Erosin juuri kirkosta=)

Vierailija

Mitta tuli täyteen nyt jouluna. Olisin halunnut kuuntelemaan kauneimpia joululauluja, niin siitä lystistä olisi joutunut maksamaan! Eihän se summa kummoinen olisi ollut, mutta mihin kirkollisveroa käytetään, jos ei edes joululauluja kirkkoon ilmaseksi pääse kuuntelemaan?

Pappia en tarvitse.

Kirkko vain rahastaa ja uskoa voi ilman kirkkoon kuulumistakin....paitsi etten minä uskonut kirkkoon kuuluessanikaan.

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Lainaus:

Ja ne valtion antamat rahat on kerätty myös kirkkoon kuuluvien pussista, joten maksamme nyt hautausmaista kaksinkertaisesti, tosi reilua.

En nyt oikein ymmärtänyt? Kirkko on lailla velvoitettu hoitamaan hautaustoimi kaikille kansalaisille ja valtio kustantaa tämän palvelun täysimääräisesti. Hautaustoimen tappio oli viime vuonna 102M euroa ja valtion yhteisöverosta antama osuus 118M euroa. Valtio siis maksoi kirkolle jokaisen kuolleen hautaamisesta yli 2000 euroa. Miten siis kirkkoon kuuluvat maksavat kaksinkertaisesti?

Lainaus:

Kirkosta eronnut kaverini kehtasi valittaa, kun heidän kunnassa seurakunta tarjoaa koululaisten ip-kerhot. Jos ei srkn tarjoama kelpaa, miksei hoida itse lastaan iltapäivisin?

Kenties hän epäilee (aiheesta?), että seurakunnan tarjoama kerho ei ole uskontoneutraali, vaan seurakunta käyttää kunnan lakisääteistä velvoitetta hyväkseen oman aatteensa edistämiseen? Ruokarukous siellä, isä meidän täällä, kaikki tietenkin "kulttuuriperinnön" nimissä.

Vierailija

Missä muka Kauneimmista joululauluista täytyy maksaa? Kolehti kyllä kerätään, mutta eipä siihen ole pakko osallistua. Ja ota huomioon, että lauluvihkojen painaminen maksaa, sen verran kai voisi kolehtiin sujauttaa... Tilaisuuden tarkoitushan on kerätä rahaa ulkomaanapuun, ei laulattaa suomalaisia elintasopossuja.

Toivottavasti maksat sitten siitä, jos viet lapsesi seurakunnan kerhoihin. Tai siitä, että sinut haudataan muiden kirkollisveroilla ylläpidettyyn hautausmaahan.

Vierailija

Mä en tarvii mitään ja ketään, kun on rahaa ja jokainen rakentaa ite elämänsä juuri sellaiseksi kuin haluaa. Kun lama kourii ja hulppeat talot ja autot menevät myyntiin ja ihmisoikeuskaukomatkoihin ei olekaan yhtäkkiä enää varaa, tulee orpo ja viluinen olo. Ja voihan silloin mennä kirkosta hakee apua ja vaikka liittyä siksi aikaa kun se hyödyttää ja säästää taas seuraavan taloushybriksen aikana, jolloin ei ole köyhiä eikä kipeitä.

Kirkkoon kuuluminen, siitä eroaminen ja siihen liittyminen on kautta historian kulkenut aaltoliikemäisesti.

Jos joku on tyytymätön kirkkoon, miksi hän ei ala muuttamaan kirkkoa sisältä päin? Ei se kirkkoa ulkopäin potkimalla automaattiseti muutu oman mielen mukaiseksi.

Vierailija

Jätetäänkö näissä "kirkko antaa törkyvähän rahaa köyhille" laskelmissa AINA tarkoituksellisesti huomioimatta, ettei se rahanjako tapahdu miltään luukulta, vaan avuntarvitsijoita on kohtaamassa seurakunnissa iso joukko koulutettuja työntekijöitä (arvokkaiden vapaaehtoisten lisäksi), joiden palkkakulut maksetaan myös kirkollisverosta. Ei kirkon toiminta, esim. diakoniatyö ole mitään arvovapaata hajutonta, mautonta tai väritöntä, toimintaa, jossa ei saa missään näkyä kristillinen vakaumus, jottei kukaan vain vetäisi herneitä nenäänsä.

Kirkko on olemukseltaan uskovien yhteisö, jossa seurakuntalaisten tulisi pelvellaja tukea toisiaan ja myös kirkkoon kuulumattomia ihmisiä. Kirkko ei ole mikään entisen hyvinvointiyhteiskunnan automaattinen paikkausjatke, josta voi käydä hakemassa löysät pois ja palata paikalle taas kun tiukka paikka tulee.

Aina kun tekee mieli osoittaa kirkkoa sormella siitä kuinka ahne ja välinpitämätön ja milloin mitäkin se on, kannattaa huomata, että kolme sormea osoittaa itseen päin. Ei ole kirkko täydellinen, kuten eivät sen kritisoijatkaan.

Lainaus:

Lainaus:

ja siitä summasta laitetaan myös iso osa kirkon ulkomaanapuun.

Kirkollisverotulot ovat reilu 800 miljoonaa euroa, jonka lisäksi kirkko saa yhteisöverosta valtiolta 118 miljoonaa euroa.

Alle 6 miljoonaa menee vähävaraisten diakonia-avustuksiin ja alle 4 miljoonaa Kirkon ulkomaanavulle. KUA:n rahoituksesta yli puolet tulee suoraan valtiolta.

Alle puoli prosenttia kirkollisveroista on siis mielestäsi "iso osa"?

Lähetystyöhön sen sijaan pistetään yli 17 miljoonaa, mutta se nyt vain kertonee kirkon prioriteeteista: Suomen vähävaraiset vastaan afrikan pakanoiden sielut.

Vierailija

en siksi että olisi usko loppunut tai etten haluaisi maksaa veroja, vaan omista syistäni. Mielestäni on hölmöä jossain facebookissa kuulua"eroa kirkosta.fi"-yhteisöön ja oikein mainostaa kuinka veron maksaminen on kamalaa ja erotkaa nyt muutkin ennen vuodenvaihdetta niin ei tarvi maksaa veroja..

Usko on jokaisen henkilökohtainen asia, uskoi sitten tai ei. Siihen ei tarvita kirkkoa, mutta joillekin se kuuluu käsikädessä uskoon ja ymmärrän heitä vaikka en itse enää kirkkoon kuulu.

Vierailija

Minä erosin jo kesällä, mies toissapäivänä.

Oli oikea päätös, emme halua kuulua sellaiseen järjestöön johon meillä ei ole minkäänlaista mielenkiintoa.

Toki lapsemme on kirkossa, heidät on kastettu, MUTTA he saavat päättää sitten aikuisina myös haluavatko erota vai ei.

Vierailija

Me ei tarvita sitä laitosta yhtään mihinkään. Lapset ei käy seurakunnan kerhossa, ei käydä ikinä kirkossa, ei edes joulukirkossa. Ja kun kuolema tulee, omaiset saavat tehdä ruumiilleni mitä haluavat, tosin toivon ei-uskonnollista hautausta, en kaipaa pappien löpinöitä. Niin, en usko Jeesukseen, en Jumalaan, en sijaissovitukseen...en mihinkään kristinuskon perusasioihin. Huomenna lähtee koko perheen eroilmoitus.

Vierailija

Ihan turhaa maksaa mitään veroja jos ei tuohon potaskaan usko, minä en ainakaan ole ees koskaan uskonut! Ja eronnut olen aika päiviä sitten ja hyvä niin! :)

Vierailija

Ärsyttää, kun kirkkoon kuulumattomien kakarat vie paikat kerhoista.

Kun muutenkin on liki mahdotonta saada lapsiaan kerhoihin koulun jälkeen. Leikkipuiston paikat jaetaan ilmeisesti sosiaalisin perustein kun ei paikkaa saatu sieltäkään. Pitänee heittäytyä työttömäksi niin alkaa tukia tulla. Lapset pääsis leireille jne. Noihinkaan ei ole ikinä saatu lapsiamme .

Katkeraa tekstiä tiedän.

Vierailija

itse ainakin olen kokenut suuren vapautumisen. On ihana viettää kunnon pakanallista joulua ja uuttavuotta, kun kristikunnan synnit on pois omilta hartioilta.

Elämä on paljon kevyempää. Olen paljon vapautuneempi ja hyvän tahtoisempi, kun ei tarvitse miettiä jeesusteluja, vaan saa olla oma itsensä ja ajatella omin aivoin, ilman kirkon kahleita. Saan olla oma itseni, ilman että pitää seurata muiden kirjoituksia.

Vierailija

Lainaus:

Eihän ne kersat ole kirkosta eronneet vaan ap

joten kersat voivat aivan vapaasti käydä kerhoissa...

No ap erosi kirkosta ensisijaisesti rahan takia, joten olisi melko ristiriitaista viedä lapsensa seurakunnan kerhoon (vaikka he kuuluisivatkin kirkkoon) koska eiväthän lapset kirkollisveroa maksa.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

On jotenkin kammottavaa nähdä miten moni ihminen vapaaehtoisesti valitsee helvetin.

On jotenkin kammottavaa nähdä miten niin moni ihminen vapaaehtoisesti uskoo että on olemassa kosminen zombie, joka oli samalla oma isänsä ja joka saa sinut elämään ikuisesti jos telepaattisesti kerrot hänelle hyväksyväsi hänet herraksesi, jotta hän voi poistaa pahan voiman sielustasi, jonka aiheutti kylkiluunainen syömällä omenan taikapuusta puhuvan käärmeen kehoituksesta.

Koska synti, kuolema ja paholaisen valta maan päällä on totisinta totta. Mutta Jumala rakasti meitä niin paljon, että syntyi ihmiseksi ja sovitti syntimme, jottei yhdenkään ihmisen tarvitsisi joutua ikuiseen kadotukseen, ikuiseen eroon Jumalasta.

Ne, jotka menevät helvettiin, menevät sinne ihan vapaaehtoisesti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat