1v valvottaa kaiket yöt!

Vierailija

Apua! Mikä neuvoksi kohta 13kk ikäisen pojan kanssa? On ollut aina huono nukkumaan ja nukkunutkin koko ajan vieressäni syöden lukuisia kertoja yössä. Iän myötä heräily on vain pahentunut ja nyt viime viikkoina herännyt 1-2 tunnin välein läpi yön vaatien joka kerta imetystä! Alan olla aivan naatti ja töihinpaluukin on pian edessä. Mikä neuvoksi? Huudattaa en halua.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Meidän keskimmäinen reagoi moniin ruoka-aineisiin niin. Tosin silloinkin peppureiän ympärillä punotti ns. "allergiarengas". Meillä ei kenelläkään ole ollut mitään ihottumia ennen n. 2v ikää.

Minusta oikea aika opettaa, ettei huutamalla saa haluamaansa on uhmaikä. Sitä ennen ei ole tarvetta huudattaa. Ei yksivuotias huvikseen huuda, vaan kertoo pahasta olostaan.

Ap

Vierailija

ap:n oma jaksaminen on todella tärkeää. Miten edes kuvittelet jaksavasi sitä töissäkäynti rumbaan, jos vieläkin valvot yöt ? Kannattaa pois sulkea nuo allergiat ja tarkistuttaa korvatkin varalta. Lapsen huudattaminen ei ole mukavaa, mutta joskus se on ainoa vaihtoehto (vanhemman kanssa). Lapsi kasvaa, ja oppii käyttämään huutoa hyväkseen. Kohta saa kaiken periksi huutamalla, kun tietää ettei äiti raski huudattaa. Tuonikäinen lapsi ei yötissiä tarvi, eikä välttämättä enää päivälläkään.

Vierailija

Ja toki allergia on varmasti vähintäänkin osasyy lapsen heräilyyn. On allerginen ainakin maidolle, soijalle ja kotimaisille viljoille. Kun kokeilimme kauraa jonkin aikaa sitten, heräily meni ihan tolkuttomaksi samalla kun kakka muuttui ripuliksi. Olen itse maidottomalla, munattomalla ja soijattomalla ruokavaliolla. Ollaan kokeiltu kaikki kolmen ruokalajin imetysdieetistä Neocate-jaksoon, mutta helpotusta ei ole ollut. Ja yöimetyksiä en haluaisi kokonaan lopettaa, koska lapsen ruokavalio on kapea ja äm on ainoa sopiva maito (ja kuinka sopivaa sekään loppupeleissä on?).

Suunnittelin juuri, että soitan ja varaan lääkäriajan hyvälle allergologille. Ollaan oltu allergologin juttusilla viimeksi kun vauva oli n 3kk, mutta tuntui, ettei käynneistä ollut mitään apua. Näin kolmannen allergikon kokemuksella tietää itse hoidosta usein paremmin kuin vähän huono lääkäri.

Ap

Vierailija

koska öisin kun tiheästi imetät huuto vain yltyy ja lisääntyy.

Minun tapauksessa kun lopetin imettämisen 8kk iässä, vauvan iho siistiytyi silmissä muutamassa viikossa. Mutta uusi ongelma ilmaantui kun äm vastikkeet aiheutti kroonisen keuhkoputkentulehduksen, eli kävivät hengitykseen.

Apteekin valmisteista onneksi löytyi sopiva. Infektioastma kuitenkin todettiin sen seurauksena ja astmalääkitys oli 3½v asti. 1½v iässä todettiin myös vilja-allergia, joista pahimpana kaura viljat oireili suolisto-oireina, eli tiedän kyllä miltä sinusta tuntuu.

Onneksi kaikki katosi 3½v iässä. Tosin nyt 9v samalla neidillä todettiin laktoosiallergia ja on edelleen tosi huono syömään, koska tottui silloin pienempänä niin suppeaan ja mauttomaan ruokavalioon.

Vierailija

Minusta tämä on ihan selkeästi valintakysymys. Allergiat on toki hyvä tarkastuttaa mutta harvemmin se kai on vaikeiden öiden syynä, vaan syynä on ainoastaan se, että vauva on vauva ja vauvat huutavat kun eivät tajua maailmasta vielä mitään.

Tässä kohtaa sinä siis valitset, ohjaatko vauvaa haluamillesi poluille vai suostutko lapsentahtiseen elämään vielä epämääräiseksi ajaksi.

Vierailija

Ja itse tein tollasen kanssa niin, että en mennyt töihin. Olin niin poikki, ettei työnteosta olisi tullut mitään. Joskus joutuu ottamaan päätöksissään lapsenkin huomioon, ja kaikkien lasten äidit ei pysty 1-vuotiaana aloittamaan vielä töitä.

Vierailija

voiko se allergia tosiaan ilmetä VAIN yöitkuina ja heräilyinä, ILAMAN ihottumaa, ripulia... ??

Epäilen itsekin jotakin allergiaa tmv., vaikea todistaa vaan kun ei ihottumaa, heräilyt vaan ja osittain kyllä peppu punoittaa yksivuotiaalla.

neuvolassa vaan sanotaan että kuuluu ikään, oma äidinvaistoni taas jotain muuta...

Vierailija

Vauva potee joka flunssan jälkeen pitkittynyttä yskää ja usein rohisee todella pahasti. Rohina on lääkäreiden mukaan kyllä useimmiten ollut kurkunpäässä, mutta 3 kertaa löytynyt rohinoita myös keuhkoista. Olemme ajoittain joutuneet antamaan Ventolinea.

Yritän nyt saada aikaa allergologille mahdollisimman pian. Voin sitten ottaa puheeksi sen astmaepäilynkin.

Olen kyllä unikouluttanut pehmeästi meidän esikoisen kun tämä oli vähän päälle vuoden ikäinen. Silloin unikoulu meni helposti ja lähes ilman huutoja. Tiedän kuitenkin etukäteen, että jos teen tämän kanssa päätöksen "yöimetyksiä ei tipu", poika tulee huutamaan itseltään tajun kankaalle. Sen verran kokemusta on tullut noista kerroista, kun olen ollut jossain poissa illalla/ yöllä. Enkä halua vaarantaa lapsen perusturvallisuudentunnetta. Lisäksi en haluaisi lopettaa yöimetyksiä kokonaan, sillä poika saa ison osan ravinnostaan yöllä. Pari herätystä ei haittaisi minua vielä lainkaan, mutta siten voisi varmistaa, että lapsi saa riittävästi maitoa kasvun turvaamiseksi.

Ap

Vierailija

...että yksi syy miksi en haluaisi ryhtyä minkäänlaiseen huudattamiseen on huoli siitä, että yövalvomisen takana on allergia. Itse asiassa olen sitä mieltä, että jos vauva valvottaa AINA on taustalla jonkinlainen vaiva , oli se sitten mahassa, korvissa tai muualla. Mutta onhan se totta, että jos allergioita ei saada hallintaan, unikoulu on ainoa vaihtoehto...

Ap

Vierailija

Eli meillä vastaavaan asiaan löytyi syylliseksi toisella lapsellamme allergiat (maito, vehn´ä, porkkana jne ). Oireet pahenivat kun yritettiin antaa tavallisia maitotuotteita noin 10 kk iässä.

Keskimmäisellä myös korvakivut aiheuttavat heräilyjä. Samoin astma tosin nämä tulivat kuvaan vasta myöhemmin.

Nuorimmalla yöheräilyä ja kitinää aiheuttaa myös vaikku korvissa. Siis ei tarvita tulehduksia vaan enemmän vaikkua vain.

Kolmen allergisen lapsen kokemuksella tuo aina huono nukkumaan jne kuulostaisi kyllä mahdolliselta allergialtakin. Saako lapsi tavallista maitoa ? Kannattaisiko kokeilla kaksivikkoa maidotonta ja munatonta ruokavalioa ? Siis myös sinulle jos imetät edelelen ?

t. kolmen allergisen äiti

PS. joo yritettiin mekin keskimmäiselle huudatus unikoulujakin mutta ainoastaan ruokavalio toi pidemmän päälle avun.

Vierailija

Miten ajattelit asian hoitaa jos vauva ei saa osoittaa pahaa mieltään? Lasten kassa tulee jatkossakin niitä hetkiä että lapsi huutaa kun ei saa haluamaansa ja silloin ollaan kovana, eikös vain? Minusta tilanne ei ole mitenkään eri nyt, siitäkään huolimatta että kyseessä on 1-vuotias.

Minä nyt en tiedä millaisia huudatusneuvoja sinä olet saanut mutta unikoulua minäkin suosittelen. En kuitenkaan jättäisi lasta yksin huutamaan, vaan etsisin lempeän unikoulun ohjeet tai tassuhoito-ohjeet ja noudattaisin niitä. Johdonmukaisuus on se avainsana. Ohjeita täytyy noudattaa vaikka se tuntuisi välillä typerältäkin eikä ehkä näyttäisi toimivan. Luulen, että neljä yötä saattaa riittää jos toteutatte kaiken sitkeästi ettekä horju päätöksessä.

Vierailija

Meillä yksi ja toisille ruoka-aineille ainoa oire on yöheräily. Tai siis ilmeisesti se on mahakipu, refluksi tai joku muu se varsinainen oire mutta heräilynä näkyy.

Pyllyn reiän ympärillä oleva punoitus on myös tyypillinen oire suolioireilevalla allergikolla. Meillä esim. keskimmäiselle tulee melkein aina tuota punoitusta kun kokeillaan jotain uutta mutta se yleensä lievenee siitä ajan kanssa enkä siis jätä mitään kyseisen oireen takia pois mutta selvästi liittyy meillä ruoka-aineisiin.

Jos oireet eivät häritse lasta ja vanhempia niin ei kannattane välittää mutta jos heräily haittaa normaali elämää niin kannattanee pitää kirjaa lapsen syömisistä ja oireiluista. Tietysti jos pitää hetken maidotonta ja munatonta niin näkee onko niillä vaikutusta. Ja muutenkin kirjanpito aikana kannattaa suosia selkeitä ruokia eikä mitään kymmeniä mausteita ja lisäaineita ym. sekavaa.

Allergioiden hoidossa selviää maalaisjärjellä jos vältettäviä on vain muutamia / muuten selkeä tilanne (meillä esikoinen). Mutta hankalammissa tapauksissa kannattaa etsiä HYVÄ ALLERGIOISTA TIETÄVÄ LÄÄKÄRI avuksi. Ainakin meillä hyvästä lääkäristä on ollut apua nuorempien lasten kanssa.

Vinkkejä hyvistä lääkäreistä ym. löytyy yahoon allergia listalta sekä histamiini sivustolta. Toki noilta sivuilta löytyy paljon vertaistukea, reseptejä ym.

t. Kolmen allergisen äiti

Vierailija

Löysin sen aikaisemman ketjun. Harmittaa, kun aina suositellaan tuota huudattamista. En todellakaan halua antaa lapsen huutaa edes sitä 45min, mitä joku piti vähäisenä aikana. Ja vaikka antaisinkin huutaa, ei siitä olisi hyötyä. Joskus, kun olen itse ollut uniaikaan poissa ja lapsi ei ole saanut kaipaamaansa imetystä, on huutanut ja valvonut TUNTIKAUSIA miehen kanniskellessa. Ei ole rauhoittunut ennen kuin on saanut tissin suuhunsa.

Olen ilmoittanut työnantajalle työhönpaluupäivän. Tuskin onnistuu enää työhönpaluun lykkäys, kun kaksi kuukautta aikaisemminhan hoitovapaa pitäisi ilmoittaa, vai?

Ap

Vierailija

Mutta jos oikein AJATTELISIT käytöstäsi niin olet TEHNYT juuri niin! :D

Katos kun se imetys lopetetaan samanlailla kun kaikki muukin joka kielletään tai lopetataan. Sitä jotain ei anneta. JOS annat lapsen huutaa puolituntia niin lapsi huutaa jatkossa ainakin tuplasti pidempään koska tietää että saa sulta haluamansa!!

Ihan kuin menisit kauppaan, lapsi haluaa karkin, kiellätr sen, lapsi huutaa jonka vaimennat osamalla karkin. Jatkossa lapsi kokeilee sitä pidempään koska se toimi aikasemminkin.

Vuoden vanhan hampaille ei tee hammaslääkärini mukaan hyvää makea maitosi, varsinkaan YÖLLÄ kun happohyökkäys kestää koko yön.

Vaihda juoma veteen ja jos oikeasti ajattelet jotain allergiaa niin yhteys eteenpäin!!!! Ei kai kukaan nyt tahallaan lastaan allergioilla kiusaa?

Eli jotain järkeä siihen allergian hoitoon ja imetyksen lopettamiseen.

Vuoden ikänen on viisaampi kuin luuletkaan, osaa kyllä huomata miten saa haluamansa. Älä siis anna jos pitää joku lopettaa!

Vierailija

oli 1v8kk ikäinen. Sitten olin yksinkertaisesti vaan niin uupunut, että lapsi oli pakko vierottaa pois. Menin kahdeksi yöksi hotelliin ja mies hoiti lasta. Ekan yön lapsi huusi kuin syötävä kun ei saanut haluamaansa, toinen yö meni jo paremmin. Enkä sen jälkeen enää sortunut imettämään yöllä, vaan opetin lapsen nukahtamaan itse. Ja voin sanoa, että tämä on ollut jaksamiseni kannalta erittäin hyvä päätös, joka minun olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin. Poika oli vaan oppinut, että aina havahtuessaan pitää saada tissi suuhun eikä osannut yksinkertaisesti nukahtaa itse ja pysyä unessä ilman sitä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat