäte! Kertiksiä ollaan nyt käytetty silloin tällöin, koska en vaan jaksa olla jatkuvasti putsaamassa noita pian 2v jätkän kakkavaippoja vessassa.. On alkanut kakkaamaan taas noin 2krt/pv, ja meillä ei ole vessassa käsisuihkua, joten on se vaipan pesu aika epämiellyttävää puuhaa. En silti ota stressiä! Yöllä ja päiväunilla on kestovaippa edelleen. Käytämme pul-taskuvaippoja, täytteenä pötköksi taiteltu harso+lisäimu, ja unilla vielä päällä varmuudeksi villapöksyt.

Joku ihmetteli, että voiko harsoja käyttää villahousujen kanssa. Käsittääkseni harsojen kuoriksi sopii niin villahousut, kuin pul-kuoretkin. Ja harso pitää saada kokonaan jäämään kuoren sisään, jotta ei pissat/kakkat valu vaatteisiin. Olen ajatellut käyttää pikkuisella harsoja/nauhavaippoja ja hahtuva-/merinovillahousuja kuorina. Kertiksiäkin on paketillinen, joten saa nähdä, että miten sitten pääsemme alkuun.

All-in-one -vaippoja en aio enää hommata. Testiksi hommasin niitä muutaman kuopukselle, ja oli kyllä pettymys.. Huono pito, paksu paketti, tosi hidas kuivuminen (jonka vuoksi alkoivat mielestäni haistakin). Sisävaipatkaan eivät oikein innosta, juuri senkin paksuuden takia.. Ja kun taskuvaipat ovat niin paljon kätevämpiä, ja ainakin harsoimulla kuivuvat ihan tosi nopeesti! Ihan pienelle en vielä ajatellut taskuvaippaa, koska sinne olisi varmaan imuksi liian suuri se pötköksi taiteltu harso, enkä oikein tiedä, että mikä olisi yhtä kätevä imu. Pitää se yleisin (kolmio?) taittelu opetella, jospa sillä pärjäisi + ne villikset kuoriksi, tai sitten joku pul. Niin, ja tuli tosiaan hommattua myös kasa nauhavaippoja, joten jos niitäkin oppisi käyttämään.. Moni on ainakin kehunut, että on pärjännyt nauhiksilla pitkään.

Jep, tällainen sepustus kestoista tällä kertaa. Ainiin, mulla onkin koneessa parhaillaan villiksiä - käyttöönottopesussa ja lanoliinituksessa (ekaa kertaa siis tässä hommassa). Jotkut meinaa, että ei koneessa, mutta minä kun olen niin laiska, että en saa käsin mitään aikaiseksi, niin pakko ne nyt jotenkin on saada valmiiksi. Ja kuulemma moni muukin käyttää konetta pesuun ja lanoliinitukseen, joten toivoa on, että en onnistu niitä pilaamaan.. Pitää mennä kurkkaamaan, että miltä näyttää (edestä täytettävä kone, joten voi seurailla.. ;).

Minnikki ♥ tutteri 38+4

Vierailija

Olen kanssa taustaillut pitkään, mutta luen teidän viestejä päivittäin.

Onnea synnyttäneille!!

Viikot ne vaan menee vauhdilla ja hieman alkaa itseäänkin jännittämään synnytys. Mulla on kivunsieto tullut heikommaksi raskauden aikana. Kävin esim. kasvohoidossa ja näppylöiden nyppiminen sattui niin hemmetisti..ei yleensä ole sattunut. Lähinnä tuntunut epämiellyttävältä.

Mulla on varmaan kuukauden ollut nenä tukossa ja kurkku kipeä. Tosin en tiedä onko kurkkukipu siitä kun nukkuu suu auki ja sitten kun on tullut tässä loppuraskaudessa kuorsattuakin. Nieluviljely oli norm. Lonkatkin on alkanut vaivaamaan öisin. Ei pysty kovin pitkään olemaan kun pitää vaihtaa kyljeltä toiselle.

Mulla on alkanut olemaan öisin vessassa käynnin jälkeen kipeitä supisteluja. Ei kestä pitkään, mutta tosi epämiellyttävän tuntuisia. 2-3 kertaa joudun tällä hetkellä käymään vessassa. Onneksi olen tähän asti nukahtanut melkein heti uudelleen vessareissun jälkeen.

Painoa on itsellekin tullut melko reippaasti viime viikolla. Tuli kyllä syötyäkin enemmän kuin yleensä. Turvotusta oli kanssa kauheasti. Tuntui ettei saanut käsiä nyrkkiin kun niin paljon olivat turvoksissa. En tiedä onko jalkapohjissakin turvotusta kun välillä niihin sattuu kun lähtee kävelemään.

Moni on maininnut että maitoa tulee rinnoista. Mulla on tullut varmaan 30 rv lähtien. Ei kovin paljoa, mutta kuitenkin sen verran että yöpaitaa saa vaihtaa usein kun on läikkiä täynnä.

Mitäs mieltä olette, mahtuukohan 50cm body ja housut vauvalle? Pakkasin sairaalalaukkuun sen kokoiset vaatteet. Sf-mitta on 33 ja menee keskikäyrällä. 24 rv lääkäri arvioi, että jos jatkaa samaa kasvutapaa vauva olisi 3.0-3.3 kg välillä. Tuo on kyllä niin pitkä aika sitten tehty arvio että ei siihen ole luottamista.

Tulipas oikein omanapainen viesti..sorry.

Mukavaa loppuodotusta kaikille ja hyvää uutta vuotta 2009!

Lila 36+6rv

Vierailija

Säännöllisen epäsäännöllisesti olen teitä käynyt täällä lukemassa. Mukavaa kun pinot kasvaa ja uusia tulee mukaan vielä loppua kohti!

Kohkalle tsemppiä kovasti! Itselläni se tilanne, että vesi myös vähissä, vaikka ei toksemiaa olekaan. Kävin ma äitipolilla diabeteksen vuoksi painoarviossa. Itse en ollut painosta kovin huolissani, eikä yksittäiseen painoarvioultraan ole kovin paljoa edes luottamista. Mainitsin kuitenkin, että liikkeet on olleet jo pitkään tosi vaisut. Laskennat on olleet normaalit, minkä takia en ole SVO:hon ymmärtänyt/kehdannut ottaa yhteyttä. Kuitenkin mun on erikseen keskityttävä liikkeisiin, että yleensä tunnen yhtään mitään. Etuseinäistukka mulla on, ja ajattelin sitä ilmiön syyksi. Kuitenkin lisäsyyksi paljastui vähäinen lapsivesi.

Että eipä ihme, kun maha on niin pieni ja vaivaton. Olen ihmetellytkin, kun ei yhtään ahdista vielä(kään) kylkiluihin, vaikka esikoinen näillä viikoilla sattui jo pelkällä olemassaolollaan. Nyt sitten ramppaan käyrillä kolmesti viikossa (onneksi asutaan lähellä sairaalaa) ja huomenna on taas lääkäri. Käynnistys tulee melko varmasti jossain vaiheessa, ellei ala piakkoin syntyä. Tosin mulla on kyllä taipumus synnyttää ennen laskettua aikaa muutenkin.

Ajattelin, että jos vauvalla on hyvät oltavat mahassa, jaksan vielä odottaa monta viikkoa, kun olo on itsellänikin näin hyvä. Mutta kuinka ollakaan, olin ma 2 cm auki, ja siitä sisätutkimuksesta saakka on verensekaista limatulppaa tullut ja tulee edelleen. Vuoden vaihtuessa sitten kärsivällisyys loppui lopullisesti. Itselläni olisi jo rauhallisempi olo, kun vauva olisi mahan ulkopuolella. Muahan ei syynättäisi polilla näin tiheään, jos ei mitään riskiä olisi. Mutta noita limoja lukuunottamatta ei mitään olen poksahtamaisillani -oloa ole vielä tullut, paitsi henkisesti. Ja jotain muutakin kuin limaa sieltä olisi saatava ulos..

Taidan tulla huomisen polikäynnin jälkeen kertoon väliaikatietoja, jos en päädy suoraan käynnistykseen.

puh 38+2

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat