Mitä jos elä kristillisten arvojen mukaan ja on

Vierailija

ns. hyvä ihminen, mutta ei kuulu kirkkoon eikä usko jumalaan.



Pääseekö taivaaseen, vai evätäänkö sinne pääsy hyviltä ihmisiltä, vain sen takia, että ei kuulu oikeaan jengiin ?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

eli kukaan meistä ei lunasta itse omaa taivaspaikkaansa, vaan sen tekee Jeesus. Jeesuksen sovitukseen nojaten sinne voi päästä, ei omilla tekemisillä tai tekemättä jättämisillä.

Vierailija

Niin tosin nykyään jotkut kristillisiksikin määritellyt liikkeet. Raamatun pointti on kuitenkin siinä, että siinä hyväksytään ihmisen pienuus (ja Jumalan suuruus.) Jos ihminen kerran uskoo johonkin itseään isompaan, niin miksi ei sitten uskoa johonkin oikeasti isompaan, eikä johonkin, jonka kanssa käydään kauppaa ja joka toimii ihmisten säännöillä. Kristinuskon Jumala on juuri jotain oikeasti ihmistä isompaa.



Lainaus:

ovat kirjoittaneet ihan väärän kirjan, miten helvetissä siitä tuli best selleri, vaikk akannustaa uskomaan huru-ukkoon eikä vaadi ihmiseltä minkäänlaista hyvyyttä.



ap

Vierailija

Lainaus:

KAIKKI tuntemani uskovaiset ovat sitä mieltä, ettei syntiä saa tehdä ehdoin tahdoin. Monet ei-uskovat taas ovat ihan toista mieltä.

12




ole taivaassa, jos kuolinvuoteellaan ottivat Jeessuksen sydämeensä?

Vierailija

Lainaus:




Vaikka minä olen uskossa, niin en todella väitä tietäväni ehdottomasti absoluuttista totuutta. Uskon vain siihen, mitä pidän parhaana vaihtoehtona, ja jätän viimeisen sanan/tuomiovallan Jumalalle.



10

Vierailija

eikö se ole jo looginen mahdottomuus? Eihän hänelle ole olemassakaan mitään taivasta!



Kirkkoon kuuluminen ei ole oleellinen kysymys, eikä edes kaste, vaikka kastetta pidetään uskon liiton merkkinä. Sen sijaan usko on olellinen kysymys. Ei voi päästä sellaiseen taivaaseen (eli sellaisen jumalan luo), jonka olemassaoloon ei itse usko.

Vierailija

ovat kirjoittaneet ihan väärän kirjan, miten helvetissä siitä tuli best selleri, vaikk akannustaa uskomaan huru-ukkoon eikä vaadi ihmiseltä minkäänlaista hyvyyttä.



ap

Vierailija

Lainaus:

Monesti kristinuskon arvostelijat kuvittelevat tämän tarkoittavan, että saa tehdä miten paljon syntiä hyvänsä, kun Jumala kuitenkin antaa anteeksi. Eihän se niin mene, sillä kuten sanoin, meillä on moraalinen velvollisuus elää mahdollisimman hyvin. Raamattu nimenomaan on pullollaan viisaita elämänohjeita itse kullekin.




ilman että se vaikuttaa mihinkään. Jos vanha kunnon Hitlerin Aatu ehti viimeisellä hetkellään tulla synnituntoon ja tehdä parannuksen niin siellä taivaassahan hän nyt sitten karkeloi. Ihan riippumatta siitä mitä ajatteli sitä ennen, vaikkapa tietoisesti pahaa. Jos sitten kuitenkin viime hetkellä rupeaa aidosti kaduttamaan, niin eikun taivaaseen vaan.

Vierailija

niin vakuutetaan että taivas on ja sinne saattaa päästä kuolemansa jälkeen.



Kai sinne pääsee, vaikka ei siihen uskoisikaan. Kai se Jumala seuraa kaikkia ihmisiä, myös niitä jotka eivät usko ja valitsee taivaaseen hyvät ihmiset.



En usko taivaaseen, mutta onko riski että joudun sinne, jos elän nuhteettomasti jatkossakin, kuten olen elänyt tähänkin asti.



ap

Vierailija

hyvää kuuluu tehdä ollakseen mahdollisimman hyvä ihminen tässä elämässä, ei siksi, että ostettaisiin niillä itselle menolippu taivaaseen.



Minusta tämä on oikeastaan hyvinkin oikeudenmukaista. Meillä on moraalinen velvollisuus elää hyvin, mutta eihän kukaan siihen sataprosenttisesti pysty. Silloin kaikki ovat samalla viivalla Jumalan edessä - syntisiä, mutta armahdettuja uskon kautta.



Monesti kristinuskon arvostelijat kuvittelevat tämän tarkoittavan, että saa tehdä miten paljon syntiä hyvänsä, kun Jumala kuitenkin antaa anteeksi. Eihän se niin mene, sillä kuten sanoin, meillä on moraalinen velvollisuus elää mahdollisimman hyvin. Raamattu nimenomaan on pullollaan viisaita elämänohjeita itse kullekin.

Vierailija

Vaikka tekis syntiä. Ja jos on uskovainen, ei halua tehdä syntiä, vaikka tietääkin saavansa sen anteeksi. Sitä se usko teettää... Mutta tekee sitten kuitenkin, koskapa kaikki ihmiset on sellaisia, syntisäkkejä.

Vierailija

jos taivaaseen pääsisi vain ne jotka eivät tee syntiä, ei sinne menisi juuri kukaan. Ihminen ei voi aina mitäään ajatuksilleen, haluilleen jne.. SIispä, jos ei saisi "himoita naapurin taloa" tms, olisi aika vaikea pysyä nuhteettomana :)



Eli uskolla on vain väliä, vaikka olisitkin kovin nuhteeton.



Me olemme vain ihmisiä, kaikki tekevät virheitä, mutta ei kukaan uskova, joka tahtoo pitää omatuntonsa puhtaana (kuten luultavasti tahtoo) vahingoita muita ja elä rikollisesti jne. Joskus voi lipsauttaa vaikka jonkun "väärän" mielipiteensä ilkeästi tunnekuohuissa, tai ostaa jotain pinnallista ja turhaa hetken tunnekuohuissa, olla saita, näsäviisas, jopa suorastaan ilkikurinen ja tyhmäkin jne. Se on elämää, ihmisä kun vain olemme.



Moni on varmasti viimehetkille pelastunut vaikka olisi tehnyt pahuuksia. Jumala ei hylkää ketään, joka häntä hädän hetkellä avukseen huutaa, ja se hädän hetki voi hyvinkin olla hetki ennen kuolemaa.

Vierailija

Lainaus:

eikö se ole jo looginen mahdottomuus? Eihän hänelle ole olemassakaan mitään taivasta!



.




niin ihan sama koskee sitten sitä, että väitetään ihmisten joutuvan helvettiin jos eivät usko. Eihän sellaiseenkaan sitten voi joutua jos ei usko helvettiin.



Mutta ei tässä perustelussa ole päätä eikä häntää. Miksi ihmisen uskominen määräisi sen, onko taivas ja helvetti olemassa vai ei? Kyllä ihminen voi joutua vankilaankin vaikkei olisi uskonut vankiloiden olemassaoloon. Varmaan natsien ekojen vainottujen joukossa oli ihmisiä, jotka eivät uskoneet keskitysleireihin ennen kuin joutuivat sellaiselle. Lukuisat ihmiset jotka on aina uskoneet työpaikkansa säilyvän ovat joutuneet yt-neuvotteluihin ja pakkolomalle.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat