Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi hyvänen aika sentään mammat! Ei lapsivesitutkimus

Vierailija

tai istukkapunktio takaa teille kromosomeiltaan "normaalia" lasta. Jos menette vaikkapa ylimääräisen niskaturvotuksen takia em tutkimuksiin, ei siellä etsitä kuin joitakin kromosomimuutoksia. Eikö tätä kerrota teille vai ettekö vaan halua uskoa?

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Lainaus:

Niitä tappavia kromosomimuutoksia ei todellakaan etsitä kuin pari mahdollista. Jos minun lapsellani olisi esim niskaturvotusta liikaa ja menisin jatkotutkimuksiin tuloksena ei trisomiaa. Miettisin koko loppuraskauden, että mitäs jos se ylimääräinen turvotus johtuukin muusta kromosomimuutoksesta. Eli sitä riittävää tietoa en saisi. Siksi en mene edes np-ultraan. Olisi tosi raskasta olla raskaana tietäen että on mahdollisuus että lapselle ei kaikki ole kunnossa.

Vierailija

eikä silti mene lapsivesipunktioon. Sairaanhoitajaystäväni ei mennyt kun työkaverinsa oli saanut siitä "huonon tuloksen" ja lisätutkimuksissa sanoivat, että lapsi tulee olemaan vaikeasti vammainen, eikä pysty elämään kuin ehkä kuukauden tms. Tämä työkaveri oli kuitenkin päättänyt pitää lapsen, oli ajatellut, että lapsi saa kaiken tarvitsemansa hoidon kivunlievitykset jne. ennen kuolemaansa ja että lapsella on jokin tarkoitus elämäänsä. Lapsi syntyi täysin terveenä, eikä ystäväni (tai minä!) olisi voitu kuvitellakaan aborttia vastaavassa tilanteessa, joten oli parempi jättää tutkimus väliin kuin pelätä loppuraskaus "huonoja arvoja" tai miettiä loppuikänsä tappoiko terveen lapsen...

Vierailija

Mutta minä ainakin olisin tyytyväinen, jos jokin vauvan pikaisen kuoleman aiheuttava kromosomipoikkeavuus löytyisi jo viikolla 13 eikä lapsen synnyttyä. Olen varmaan kamala ja itsekäs, mutta en oikeasti halua olla turhaan raskaana, jos lapsi kuitenkin kuolee. Aiemmatkaan raskaudet eivät ole olleet mitään helppoja ja ihania kokemuksia. Voihan minulle tietysti käydä niin, että vikaa on muissa kuin tutkituissa kromosomeissa ja lapsi kuolee kohtuun loppuraskauden aikana tai synnytyksessä jostain ihan muusta syystä, eihän mitään voi varmasti tietää.

En oikein tajua niitä, jotka menevät istukka- ja lapsivesitutkimuksiin, vaikka eivät ole valmiita missään tapauksessa keskyttämään raskautta. Minulle ainakin olisi liian rankkaa henkisesti olla raskaana, jos tietäisin, että mitään toivoa ei ole. Downin takia en ehkä raskaudenkeskeytykseen lähtisi, sillä kyllä tänne maailmaan mahtuu myös vammaisia lapsia.

Vierailija

kehitysvammaisen elämä voisi olla ihan hyvä. Sitämieltä suurin osa kehitysvammaisista ainakin on. Että kehitysvammaisuus ei heidän elämäänsä oleellisesti haittaa. Jos siis todellakin olisi niin, että mammografian perusteella ei voitaisi tehdä mitään ,mutta ei toisaalta olisi mitään estettä elää hyvä elämä vaikka jotain ilmenisikin, menisitkö siltikin? Vaikka olisi se prosentin mahdollisuus että kuolet? Ja jos jäljelle jäisi noin sata vaarallisempaa sairautta joita ei tutkita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat