Saako lapsenne valita vaatteensa ?

Vierailija

Miten hankitte lapsillenne vaatteet ? Onko lapsi mukana ja saako valita mitä haluaa ? Suostutteko mihin vaan tai minkä väriseen vaatteeseen vaan jos lapsi haluaa selaisen ?

Tarkoitan nyt suunnilleen 3v-12v lasta.

Mietin vaan kun 5v poikamme haluais vain vihreitä vaatteita ja en itse oikein tuosta kirkkaan vihreästä väristä välitä.

Kommentit (13)

Vierailija

Jos otan heidät mukaan vaateostoksilel, saavat itse valita mutta minä asetan rajat. Jos kyse on vain väristä, lapsi saa valita.

En minäkään pinkistä tykkää mutta tytöllä pitää kaikki olla joko pinkkiä, vaaleanpunaista tai paljetteja :) Toivon vaan että kausi menee ajallaan ohi. Itse ostan hänelle muutakin väriä ja laittaa hän ne päällensäkin ... Joskus.

Vierailija

On todella tarkka ja valikoiva. Nyt poika antanut vähän periksi ja mutta yhtä hän ei päällensä laita ja se on Reimatec haalari. inhoaa vedenkestäviä vaatteita.

En kinaa, koska siihen on syynsä, eikä poika periksi antaisikaan. Pojalla jonkinasteinen adhd luultavasti.

Vierailija

Juuri väri voi olla hyvä minkä saa valita, vanhemmat sitten valitsevat mitä tarvitaan, minkä hintaluokan ja minkä laatuista tavaraa. Ja joitan pikkujuttuja voi tietysti toivoa lapsi itsekin.

Vierailija

Vanhimmalle tytölle on turha mennä enää äidin valitsemaan vaatteita - ne eivät varmasti kelpaisi. Yksin en ole vielä päästänyt vaateostoksille, mutta annan tytön itse kaupassa valita ja katson sitten sovituksen tuloksen ja päätän sen ja hinnan perusteella maksanko ko. vaatteen. Tytöllä on menossa musta vaihe, mutta annan suosiolla asiassa periksi, pukeutukoon mustaan jos tykkää. Jos tinkaan ja ostan väkisin sellaista mistä tyttö ei tykkää, niin ne jäävät kaappiin käyttämättöminä.

4- ja 3-vuotiailla on toivevärinsä ja tiedän minkälaisia vaatteita pitävät mielellään, yritän pitää sen mielessä vaateostoksilla, muttahoidan kyllä hankinnat normaalisti ilman tyttöjä. Kotioloissa tytöt valitsevat itse kaapista mitä pukevat päälleen, ja päiväkotiinkin katsomme aina iltaisin yhdessä vaatteet, joten on hyvä, että vaatteet miellyttävät lasta itseään. Minusta se on tärkeämpää kuin se pitääkö äiti niistä.

Pian 10 täyttävä poikakin alkaa jo haluta sanoa mielipiteensä vaatteistaan eikä esim. housuja hänelle enää voi sovittamatta ostaa (verkkareita lukuunottamatta). Joten poika mukaan kauppaan ja esittämään toiveita, pyrimme tekemään niistä sitten poikaa ja äitiä ja äidin rahapussia miellyttäviä valintoja. Pojalle tosin pystyn vielä ostamaan omin päinkin paitoja, sukkia ja kalsareita - on toistaiseksi aina tykännyt valinnoistaní (tosin pyrin ostamaan sellaista mistä tiedän pojan pitävän).

Mutta minusta lapsen mieltymyksiä on syytä kuunnella, enhän itsekään pue päälleni vaatetta, josta en pidä.

Vierailija

sitten mentiin näihin halpiskauppoihin kiertämään. (H&M, Lindex jne.) Yritin tarjota nättejä liivimekkoja, mutta tyttö halusi ehdottomasti pallokuvioisen, röyhelöisen ja ruusukkeellisen tyllihameen. Vähän kakistelin, mutta sitten tajusin, että lapsen hamehan se on ja hänellä on oikeus olla prinsessa, jos haluaa. Muutenkin suhtaudun aika vapaamielisesti siihen, mitä on päällä. Saa olla pinkkiä, kimalletta jne., lapsihan ne vaatteet kantaa, en minä. Tietysti suurimman osan vaatteista ostan yksin, mutta nekin pyrin valitsemaan lapsen makua mukaillen ja tietysti hinta-laatu on yksi kriteeri. Valitessa hoitovaatteita minä teen välillä valinnat ja välillä lapsi osallistuu. Tietysti niissäkin on oltava järki, eikä tota pallomekkoa hoitoon laiteta.

Vierailija

Eli äiti valitsee vielä pojan vaatteet :) Ei muuten ole tarkka mitä on päällä, mutta pitää olla mukavan tuntuiset, esim. nappi-vetskarihousujen pukeminen on tuskaa, samoin kauluspaitojen. Kalsareissa, verkkareissa ja trikoopaidassa viihtyy.

Vierailija

siis lähinnä värin päättää, ja pinkkihän se on, mutta onneksi nykyään on jo taipuvainen keltaiseenkin ja äidin lemppariin vihreään. Ja sukkuahousuista kun ei juurikaan pidä, niin niiden tilalla saa käyttää trikoita. Itse teen tytön kanssa usein yhdessä vaateostokset.

Vierailija

jos lapsi tykkää jostain väristä, ostan sitä väriä. Poika toivoi joulupukilta sinisiä vaatteita ja mikki hiiri -paidan ja niitä sai. Tyttö toivoi prinsessapaitaa, sellaisen sai. Pääasiassa minä kuitenkin teen vielä valinnat ja ostokset yksin.

Vierailija

Ja äiti saa vielä aivan vapaasti tehdä vaateostokset poikien puolesta. Eivät esitä toiveita ja väri kuin väri kelpaa. Ihanteellinen tilanne! Uusista vaatteista osaavat olla myös tosi onnellisia ja ylpeitä. :)

Vierailija

mutta kunnioitan lasten mieltymyksiä.

Esim 5v tyttö tykkää pinkistä ja vaaleanpunaisesta ja kimalluksesta, en väkisin osta hänelle sinistä tai keltaista vaatetta jonka pukeminen olis hänelle kurjaa.

Mutta jokainen paita ei tosiaankaan kimalla vaikka hän haluaisikin..

Poikamme 3v tykkää salama mc queenista mutta jokainen paita ei voi olla sen kuvioinen vaikka hän haluaisi, mutta sellaisia löytyy 3.

Eli saavat siis vaikuttaa vaateostoihin mutta täysin heidän mielen mukaan ei mennä. Joskus ovat mukana joskus ei, riippuu tarviiko vaatteita sovitella, esim farkkuja tai takkeja/haalareita en osta ilman sovitusta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat