Eilen erosi 280 henkilöä kirkosta

Vierailija

Kuinkahan moni tänään ja huomenna ja keskiviikkonahan on viimeinen päivä erota, jotta välttyy maksamasta kirkollisveroa ensi vuonna.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Eivät vain koe kirkkoa omakseen ja siten eivät toisaalta koe sitä maksamistakaan tarpeelliseksi. Kun minä aikoinani erosn kirkosta, tein sen puhtaasti aatteellisista syistä. Tulin kuitenkin ajoittaneeksi eroamisen loppuvuoteen, koska joku muistutti minua tästä maksuasiasta (seuraavan vuoden alussa erotessa olisi sen vuoden maksun joutunut kuitenkin maksamaan).



Jos haluatte auttaa rahoillanne huono-osaisia, laittakaa ne hyväntekeväisyyteen jotain muuta kautta. Kirkollisverosta avustustyöhön menee vain ihan 1-2 prosenttia. Suurin osa menee henkilökunnan palkkoihin ja kiinteistöjen ylläpitoon. Niitäkö te haluatte tukea?

Vierailija

turha sinne on tavan vuoks kuulua. tässä maassa kuitenkin tosi vähän uskovaisia. typerää kuulua kirkkoon jos ei jumalaan usko. ite erosin 18 vuotiaana eli 9 vuotta sitten, enkä ole katunut hetkeäkään, päinvastoin

Vierailija

Helvetiltä ei olisi pelastanut edes kirkkoon kuuluminen. Tuntemani papit ja muut ns. uskovaiset taitavat tulla sinne helvettiin seuraksi, sillä pahempia syntisiä nuo ovat kuin minä.

Vierailija

Kai sitä voi uskoa, vaikkei kirkkoon kuulukaan. Minusta kirkko itsessään on ihan peestä, mutta kyllä minä silti uskon. Jos eroan kirkosta, mutta en uskostani joudunko siis helvettiin?

Vierailija

ja kuitenkin rahaa ajattelette, rahaa, rahaa! Sitten pitää kuitenkin kirkkohäät pitää saada, lapsi kastaa, lapselle seurakunnan kerhoa ja iltistä sekä seukkarin harrastusta ja hautapaikkakin saada. Viekää sitten ne saastaiset jäänteenne kaatopaikalle elkääkä tulko meidän kristittyjen siunatuille hautausmaille pötköttämään! Helvetti on just teitä vasten ja just justjust! Jos tee maatiaiset olisitte lukeneet raamattua tai käyneet uskonnontunneilla, tietäisitte mitä HELVETTI on! Ei, mutta vanhempanne ovat olleet vapaa-ajattelijoita, mutta kermat on kuorittu päältä, käytetty kuitenkin kirkkoa hyväksi joka pieraisussa, "voi että pitää saada nuo kirkkohäät ja lapsi konfirmoitua", mutta autas, jos pitää kirkollisveroa maksaa, niin kadotaan paikalta. Ollaan kuitenkin köyhinä aikoina vinkumassa diakoniatyöltä apua.

Vierailija

ottaen huomioon Raamatun ajan kulttuurihistorialliset tavat, aikakauden historiallisen taustan ja sen syntyalueen luonnonmullistukset, olen lakannut uskomasta Raamattuun ainoana oikeana Jumalan sanana. Pitää ymmärtää sen kirjoittajien vähäinen tieto avaruudesta, luonnonilmiöistä ja biologiasta ja myös mahdollinen liioittelu. Esim. kun Jumala ilmestyi Jeesukselle ristillä (taivas ja maa järisi), niin eihän ne maanjäristykset ole sillä seuduin mitenkään harvinaisia. Käsitys helvetistäkin lienee muodostunut tulivuortenpurkausten jonkinlaisena visiona. Sen ajan ihmisellä, joka ei tiedä vielä sitä mitä nykyään tiedetään, oli taipumus pitää luonnonilmiöitä jotenkin yliluonnollisina asioina.



Lukekaa Raamattua eräänlaisena historiankirjana, ajatuksen kanssa. Se on mainio lukukokemus, kuten Kalevala, kun ymmärrätte miten suhteuttaa yliluonnollinen luonnolliseen.

Vierailija

Mitä virkaa on semmosilla papeilla, jotka eivät Raamatun sanan mukaisia edes julista? Oikean uskovaisen alkaa olla aika vaikea käydä enää kirkossa kun papit ovat mitä sattuu ja puhuvat mitä sattuu. Raitista ja rehellistä Raamatun mukaista puhetta ja opetusta saa kuulla nykyisin niin kovin harvoin.

Surullista on tämä luopumuksen aika.

Vierailija

Lainaus:

Iso osa kirkollisveroista menee kirkon omistamien rakennusten ja hautausmaiden ylläpitoon. Suomen arvokkaimmat ja vanhimmat rakennukset ovat (ylläri ylläri) kirkkoja, samoin taideaarteista suuri osa on kirkon.




Oletko miettinyt mistä ja kenen rahoilla kirkko on ne taideaarteensa hankkinut?



Rakennusten ylläpitoon kirkko käyttää vuosittain noin 24M euroa, eli 3% kirkollisverotuloista ("ison osan" siis). Lisäksi poistoja tehdään n. 40M euron edestä, mutta nämä ei tietenkään koska vanhoja rakennuksia, joista poistot on tehty jo aikaa sitten.



Hautasmaiden ylläpito taas kustannetaan täysin hautojen ylläpitomaksuilla, sekä valtiolta saatavalla yhteisövero-osuudella (118M euroa).

Vierailija

Lainaus:

Riippuu ihan paikkakunnasta. Joillakin 1,75 ja joillakin 0,5 % ja siltä väliltä.




Kirkollisvero vaihtelee seurakunnittain (ei paikkakunnittain). Alimmillaan se on 1,00% (esim. Helsinki, Vantaa, Espoo) ja kovimmillaan 2,25% (Iniö)

Vierailija

Iso osa kirkollisveroista menee kirkon omistamien rakennusten ja hautausmaiden ylläpitoon. Suomen arvokkaimmat ja vanhimmat rakennukset ovat (ylläri ylläri) kirkkoja, samoin taideaarteista suuri osa on kirkon. Ihan mielelläni osallistun kulttuuriperintömme vaalimiseen.

Toisekseen käytän hyvällä omallatunnolla kirkon palveluja hyväkseni: muskari, päiväkerho, seurakunnan omistama leikkipuisto.

Jumalaan en kuitenkaan usko.



Lainaus:

turha sinne on tavan vuoks kuulua. tässä maassa kuitenkin tosi vähän uskovaisia. typerää kuulua kirkkoon jos ei jumalaan usko. ite erosin 18 vuotiaana eli 9 vuotta sitten, enkä ole katunut hetkeäkään, päinvastoin

Vierailija

Mä pidän myös kirkkoon kuulumista tavallaan "kulttuuritekona" - rahoitan arvokkaiden rakennusten ylläpitoa. Lisäksi työssäni näen päivittäin miten tärkeää seurakunnan vanhustyö on vanhuksille joita kukaan muu ei muista. Unohtamatta lapsityötä ja diakoniaa. Maksan siis mielelläni ja pidän sitä hyväntekeväisyytenä.



Jumalaan uskon, en kylläkään kovin näkyvästi vaan omalla tavallani. Itse koen saaneeni apua "ylhäältä" lasten oltua vakavasti sairaita. Rukous on auttanut. Ymmärrän toki niitäkin jotka eivät usko, eivätkä kuulu kirkkoon. Ihmettelen kylllä suuresti jos he käyttävät kirkon palveluja.









[quote]

Iso osa kirkollisveroista menee kirkon omistamien rakennusten ja hautausmaiden ylläpitoon. Suomen arvokkaimmat ja vanhimmat rakennukset ovat (ylläri ylläri) kirkkoja, samoin taideaarteista suuri osa on kirkon. Ihan mielelläni osallistun kulttuuriperintömme vaalimiseen.

Toisekseen käytän hyvällä omallatunnolla kirkon palveluja hyväkseni: muskari, päiväkerho, seurakunnan omistama leikkipuisto.

Jumalaan en kuitenkaan usko.



[

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat