Onko joku ottanut pelkän niskaturvotussultran, mutta jättänyt sen veriseerumin ottamatta.

Vierailija

Minä sanoin haluavani näin ja neuvolan terkka ihmeteli kovasti päätöstäni. Ei ymmärtänyt ollenkaan miksi haluan näin.

Eikö kukaan muu ole tehnyt sitten näin?

Mä ajattelin, että haluan ultraan näkemään, että sikiö on elossa. Mutta en halua mitään veriseerumeja, koska en abortoisi vammaista lasta.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

kolme kertaa olen yksityisellä käynyt NP-ultrassa ja ikänä mistään seerumsita kuullutkaan... Aina ollut kaikki ultrissa ihan normaalista.

Vierailija

Naistenklinikalla sekä neuvolassa Helsingissä tätä ihmeteltiin ja kysyttiin useamman kerran olenko varma. Olin.

Niskaturvotusta ei ollut juuri ollenkaan ja itse olen perusterve ja nuori 19v. joten päätin jättää seerumiseulan väliin. Yhdessä miehen kanssa oltiin sitä mieltä, että jos ultrassa ei näy kummempia niin annetaan sieltä sitten tulla semmoinen vauva kun tulee.

Vierailija

Lainaus:

Jos olisin käynyt pelkässä np-ultrassa kuten aikaisemmilla kerroilla, olisin säästynyt siltä inhottavalta istukkanäytteenotolta ja ylimääräiseltä stressiltä. Toisaalta en kyllä nyt kadu, että näytteet on otettu, sillä tiedän ainakin, että sikiöllä on kromosomit kunnossa (vaikka moni muu juttu voikin tietysti olla pielessä).

Mulle ainakin on sanottu, että niissä seulonnoissa voi "edetä" sinne asti, mihin haluaa. Vaikka riski havaittaisiin, niin ei ole pakko jatkaa tutkimuksissa.

Vierailija

Ja sit oli jotkut pyhät tms jonka vuoksi näytteen ottamisen ajoitus oli hankalaa. Rakenne uä:ssä melkein kadutti etten otattanut kokeita koska silloin lapsella nähtiin kysta päässä. No se kysta sieltä kuitenkin katosi omia aikojaan ja lapsi on ihan ok.

Vierailija

Kaikista kolmesta lapsesta ollaan meillä tehty näin. Ihan samat perustelut kuin sulla. Mulla ei oo terkat ihmetelly, vaikka kaikki lapset syntyny eri neuvoloiden alueella.

Vierailija

Minusta on ihan järkevää olla otattamatta sitä seerumia, jos ei ole halukas keskeytttämään raskautta kromosomipoikkeavuuden takia, sillä mahdollisia down-raskauksiahan siinä lähinnä seulotaan, ja sitten siinä jää "kiinni" ohjataan istukkanäytteeseen, josta selviää muutkin kromosomipoikkeavuudet.

Itse kyllä halusin tutkimuksen nyt kolmannen raskauden kohdalla, kun sellaista tarjottiin. Np oli normaalin rajoissa, mutta veriseerumin ja ikäni kanssa yhdistettynä sain riskiluvuksi 1/60 eli riski downin syndromaan oli yksi kuudestakymmenestä. Kävin sitten istukkanäytteessä ja siinä tulos oli normaali eli poikkeavuuksia kromosomeissa ei ollut.

Jos olisin käynyt pelkässä np-ultrassa kuten aikaisemmilla kerroilla, olisin säästynyt siltä inhottavalta istukkanäytteenotolta ja ylimääräiseltä stressiltä. Toisaalta en kyllä nyt kadu, että näytteet on otettu, sillä tiedän ainakin, että sikiöllä on kromosomit kunnossa (vaikka moni muu juttu voikin tietysti olla pielessä).

Vierailija

Lainaus:

veriseerumiin. Veriseerumi antaa vielä tarkemman tulosken lapsen mahdollisesta down-vammasta.

Muistaakseni ainakaan ei paljon muita vammoja paljasta.

Suomessa käytetty veriseerumiseula antaa enemmän vääriä hälytyksiä kuin oikeita tuloksia. Veriseulasta jää usein havaitsematta myös "oikeat" hälytykset. Niskapoimu-ultrassakaan tulos ei ole varma. Seerumi+np antavat yhdessä tarkemman tuloksen, mutta mutta... Minulla oli seerumin ja np-mittauksen perusteella suuri todennäköisyys, että lapseni sairastaisi downin syndroomaa. Istukkanäytteestä kuitenkin ilmeni, että lapsi oli täysin terve. Np-ultrassa positiivisen tuloksen saaneista raskauksista n. 75 % osoittautuu terveiksi lapsiksi.

Itse en seerumiseulaan enää menisi. Np-ultraan vain siksi, että näkisin tulevan lapseni:)

Asiasta on valitettavan vähän tietoa saatavilla eikä usea neuvola tai kätilökään seerumiseulasta osaa tarkemmin kertoa. Seerumiseula osoittaa vain sen onko äidillä kohonnut riski saada downin lapsi, ei sitä onko lapsi sairas. Tähän vaikuttaa mm. ikä. Tai ainakin minä olen asian näin käsittänyt. Toivon, ettei kukaan joudu käymään läpi samaa kuin minä ed. raskaudessani. Eikös uudenlaiset seerumiseulat oteta käyttöön vuoden 2010 alusta? Niiden pitäisi olla tarkemmat.

Vierailija

Enkä ollut mikään kummajainen. Ekan kanssa jätin tietämättömyyttäni väliin koko ekan ultran. Meni kovasti yli ja lääkärit silloin sanoi, että kannattaa käydä, vaikkei np-mittausta haluakaan. Näin tein kakkosen ja kolmosen kanssa. Kätilö voi siis myös jättää tuon seulonnan kokonaan välistä.

Minä annoin ohjeeksi katsoa kaikkea sellaista, jolle vielä jotain voi. Esim. sydänvikahan voi olla hyvä tietää ennen syntymää jo.

Vierailija

kassa ei tarjottu kumpaakaan.

Veriseerumi on niin epävarma ja olisin jäänyt ikäni puolesta siinä kiinni joka tapauksessa enkä kuitenkaan olisi mennyt lapsivesipunktioon.

Kummallakaan kerralla th ei ole kyseenalaistanut päätöstäni. Ei heidän kuulukaan sitä tehdä, ainoastaan selvittää, että asiakas tietää, mitä päättää.

Vierailija

Itse olen neljä kertaa käynyt raskauksissa tuossa np ultrassa (kunta sen tarjoaa) ja nyt viidettä odottaessa tarjosivat ekaa kertaa seerumiseulaa myös. Ihmettelin mikä se ylipäätään on, koska aiemmin siitä ei mulle ole kukaan mitään puhunu. sanoivat, että se suositellaan jos np tuloksissa on poikkeavuuksia tai ikää on yyli 30. Nyt kun olin yli 30 niin tarjosivat tuota.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat