Rintatulehdus, jo 2kk imettämättä..

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko kenelläkään muulla tullut rintatulehdusta imetyksen lopettamisen jälkeen. Minä en ole imettänyt nyt noin 2kuukauteen (vielä noin kk sitten kun rintaa puristi tuli sieltä hitaasti pari pisaraa maitoa, mutta nyt ei siis enää maitoa tule) ja nyt sitten iski rintatulehdus.

Rinnasssa noin 4cm halkaisijaltaan oleva punoittava läiskä joka on kosketusarka ja kuuma. Jos jollekin tilanne on tuttu, miten olette tulehdusta hoitaneet. Buranaa jo otinkin ja nyt ajattelin hautoa rintaa viileällä. Tyhjäski rintaa ei siis voi lypsää kun ei siellä ole mitään lypsettävää..

Kommentit (3)

Vierailija

Katso imetystukilista.net. Siellä on hyvää tietoa sekä rintatulehduksesta että tiehyttukoksista ja niiden hoidosta. Pikaista parenemista:)

Vierailija

Mulla tuli samalla lailla kuukausi pari imetyksen lopetuksen jälkeen vuorotellen molemmat rinnat kipeiksi. Oletan et se liittyi jotenkin maidontuotannon loppumiseen, koska toisesta rinnasta imetys loppui aiemmin kuin toisesta ja molempiin tuli suurinpiirtein saman ajan kuluttua. No, sain ohjeeksi hautoa lämpimällä ja hieroa varovasti. Pidin päivän verran minigrip pussissa lämmintä vettä ja se rintsikan sisään ja söin särkylääketta säännöllisin väliajoin. Parhaiten kuitenkin auttoi lämpimässä suihkussa rinnan hierominen. Meni näillä onneksi ohi muutamassa päivässä eikä tarvinnut lähteä lääkäriin. Mutta jos sulla on se kohta jo valmiiksi kuuma niin en tiedä onko lämpimällä hautominen hyvä ratkaisu vai ei. Mulla ei muistaakseni kuumottanut, oli vaan tosi kipee ja kosketusarka. Mut tämä auttoi mulla. Jos nousee kuume niin sit vaan antibiootit hakemaan...

Vierailija

Rintatulehdus voi tosiaan tulla, vaikka ei imettäisikään - se voi tulla myös miehille, vaikka onkin harvinaista. Rintatulehdus voi tulla esimerkiksi rintaan osuneesta iskusta (vaikkapa lapsen leuka tai kyynärpää syliin pyrkiessä), kun rikkoutuneista maitorakkuloista tihkuu maitoa ympäröiviin kudoksiin.

Jos oireet vaikuttavat rintatulehdukselta (kuten sinulla), ja nousee kuumetta (huom. kipulääkkeet voivat peittää kuumeen), tai oireet voimistuvat selvästi, on aina hyvä käydä lääkärissä. Lääkärissä voi olla hyvä käydä myös, jos rinta on hyvin kipeä ilman kuumetta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat