Jumala ei luonutkaan maata :(

Vierailija

Katsottiin pojan kanssa äsken dinosaurusohjelma.

Dinosauksethan todistetusti elivät ennen ihmistä. Samaa ei voi sanoa Aatamista ja Eevasta.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Lainaus:

Ihminen ei ole kehittynyt nykyisistä apinoista. Ihmiset ja nykyiset apinat ovat kehittyneet yhteisistä kantamuodoista. Sen jälkeen ihmisten sukuhaara on kehittynyt omaan suuntaansa ja apinoiden sukuhaara on kehittynyt omaan suuntaansa. Ei niistä mikään ole jäänyt samanlaiseksi kuin ne apinantapaiset kädelliset joista ihmiset ja apinat ovat kehittyneet.




Miksi nykyapinat ei kehittyneet sen kummemiksi?

Vierailija

Satua, mikä satua. Sen ajan mielikuvituksen ja oppitason mukaista höpinää. Raamatun tekstit pitää mielestäni ymmärtää sen ajan kontekstissä. Nyt kuitenkin ollaan nykypäivässä ja tiede on osoittanut olleen alkurähjähdyksen, josta kaikki on alkanut. Tosin sekin vain tietyllä todennälöisyydellä, mutta eiköhän se tästä tarkennu, kun tutkimusmenetelmät kehittyvät eri aloilla.

Vierailija

Kun Jumala istutti Edenin puutarhan ihmiselle, kasvit ja eläimet oli jo luotu. Ei se Edenin puutarhan istuttaminen ollut enää ollut luomistyötä. Jumala teki Edenin, jotta Aatamilla ja Eevalla olisi ollut siellä hyvä elää.

Vierailija

tämän evoluutiouskon, vaikka siitä ei ole niin mitään pätevää näyttöä ja maailmalla käydään hyvin evoluutiokriittistä keskustelua, joka jostain syystä ei vain ole juurikaan kantautunut Suomeen. Tiedemiehetkin ovat paljon nöyrempiä elämän/maailman synnyn mysteerin kanssa kuin maallikot.



Lajien sisällä tapahtuu muuntumista kyllä, onhan meitä ihmisiäkin tumma-ihoisia, valko-ihoisia ja vaikka millaisia, mutta suurin osa mutaatioista on hyödyttömiä tai jopa haitallisia, eikä ole todettu yhtäkään sellaista mutaatiota, joka voisi lisätä dna-informaatiota niin, että laji muuttuisi toiseksi. Eri lajeilla on eri pituiset dna-ketjut.



Suosittelen Tapio Puolimatkan kirjoja, ne heijastavat vähän sitä kansainvälistä keskustelua, jota aiheesta käydään.



Ihmiskunta rappeutuu, ei kehity, tämän voi jokainen havaita mm. perinnöllisten sairauksien lisääntymisenä.

Vierailija

huomaat, että siinä ei ole mitään ristiriitaa, vaan kyseessä on vain yksityiskohtaisempi kuvaus hiukan eri perspektiivistä.





"4. Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan,



5. ei ollut vielä yhtään kedon pensasta maan päällä, eikä vielä kasvanut mitään ruohoa kedolla, koska Herra Jumala ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata viljelemässä,



6. vaan sumu nousi maasta ja kasteli koko maan pinnan.



7. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu."





Ensin siis ei ollut yhtään kedon pensasta maan päällä eikä vielä kasvanut mitään ruohoa kedolla, koska Herra Jumala ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata viljelemässä,



Mutta sitten Herra antoi sumun nousta maasta joka kasteli koko maan pinnan (seurauksena kasvit nousivat kukoistamaan.



Ja tämän jälkeen Jumala teki ihmisen.

Vierailija

Ethän sä ole lainkaan ymmärtänyt lukemaasi.



Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, 5 ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä.



Maan päällä ei ollut vielä edes ruohoa, koska sadetta ei vielä ollut, eikä ihmistä viljelemässä. Tämä antaa selvästi ymmärtää, että a) tarvitaan sadetta, että pensaita ja ruohoa kasvaisi ja b) toinen mitä tarvitaan on ihminen viljelemään maata.



6 Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan.



Maasta kumpusi vettä. Tämä ei ole sadetta eikä siis riitä ruohon kasvattamiseen edellisen lauseen mukaan.



7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.*



Ihminen luotiin ensin.



8 Herra Jumala istutti puutarhan itään, Eedeniin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka oli tehnyt.



Sen jälkeen Jumala loi puutarhan paikaksi tälle ihmiselleen. ¨



9 Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun.



Tässä luodaan puut, kun ihminen on jo luotu.



18 Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen." 19 Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. 20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.



Tämä kertoo selkeästi, että ihminen luotiin ensin, ja eläimet luotiin vasta sitten, jotta ihmisen ei tarvitsisi olla yksin.



21 Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. 22 Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo.



Ja sen jälkeen luotiin nainen.

Vierailija

2. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

3. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus." Ja valkeus tuli.

4. Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä. ´

5. Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.

6. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä."

7. Ja Jumala teki taivaanvahvuuden ja erotti vedet, jotka olivat taivaanvahvuuden alla, vesistä, jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin.

8. Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, toinen päivä.

9. Ja Jumala sanoi: "Kokoontukoot vedet, jotka ovat taivaan alla, yhteen paikkaan, niin että kuiva tulee näkyviin." Ja tapahtui niin.

10. Ja Jumala kutsui kuivan maaksi, ja paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän kutsui mereksi. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

11. Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on." Ja tapahtui niin:

12. maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

13. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kolmas päivä.

14. Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja 15. ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle." Ja tapahtui niin:

16. Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.

17. Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle

18. ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

19. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä.

20. Ja Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä olentoja, ja lentäkööt linnut maan päällä, taivaanvahvuuden alla."

21. Ja Jumala loi suuret merieläimet ja kaikkinaiset liikkuvat, vesissä vilisevät elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikkinaiset siivekkäät linnut, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

22. Ja Jumala siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä."

23. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, viides päivä.

24. Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan." Ja tapahtui niin:

25. Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

26. Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."

27. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

28. Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."

29. Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi.

30. Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi." Ja tapahtui niin.

31. Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä.

Vierailija

muuta kuin ihmetellä että miksei Jumala luonut valoa ekaksi. Loi ensin sitä ja tätä ja sitten vasta laitti valot. Luulisi että olisi ollut toisinpäin helpompaa. Tietysti se on vaikuttavampaa tehdä pimeässä. Oli ehkä itsekin yllättynyt että kuinka hyvä siitä tuli.

Vierailija

kun kappale kohtaa antikappaleensa niin ne kumoavat toisensa ja lakkaavat olemasta.



Tarkoituksenmukaisuus on ihmisen keksimää, ei luonto tai koko maailmankaikkeus sellaista tarvitse tai sen mukaan toimi.

Vierailija

Kaaoksesta ei voi syntyä järjestystä, lainalaisuuksia ja tarkoituksenmukaisuutta.



Eikä olemattomasta olevaisuutta.



Milloin olet nähnyt kaaoksessa järjestystä?

Vierailija

Lainaus:

et englannin kielinen versio sanoo "maa TULI autoksi ja tyhjäksi" . Eli oisko täällä ollut sitä ennen jotakin ... vaikka niitä dinosauruksia?!! :)




ja monet käyttävät siihen koko elämänsä ja tutkivat Raamattua alkukielellä, koska käännöksiiin tulee aina ja väistämättä virheitä, kuten jokainen kääntäjä tietää.



Sekin on kiinnostavaa, että vedenpaisumuskertomus löytyy lähes kaikilta alkuperäiskansoilta.

Vierailija

Uudessa käännöksessä sanotaan asia myös näin: 6. Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan.



Jumala siis kasteli maan, jotta kasvit nousisivat esiin. Jakeessa 5 kerrottiin, että kasvien nousemiselle oli edellytys se, että Jumala kastelisi maan tai "sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä."



Ja tämän jälkeen luotiin ihminen.



Mutta tämäkään ei ole se pointti vaan se, että kasvit ja eläimet luotiin ennen ihmistä ja että nämä 2 hivenen erilaista luomiskertomusta ei poikkea luomisjärjestyksen osalta mitenkään.

Vierailija

lähestyy sitä eri suunnasta: eli määritä ensin Jumala. Sen jälkeen voimme helposti päätellä, että ehkä hän loi maan, ehkä ei. Hän todennäköisesti ei tehnyt sitä Raamatun mukaan, mutta voi hyvin olla että kaiken luomisen takana on ollut joku jollakin tavalla älyllinen voima. Emme voi tietää.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat