Mitä kirkon tilalle

Vierailija

Itse olen "lähes aina" ollut sitä mieltä, että kirkon voisi poistaa, koska se on uskonto hömppää.

Kirkko kuitenkin ylläpitää monia hyviä toimintoja joille on tarvetta.

Mielestäni kirkon tilalle tulisi perustaa valtiollinen instituutio joka hoitaa kirkon virkaa, ilman uskonto aspektia. Tämä nostaisi veroa koko kansalle noin 1 %-yksikön verran jatämän lisäksi saa kuulua kirkkoon, mikäli kokee asian mielekkääksi.

Mielestäni rippileiriä vastaavat leiri tulisi hoitaa tätä kautta (sellaisianha jo periaatteessa onkin) ja se pitäisi toistua 10 vuoden välein, sillä nykymaailmassa on elämäntaidot hukassa. Hoitaisivat myös lapset kyseisen leirin aikana.

Kommentit (4)

Vierailija

Mielenterveysongelmiaan voi sinne mennä valittamaan, jos ei tunne, että tässä yhteiskunnassa pärjää ilman jotan "ripitystä" aika ajoin. Kyllä mulla ainakin on elämänhallinta sellainen, etten tarvitse kenenkään tuollaisten tukea.

Itse päätän asioistani Suomen lain puitteissa ja yhteiskunnan normien. Kirkko tai kirkolliset palvelukset eivät nykyaikana ole enää yhteiskunnan normi, vaikka sitä edelleen yritetään esim. valtionjohdossa pitää. Eiköhän olisi aika kirkon ja valtion erota ensimmäiseksi.

Vierailija

jolloin Suomeen tuli kansankirkko valtiokirkon sijaan. Silloin suurin osa suomalaisista kuului kirkkoon, jolloin oli käytännöllistä, että valtiolla ja kirkolla oli yhteistyötä. Nyt kirkkoon kuuluu kahdeksan suomalaista kymmenestä ja asioita voidaan toki arvioida uudelleen. Eduskuntaan pitäisi sitä ennen saada kansanedustajiksi kirkkoon kuulumattomia ja kirkkoa halveksivia ihmisiä, jotka painaisivat punaista nappia aina kun kuulevat sanan kirkko. Valitettavasti kansanedustajat ymmärtävät, että asiat ovat monimutkaisia, eikä kirkon asemaa haluta itseisarvoisesti muuttaa miettimättä tarkoin seurauksia, mitä siitä seuraa.

Lainaus:

Eiköhän olisi aika kirkon ja valtion erota ensimmäiseksi.

Vierailija

Onhan tämä yhteiskunta täynnä yhdistyksiä, järjestöjä ja palvelu- ja hoitolaitoksia; mitä sellaista puuttuu, minkä vain kirkko hoitaa?

Kaikelle toiminnalle täytyy ensin asettaa tavoitteet? Mitkä olisivat tällaisen niinkus kirkko, mutta ei kuiteskaan kirkko -instituution tavoitteet ja päämäärä? Ketkä sitä pyörittäisivät?

Vierailija

Pikkuhiljaa kirkko näivettyy ja valittaa marttyyrinä kun ihmiset ei enää jaksa maksaa niiden puuhastelua.

Samoja toimintoja tekevät monet kansalaisjärjestöt, ilman että pitävät siitä niin kovaa meteliä.

hautaus on monopoli, ja kaikki tiedämme monopolin ongelmat. Kirkko ei varsinkaan ole poikkeus.

mutta iso laiva kääntyy pikkuhiljaa. Vuosia menee kun 2% suomalaisista vuosittain eroaa. Tässä kohtaa en leimaisi itseäni kirkon kannattajaksi voimallisesti, kun kymmenen vuoden päästä saattaa olla jo vähemmistössä?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat