Auttakaa, huudatus-unikoulun ohjeet?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

olen tällä palstalla aiemminkin kipuillut pian 7kk ikäisen tyttäreni nukkumattomuuden kanssa, ja kaikki mahdolliset Tassu-unikoulut ja muut systeemit on nyt nähty.

Mikään ei auta vaan tyttö nukkuu yhden 3h pätkän alkuyöstä, sen jälkeen herää tunnin välein läpi yön, kitisemään tai huutamaan.

Päivällä nukkuu noin 1 tunnin päikkärit yhden kerran ja siinä on koko vuorokauden nukkumiset.

Nyt olen päättänyt kokeilla vanhan ajan unikoulua eli ns."huudatus"-unikoulua. (tietenkään ei ole tarkoitus jättää lasta tuntikausiksi huutamaan yksin)

Haluaisin tietää miten se käytännössä nyt menikään- ne ajat että monenko minuutin kuluttua huudon alusta lapsen luo mennään jne. Ja mitä muuta siihen kuuluikaan?

Auttakaa te joilla tämä konsti auttoi, meillä muu perhe on lähdössä mökille joten minulla olisi 1.1.09 lähtien muutama yö aikaa toteuttaa tätä niin ettei muiden unet häiriintyisi.

Esikoinen on kohta 5v.

Täysin lopen uupunut Nenne :(

Kommentit (6)

Vierailija

...9kk iässä. Siihen asti heräsi 1h välein. Tehtiin niin, että nukutin vauvan illalla (imetin) ja sen jälkeen lähdin muualle yöksi. Isä oli sitten lapsen kanssa. Oli kannellut ja antanut itkeä jonkin aikaa. Jossain vaiheessa oli jo yöllä miettinyt, että lapsi tukehtuu, kun itkee niin kovasti. Olin 3 yötä evakossa. Ekan yön huudatuksen jälkeen nukkui jo paremmin ja 3. yön jälkeen nukkui ilta yhdeksästä aamu viiteen-kuuteen ilman heräämistä.

Tämänkin jälkeen on yöllä heräillyt, niin ollaan vaan kuunneltu itkun sävyä ja annettu nukahtaa itsekseen. Ei siis olla edes menty katsomaan.

Nyt on kyllä yöt menneet taas huonommin, kun ei olla sairaana annettu itkeä ja niin se taas tottui heräilyyn. Varmaan sama meillä edessä uudelleen, joten ei välttämättä kerta auta loppu elämäksi... Mutta pitkään meilläkin nukuttiin paremmin. Olin itse myös ihan loppu jatkuvaan heräämiseen... Joten sympatiat saat täältä! Meillä lapsi nyt 1v 1kk ja edelleen huonouninen, vaikka päivärytmit ja rutiinit ovat kellontarkkoja.

Vierailija

Nämä mainitsemasi rutiinit meillä olleet käytössä alusta asti, tai ainakin siitä asti kun imetys loppui (maito ehtyi 2kk iässä).

Ainoa ero on että meillä tutti ei kelpaa.

Pidän rutiineista todella tarkasti huolen, mitään poikkeamia ei meillä juurikaan ole eli kaikki tapahtuu samalla lailla ja samaan aikaan iltaisin.

Ja ihan samalla lailla jatkuu vehtaaminen ja valvominenkin:o(

Vierailija

löytyy ihan hyviä ohjeita jos laittaa hakusanaksi "controlled crying". Ja se ei siis tarkoita tuota "huudattamista yksin" vaan just sitä että käydään tietyn minuuttimäärän jälkeen rauhoittelemassa. Olisiko niissä ohjeissa ollut tyyliin ensin odotellaan 2 minuuttia, sitten 4, 6 jne eli aina pari minsaa lisää tuohon alkuperäiseen minuuttimäärään.

Myös Jo Frostin kirjassa Supernanny on tuosta controlled crying - metodista juttua.

Meillä tepsi se, että kun vauva (nyt 11kk) alkoi huutamaan yöllä, silittelin, kun itku voimistui niin otin syliin ja kun rauhoittui, asetin takaisin omaan sänkyyn. Ekana yönä tätä "syliin, sänkyyn" asettelurumbaa tein n. 50 kertaa mutta sen jälkeen yön ensimmäinen syöttö jäi kokonaan pois ja poitsu alkoi nukkumaan 20.30-5 putkeen.

Voimia!

Vierailija

olin just itsekin kirjoittamassa kun 8kk vanha poika nukkuu tosi huonosti, on nukkunut aina ja alkaa äidillä oleen kohta ylitsepääsemätön määrä univelkaa. Jätänkin kirjoittamisen sikseen kun kerran heräily "on ihan normaalia", vaikka meidän muilla lapsilla ei tämmöistä ole ollut. Poika käy kyllä ihan helposti nukkumaan joko tissin kanssa tai ilman sänkyyn, vaunuihin tai autossa, mutta herää n. vartin kuluttua, haluaa hyssyttelyä isältä tai tissiä äidiltä (ei osaa imeskellä tuttia) ja nukahtaa taas, herää n. puolen tunnin päästä, sama homma tissiä tai hyssyttelyä ja tätä saattaa jatkua neljä-viis kertaa. Rytmi on vauvalla ollut jo pari kuukautta, kahdet päikkärit aina samoihin aikoihin, ruokailurytmi on ollut 5 kk ikäisestä sama, että siitä ei pitäisi olla kiinni. Hampaita on vasta tällä viikolla tullut kaksi, ei suuria flunssia. Päikkärit kestävät n. tunnin-kaks tuntia, mutta yöunille rauhoittuminen vois olla helpompaa ja uni pitempikestoista. Kahden ekan lapsen kans pidettiin unikoulua niin, että kun he 8kk ja 1v ikäisenä huolivat tutin ja imetys loppui, vietiin heidät iltarutiinien jälkeen ihan selvästi valmiina nukkumaan yöunille, toivoteltiin hyvät yöt, peiteltiin ja oltiin sängyn vierellä n. kaks minuuttia kunnes lähdettiin pois. Jos lapsi rupes huuteleen perään, käytiin näyttäytymässä n. kolmen minuutin välein pari kertaa, sit viiden minuutin välein pari kertaa. Laitettiin lapsi pötköttään omaan sänkyyn, toivoteltiin taas hyvää yötä ja sanottiin että nyt on yö, nyt nukutaan. Vaikka eihän ne mitään siitä ymmärtäneet ja pomppasivat samantien pystyyn kun päästettiin irti, mutta kuitenkin. Ja tärkeää on että itse ei hermostu, valoja ei sytytetä, ääntä ei koroteta eikä lapselle jäädä juttelemaan mitään ylimääräistä. Pieni yövalo voi olla paikallaan. Tätä rallia ei tarvitse tehdä montaa iltaa ja se on kantanut hedelmää tähän päivään asti; nyt 3v poika ja 6v tyttö menevät illalla omiin sänkyihinsä omiin huoneisiinsa ja käyvät nukkumaan. Tässä ei ole lasten mielestä mitään erikoista koska näin on tehty niin kauan kuin he muistavat. Ja isän ja äidin ei tarvitse päivystää sängyn vieressä, jää vaikka omaa aikaa tunti ennenkuin oma sänky kutsuu :)

Vierailija

Meillä vanhempi (nyt 3,5v) Opetettiin nukkumaan "huudattamalla" 7kk. iässä kolme yötä siihen meni ja siitä lähtien on nukkunut omassa huoneessaan kuin tukki kaikki yöt. Ensin annettiin huudella kolme min, rauhoitettiin ja sit 4min ja aina yks min. enemmän. kun sen kolme yötä jaksoi niin palkinto oli sen mukainen (ihanat yö unet itselle ja lapselle) Oli poikakin paremmalla tuulella kun nukkui koko yön =)

Nyt nuorempi on 8kk. ja meinas tulla paniikki kun joka paikassa on "EI HUUDATUS UNIKOULUA" no kokeiltiin sitten tassuttelua ym. melkein kuukausi eikä mikään toiminut. juuri ennen joulua pidin ns. huudatus unikoulun ja taas kolme yötä meni ja sen jälkeen on nukuttu kuin enkelit! Eli meillä ei ainakaan toiminut nuo hennommat menettelyt.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat