Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taapero pelkää suihkua-mikä avuksi?

Vierailija

Meillä siis vajaa 2v. poika, joka jostain tuntemattomasta syystä pelkää suihkua, erityisesti hiusten kastelua. Poika huutaa pää punaisena kun hiukset kastuu. Mikä tähän auttaa? Olisi kiva saada vähän helpotusta...

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

voi olla maalattu muovitukka mutta näkisi mitä siinä tehdään. Voihan olla että häntä hämää se ettei nää ja tiedä mitä hänen päänsä päällä tapahtuu.

Vierailija

Meilläkin poikaa tykkää istua punkassa ja lotrailla itsekseen, tykkää itse pestä varpaat, kainalot jne. mutta hiuksia ei. Saunomista poikaa rakastaa, tykkää heittää löylyä ja kuunnella kun kiuas suhisee. Toivottavasti tuon "päänkastelupelko" on joku ohimenevä vaihe vain. Pitääpä kysyä asiasta neuvolassa sitten muutaman kuukauden päästä... Mutta vinkkejä kehiin vielä jos jollakin on! :)

-ap

Vierailija

varmaan jo kokeilleetkin olla itse samaan aikaan suihkuteltavana ja "pesseet" hiuksia leluilta. Onko se nimenomaan suihku jota pelkää vai vesi? Vois ottaa avuksi kauhan josta kaataa vettä, onnistuisko paremmin?

Vierailija

Eikä esim korviin ole edes ikinö mennyt vettä... ettei ole mitään järjellistä selitystä. Ja tätä on ollut AINA.

Meillä auttoi pienempänä se,että tosiaan kallisti pään ihan taapäin ja pestiin sit nk takatukka siitä ja päälakea ja mitä nyt voi. Sitten etuhiukset vaan huljautin suihkua siinä päällä,mut en yhtäkkiä vaan sillee,et poika pisti ensin "korvat rullalle" (tää on sen oma ilmaus,heh),eli kääänsi korvalehtiä umpeen ja laittoi kädet siihen korvien päälle ja silmät aivan,aivan kii niin tiukasti kuin pystyi ja beti ensin syvään henkeä ja pidätti hengitystä sen aikaa... ja sit ku se oli ohi niin sai kiljua vähän aikaa :D tai itseasiassa kiljuttiin yhdessä :)

Vierailija

mutta meillä toimi sellaset suihkulelut, joilla voi ruutailla vettä (pieniä kaloja ja sammakoita). poika tykkäsi ihan hirveästi veden ruiskuttamisesta ja oppi että vesisuihku olikin ihan kiva. tätä tehtiin aluksi ammeessa istuen sitten suihkussa niin että hän sai ruutailla suihkulla ja leluilla vuorotellen. sitten olikin äidin tai isän vuoro suihkutella oikealla suihkulla. oli myös n 2v silloin, ja nyt 5v pitää vieläkin otta saunaan ne lelut mukaan, vaikkei suihkukammoa enää olekkaan. kannattaa kokeilla=)

Vierailija

Olet varmaan oikeassa (10) että pelkää veden menemistä kasvoille. Poika on aina sen verran rauhaton ettei malta pitää päätä paikallaan, eli ei varmaan malttaisi katsoa esim. lamppua pesun ajan. Kannattaisikohan kokeilla vaikka uimalaseja? Vai kävisikö siinä niin ettei niistä pääsisi koskaan eroon?

-ap

Vierailija

Lapsi yleensä sylissä, kokeiltu myös että saisi seisoa itse. Tuota lelujuttua ei olla kokeiltu, mutta ei oikeen ole pestäviä leluja... Kyllä se itse asiassa on se vesi jota pelkää, on kylläkin rauhallisemmin jos saa istua punkassa ja kaataa vettä vaikka mukilla. Nyt poika on alkanut kitistä heti kun huomaa että on tarkoitus kastella hiukset...

-ap

Vierailija

Helmikuussa täyttää 2v. Ja suihkun lisäksi vielä pelkää jonkin verran saunaa!

Ei auta mikään :/ Oon sitten kylvettänyt. Ei ole auttanut lelut eikä se että näkee meidänkin käyvän suihkun alla.

Puol vuotta sitten tuli tää ongelma, sitä ennen tykkäsi olla suihkun alla :) En sitten tiedä kuuluuko tämä vain johonkin vaiheeseen ja menee ohi :) Tai no pakostakin se menee jossakin välissä ohi :D Mutta että milloin :)

Vierailija

että kasvoille menee vettä. Meilläkin on lapsilla ollut samaa pelkoa kahden vuoden kieppeillä, muttei noin voimakkaana. Kahden vuoden ikä taitaa olla aika otollinen kaikenlaisille peloille, niitä on nähty monenlaisia. Voin lohduttaa, että ihan kaikki pelot ovat menneet ohi ajan kanssa.

Sitä odotellessa: älä missään nimessä tee mitään väkisin. Sillä vain pahennat tilannetta. Lähdette liikkeelle siitä, mikä vielä sujuu ilman kammoa. Toimi niin, että ansaitset lapsesi luottamuksen, ts. äiti ei tee yhtäkkiä mitään katalia kastelutemppuja. Ole kärsivällinen ja kannustava. Lirutatte tosiaan vaikka mukilla hiljalleen vettä. Hiuksia ei ole pakko lyhythiuksisella kaksivuotiaalla pestä ihan jatkuvaan, pieni tauko ei ole vaaraksi. Voitte kokeilla vaikka sellaistakin, että laitatte kasvojen suojaksi jotain, ettei kasvoille pääse vettä. Mutta tämä onnistuu vasta sitten, kun saat pojan rentoutumaan ja vakuuttumaan siitä, ettei tarvitse pelätä äidin tekevän jotain yllättävää.

Vierailija

meillä pestiin pitkään hiukset niin, että lapsi katsoi lamppua katossa, kasvot olivat käännetty ylöspäin, eivätkä kastuneet hiuksia pestessä. Kyllä se siitä!

Vierailija

Poika ei halua ottaa suihkua itse käteen... Eikä varmaan vielä ymmärtäisi tuota sadetta...

Meillä ei siis ole mitään nukkea tai vastaavaa jota voisi suihkuttaa... Pehmoleluja ei oikeen viitsisi viedä suihkuun ja muoviautot taas eivät ole kovin uskottavia. Poika on kyllä nähnyt monet kerrat kun olen pessyt hiukset, eli luulisi tietävän mistä on kyse...

-ap

Vierailija

ei ole, niin pyydä lasta laittamaan kädet lippalakiksi, eli kädet kuin kiikaria pitelisi silmien yläpuolelle, niin vesi ei valu kasvoille

Vierailija

Se peseytyy edelleen (3v) kylvyssä, ja hiukset pestään niin että kaadan mukilla puhdasta vettä sen hiuksiin, lapsen katsoessa niin ylös kattoon kuin ikinä voi (ettei mene vettä naamalle).

Ei musta se suihku ole välttämättömyys, kunhan tavalla tai toisella saa lapsen puhtaaksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat