Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Insuliinihoitoiset rask.ajandiabeetikot!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Millaisia annostuksia olette käyttäneet? Ja onko teillä niin, että itse etsitte oikean annostuksen ateriainsuliiniin?

Minusta tämä kaikki tuntuu hivenen vaikealta, mutta jotenkuten olen tullut toimeen arvojen kansssa. Ahkeraan olen mittaillut sokeriarvoja, että oppisin tuntemaan mitä voin mitenkin paljon syödä, milläkin insulliinimäärällä. Hurjalta tuntuu, että mulle alustavasti määrättiin kaikille aterioille 2 yksikköä ja nyt aamut menee 6:lla yksiköllä, vaikka vähensin toisen leipäpalasenkin jo pois.

Ja miten muuten loppua kohti, vaatiiko vielä suurempia määriä insuliinia vai pysyykö määrät ehkä samoina? Jätetäänkö insuliini automaattisesti synnytyksen jälkeen pois, vai mittaillaanko vielä silloinkin sokeriarvoja?

Keskiviikkona taas kontrolli polille, saa nähdä mitä siellä nyt sanotaan.

kinde

28+0

Kommentit (2)

Vierailija

Mulla kans alotettiin insuliinihoito noin rv 33:n kohdalla. Aloteltiin 4 yksiköllä aamupalan ja ruoan jälkeen. Jos arvot vieläkin yli nosto 6 yksikköön 3 päivän jälkeen. Tosin mä nostin ton vasta 5 päivän jälkeen kun epäilin jouluruoan sekoittavan tilannetta.

Sokerit mittaan kahdesti päivässä, tunti aamupalan ja tunti ruoan jälkeen. Jos edelleen arvot yli niin lisään 2 yksikköä neljäntenä päivänä.

Mulle ainakin sanottiin että pistämiset lopetetaan synnytykseen.

Vierailija

Viime raskauden aikaan 07 kärsin pahasta gd:stä. Älä huoli minulla meni 28 yksikköä aamupalalla ja lounaalla. Minun piti myös etsiä itse annostusta joka tuntui aika harakirihommilta. Kandee vaan olla syömisten kanssa tarkkana ja huomata..että jotkin makeutusaineet on hiilihydraattipitoisia..sokerittomissa karkeissa näet. Peruna, vehnä, vaalea riisi..maito..nämä nosti pahimmassa vaiheessa joten jätin ne pois. Pitkät hiilarit oli hyviä..ruisleipä..kokojyvä leipä (real) danone sokeriton jukurtti..porkkana oli kova sana... nje. Jos vaan pääset kannattaa hiippailla pikku lenkki tai touhata jotain ruuan jälkeen niin sokerit ei pääse huippuunsa. JA! jos sulla tulee liian matalia arvoja tai tuntuu että menee yli ja sitten ali..niin väkisin osastolle tasaamaan. Pyysin asiaa itse ja kuulin sitten, että lapsella on riski saada aivovaurio jos sokerit heittelee liian alhaisista liian korkeisiin.

Jo osastolla ollessa 33-34 viikoilla raskaus kääntyi loppua kohti ja insuliinin tarve alkoi vähetä..vaikka lääkärit epäilivät tämän minulle jäävän , tasaantui sokerit parissa vuorokaudessa. ei seurantaa..ei lääkkeitä..no ne yrittää aina nousta mutta olen ottanut ruokavalion käyttöön ja selvinnyt rasituksista puhtain paperein.

Olen nyt tullut uudelleen raskaaksi tosin vasta 11 viikkoa. On ihme jos vältän gd:n tällä kertaa..jospa sokerihomma alkaisi vasta myöhemmin..menen ensiviikolla rasitukseen..

Ota rennosti..raskauttasi seurataan tarkasti. Vauvani ei joutunut sokeritippaan, eikä mitään häikkää hänessä ole. Älä huoli tämä ei ole raskauden ongelmista ollenkaan pahimmasta päästä..insuliinilla pidetään huoli sinun voinnista ja siitä ettei lapsi pullukoidu liiaksi navan alla.

Toivottavasti tästä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.

Uusimmat

Suosituimmat